اهمیت رابطه معنادار با مخاطبان در فرایند دیجیتال مارکتینگ

اهمیت رابطه معنادار با مخاطبان در فرایند دیجیتال مارکتینگ

-مینو رمضانی پور/ مدیر روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ-

در عصر ارتباطات به هر اندازه که شبکه پیچیدهای از روابط در رسانههای اجتماعی شکل میگیرد، به همان میزان حفط و ارتقاء ارتباط پیوسته با کاربران پیچیدهتر میشود، چراکه هر مخاطب روزانه در معرض انبوهی از پیام ها قرار دارد. حال در این بین بیزنس هایی پیشرو هستند که بتوانند در عین حال که به دنبال بهترین راه دسترسی به مخاطبان هدف هستند، موثرترین راه برای تأثیرگذاری و حفظ شبکه ارتباطی شکل گرفته را پیدا کنند. این استراتژی همان چیزی است که دقیقاً در فرایند دیجیتال مارکتینگ پیاده و اجرا می شود. اگر مدیران روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ بتوانند از طریق ابزارهای دیجیتال، رابطه پیوسته خود را با مخاطبان حفظ کنند، این امر منجر به هدایت، فروش و رابطه طولانی مدت با مشتریان وفادار خواهد شد.

در حال حاضر شرکت های تجاری به اهمیت این موضوع واقف هستند، اما نمی دانند نقطه شروع کجاست و بسیاری از بیزنس ها با نادیده گرفتن مسئله ارتباط گیری و شکل دهی به ذهنیت کاربران و تبدیل آنها به مشتریان وفادار، با شکست مواجه می شوند. اما نقطه آغاز کجاست؟ چطور می توان در زمان کوتاهی، موثرترین نوع رابطه با مخاطبان را ایجاد کرد؟

در علم ارتباطات، اولین موردی که باید به آن به عنوان نقطه آغاز بازاریابی توجه کنید، شناخت مخاطبان هدف است. اینکه مخاطب مورد نظر بیزنس ما کیست و چه نیارهایی دارد؟ چطور می توان از طریق روش های اقناع سازی، بالاترین میزان رضایت را در شبکه مخاطبان ایجاد کرد؟ اگر می خواهید بدانید بهترین کار برای اثرگذاری بر مخاطبان چیست، بهتر است خود را جای آنها بگذارید!

حال که با مخاطبان هدف و نیازهای آنها آشنا شدید، باید استراتژی محتوایی بیزنس خود را برای ایجاد و گسترش روابط مهیا کنید. هر کدام از مدیران روابط عمومی و دیجیتال مارکتینگ باید برنامه های موثر و واقع بینانه برای رسیدن به اهداف فروش خود داشته باشند. از زمان همه گیری کرونا، بسیار از کسب و کارها بخش اعظمی از بودجه خود را به دیجیتال مارکتینگ اختصاص داده اند، به طوری که براساس آمار موجود، بسیاری از کمپانی های بزرگ، در سال 2023 حدود 73 درصد از بودجه مارکتینگ خود را صرف فعالیت های دیجیتال خواهند کرد و این نشان می دهد که چقدر این فعالیت ها برای رشد کسب و کارها اهمیت دارد. فراموش نکنید که فعالیت در فضای دیجیتال بدون داشتن برنامه و استراتژی، چیزی جز هدردادن پول و وقت نخواهد بود!

بسیاری از صاحبان کسب و کارها، بدون اینکه معنی دیجیتال مارکتینگ را بدانند، شروع به پیاده سازی بعضی تاکتیک ها میکنند، به امید اینکه این روشها اثرگذاری داشته باشد.بهترین توصیه ای که میتوان به مدیران بخش روابط عمومی داشت این است که قبل از شروع هرگونه فعالیت، راجع به مشتری خود تحقیق کنید.

آیا مخاطبان شما به ایمیل های جواب می دهند؟ چقدر برای مطالب وبسایت شما وقت می گذارند؟ اگر پادکست یا محتوای ویدئویی تولید میکنید، میزان بازدید هر کدام چقدر است؟ این سوال ها مهم ترین مواردی هستند که باید از خود بپرسید.

همیشه به تمایلات مخاطبان خود توجه کنید. اگر رابطه همیشگی و هیجان انگیزی را با کاربران خود نداشته باشید، هیچوقت نمی توانید آنها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. این مفهوم در دیجیتال مارکتینگ و پیوند با مخاطب بیشترین معنا را دارد. مخاطبان هنگامی که در معرض محتوا قرار می گیرند، توجه کوتاهی به پیام آن خواهند داشت. بنابراین شما باید همیشه در کاربران علاقه به شنیدن یا دیدن پیام را ایجاد کنید تا از خسته شدن مشتری جلوگیری کنید و این امر حاصل نمی شود جز تولید محتوای موثر همراه با پیامی پرقدرت. بخاطر داشته باشید که انتشار ویدئو و پادکست در پلتفرمهای مختلف بویژه رسانههای اجتماعی در حال گسترش است و واقعیت مجازی در حال تبدیل شدن به جریان اصلی می باشد. در واقع شیوه تفکر، در مورد محتوای تعاملی و تبلیغات، تحت تأثیر واقعیت مجازی دگرگون خواهد شد.

در حال حاضر فناوری هایی چون هوش مصنوعی باعث شده اند تا بازاریابان از طریق همین دنیای مجازی، به کاربران دسترسی پیوسته داشته باشند و حتی نحوه جستجوی اطلاعات از سوی مخاطب را تغییر داده اند. با به روز ماندن در هدف گیری سلائق و نیازهای مخاطبان، میتوانید از رقبای خود پیشی گرفته و از طریق روشهایی که اصلا انتظار ندارید، به مشتریان هدف خود دست یابید.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *