وضعیت اشتغال بانوان

وضعیت اشتغال بانوان در استان کرمان چگونه است؟

 

 وضعیت اشتغال بانوان در استان کرمان

مهشاد عسکری

در اسفند ماه سال گذشته سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان، نرخ بیکاری مردان در استان را 4.8درصد عنوان کرد در حالی که متوسط کشوری عددی در حدود 7درصد است. هرچند بیکاری مردان در استان کرمان وضعیت بهتری نسبت به متوسط کشوری دارد، اما آمار مربوط به زنان عدد 27.3 را نشان میده که این عدد نسبت به متوسط کشوری که عدد11.4درصد است،نشانگر کم توجهی به اشتغال زنان در استان پهناور کرمان  است.

در جلسه کارگروه اشتغال استان کرمان که در آبان ماه امسال تشکیل شد، شاهد تغییراتی در این آمار هستیم.

در این جلسه نرخ بیکاری زنان ۲۴.۹ درصد و نرخ بیکاری مردان ۴.۵ درصد اعلام شد.

بررسی های آماری سال های اخیر عزمی جدی برای بهبود این وضعیت را نشان نمی‌دهد.

 

علی زینی وند استاندار وقت کرمان در فروردین 1400  دلیل این مطلب را  بافت قومیتی و سنتی که در بخشی از استان حاکم است، دانست و گفت: این موضوع طبیعی است و همچنین بخش عمده اشتغال استان در صنعت است.

این سخنان توسط محمدمهدی فداکار استاندار فعلی کرمان در آبان ماه سال جاری به نوعی تایید شد. محمد مهدی فداکار در جلسه کارگروه اشتغال استان دلیل بالا بودن نرخ بیکاری بانوان کرمانی را اینگونه توصیف کرد: استان ما معدنی است و اختلاف نرخ بیکاری زنان و مردان به دلیل نوع کار استان است که اشتغال برای آقایان بیشتر است و سال آینده به وضعیت قابل‌قبولی می‌رسیم.

این سخنان استانداران کرمان در حالی است که استان کرمان از لحاظ تعداد معادن بعد از استان های خراسان رضوی، اصفهان، آذربایجان غربی، مرکزی و سمنان قرار دارد.

اما طبق نمودار زیر نرخ بیکاری زنان این استان ها از کرمان پایین تر است.

از سوی دیگر طبق آمار ارائه شده توسط سازمان نظام مهندسی معدن کرمان 60درصد اعضای این سازمان را بانوان تشکیل می‌دهد.

این نرخ بیکاری برای زنان برای استانی که رتبه دوازدهم کشور رادر فضای کسب و کار دارد برازنده نیست.

 

توجه به این نکته ضروریست که در استان‌هایی که میزان نرخ بیکاری بیشتری دارند، میزان نرخ مشارکت اقتصادی نیز در آن‌ها نسبت به سایر استان‌ها کمتر است. این نکته باعث می‌شود تا اهمیت اشتغالزایی ملموس تر شود.

نرخ بیکاری زنان به عوامل مختلفی وابسته است. عواملی هم چون عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که ملزم عجزم راسخ مسئولین برای کاهش بیکاری بین زنان کرمانی را می طلبد.

 

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *