کرمان میزبان 121 اثر فاخر

کرمان میزبان 121 اثر فاخر

حدیث کریمی فر- به بهانه مراسم افتتاح نمایشگاه«ارمغان» که در عصر چهارشنبه 10شهوریور صورت گرفت ، با مدیریت موزه صنعتی (میثم ثمرخی) گفتگویی داشتیم. در این رونمایی آثارهنرمندان صاحب نام ایران نمایش داده شد .

برای اولین سوال بعد از یک تعطیلی چند ماهه مسیر رسیدن 121 اثر هنری به کرمان چگونه بود؟

یکی از بزرگترین و اصلی ترین وظیفه موزه ها در دنیا تقویت گنجینه آثار آن هاست. این مسله سالها مهم ترین دغدغه مجموعه موزه صنعتی بوده که متاسفانه به دلیل عدم وجود منابع مالی در این خصوص محقق نشده است…در دو سال اخیر با پیگیری های متعدد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان ، مجموعه وزارت خانه را متقاعد کرده ایم تا در این خصوص فکری اندیشیده در نهایت زمانی که مجموعه اهدایی بانومنیژه میرعمادی که خود هنرمندی کرمانی  الاصل هستند به میان آمد؛ مسیر برای اهدایی بخشی از این آثار به موزه کرمان هموار شد چرا که از قبل کرمان سهم خواه و مطالبه گر این آثار بود . هم چنین بنا به درخواست مرحومه منیژه میرعمادی و همسرشان دکتر جمشید ناصری این آثار ارزشمند به موزه هنر های معاصرکرمان اهدا شد.

این مجموعه آثار هنری بیشتراز کدام هنرمندان است؟

121 اثر نقاشی و مجسمه از بزرگان هنر ایران که در میان شان  نامهایی آشنا چون (احصایی، تناولی، کلانتری، آغداشلو…) می بینیم ، که قریب 15 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

با توجه به ارزشمند بودن این آثار مراسم افتتاحیه چگونه بود؟

این آثار طی مراسمی با حضورمدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ، معاون سیاسی امنیتی استاندار ، استاندار کرمان، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان، رییس موزه هنرهای معاصر تهران، روسای انجمن های هنری و تعدادی از هنرمندان شاخص استان برگزار شد. البته به دلیل محدودیت های کرونایی مراسم رونمایی آثار چون گذشته نبود .امیدواریم کرمان میزبان خوبی برای نمایش و نگهداری این آثار باشد.

در سالهای مدیریت شما در موزه چه اقداماتی انجام گرفته است؟

کارهای مهمی در ساختارموزه انجام شده که در گذشته برخی دوستان انجام چنین کارهای را غیر ممکن می دانستند! مثل مرمت موزه ، مرمت آثار ، برپایی نمایشگاههای خارجی و ایجاد کافه کتاب در مجموعه موزه  که در طی این سال ها با همت جمعی ، همه ی این موارد میسر شد.

پروسه مرمت آثار موزه به چه صورت بود؟

در ابتدا با مدیر هنری ارشاد کرمان مرمت آثار را مطرح کردیم با جلسات متعدد که با مدیرکل وقت ارشاد و استاندار داشتم یک بودجه یک میلیاردی تامین شد که در ابتدا کارگاه مرمت موزه تجهیز شد.80 درصد آثار موزه نیاز به مرمت داشتند چرا که سهوا برچسب اموال را بر روی خود اثر زده بودند که به دلیل انفعالات شیمیایی باعث تخریب آثارشده بود! زیبایی بصری هم که از ملزومات موزه است. تعداد زیادی قاب های آثار نیاز به تعویض داشتند همه ی آثار سهراب چوی فلزی و قدیمی بودند تبدیل به قاب های چوبی شدند.همه ی این موارد تحت نظر کارشناسان مرمت آثار موزه با رعایت پروتکل های جهانی با بهترین کیفیت رنگ ها ، رزین ها  و فیکس کننده ها صورت گرفت.

یکی از اتفاقات مهم در طی ان سال ها برپایی نمایشگاه تونی کرگ بود؛ دعوت این هنرمند برجسته اروپایی چگونه بود؟

در این سالها  نمایشگاه آثار خارجی داشتیم شامل پوستر و نقاشی و مجسمه از هنرمندان خارجی، اما اوج آن ها نمایشگاه بین المللی تونی کرگ بود که پروسه ای وقت گیر بود ؛ دو تا کارتینر (مجسمه های بزرگ) از آلمان به ایران فرستاده شد که با یک تیم حرفه ای چیدمان آثار انجام گرفت… سال بعد نمایگاه کرنش به حافظ آثار اوکر را داشتیم که او هم جز معروفترین هنرمندان اروپا است. کارهای اورجینال هنرمندان خارجی با حضور خودشان در کنار هنرمندان کرمانی همراه یک جو اکتیو در نگارخانه ها انجام گرفت.

 در این سالها نمایش آثار هنرمندان کرمانی به چه صورت بوده است؟

برای نخستین بار رویداد به تماشای بهاردر ایام نوروز با نمایش آثار هنرمندان ( نقاشان کرمانی ) در سال های متوالی برگزار شد که البته دو سال به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی موزه میسر نشد! اولین رویدادهای هنرهای سنتی سالانه خوشنویسی که پنج دوره بود در موزه صنعتی برگزار شد…

ساعت کار موزه بر چه اساس و معیاری است آیا مانند دیگر استان های هم جوار است؟

هر موزه ای بر اساس شرایط کاری و اجتماعی شهرش ، ساعت بازدید را تنظیم می کند؛ مثلا موزه های اصفهان به دلیل ارامنه زیاد در این شهر روز یکشنبه تعطیل نیستند. موزه هنرهای معاصر کرمان هم بر اساس شرایط اجتماعی کرمان روز جمعه را تعطیل می کند چون مخاطب ما عصر جمعه نیست! قبل کرونا مثل بسیاری از موزه ها یکسره بازبودیم. البته اکثر موزه ها به دلیل مسائل امنیتی زمان مشخصی دارند مثلا در کرمان از ساعت 7 عصر بیشتر نمی شود بازدید داشته باشیم.

ایجاد جذب برای مخاطب بیشتر بر عهده چه کسی یا چه نهادی است؟

وضعیت های موزه های دیگر چون موزه هرندی ، زرتشتیان، موزه دیرینه شناسی (فسیل شناسی) موزه ارتش ، دفاع مقدس… هم همین گونه است یعنی مخاطب خاص خود را دارد ! من اگراهل هنرباشم این موزه را دوست دارم و به آثار کم نظیرش ارج می نهم. برخی موزه ها در دنیا به طور کلی توریستی هستند و به خاطر جاذبه های زیاد ، مخاطبان بیشتری دارند. باید این واقعیت را بپذیریم که عامه ی مردم مخاطب آثار هنری نیستند، مردمی که دغدغه اقتصادی دارند بدون شک اولویت شان مایحتاج روزمره شان است. اما در هر صورت نقش تبلیغات و اطلاع رسانی از طرق رسانه های مختلف را نباید در جذب مخاطب نادیده گرفت.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *