نقش روابط عمومی دیجیتال در رشد کسب و کارهای آنلاین

نقش روابط عمومی دیجیتال در رشد کسب و کارهای آنلاین

همانگونه که قبلا اشاره شد در حال حاضر توجه به تاثیر روابط عمومی دیجیتال در عرصه بازاریابی و برندینگ بسیار اهمیت دارد و نقش روابط عمومی دیجیتال در کسب و کارهای آنلاین غیر قابل انکار است. در واقع روابط عمومی دیجیتال یک استراتژی برای افزایش آگاهی از برند به صورت آنلاین و در بسیاری از موارد شبیه به روابط عمومی سنتی است. اما برخلاف روابط عمومی سنتی این استراتژی یکسری فرصت ها را در اختیار شما قرار می ‌دهد که بتوانید از طریق آن به مخاطبان بیشتر دست پیدا کنید. در صورتی که از طریق روش های سنتی این فرصت در اختیار شما قرار نمی گیرد.

اگر می خواهید میزان اثرگذاری خود را در عرصه دیجیتال افزایش دید باید بیشتر بر روی استراتژی های اینترنت محور از قبیل سئو، بازاریابی محتوا، اینفلوئنسر مارکتینگ، همچنین رسانه های اجتماعی تمرکز کنید تا به بالاترین میزان از نرخ تبدیل و مشارکت دست یابید. اگر می خواهید در فضای دیجیتال حضور موثری داشته باشید، قبل از هر چیز باید بدانید روابط عمومی دیجیتال یک استراتژی قدرتمند برای ارتقاء و مشاهده پذیری برند است.

 

مطالب بیشتر: معرفی بهترین یونیکورن ها با مدیریت زنان

 

روابط عمومی دیجیتال

روابط عمومی دیجیتال و تعامل با مخاطبان هدف

 از طریق روابط عمومی دیجیتال شما می توانید اطلاعات را به صورتی گفتگو محور ارائه دهید و از طریق کمپین ‌هایی که هرچند وقت یکبار برگزار می کنید، می توانید با مشتریان هدف خود به صورت مستقیم در هر زمانی ارتباط بگیرید. از طریق ارتباط و اشتراک اطلاعات با مخاطبان هدف این فرصت به وجود می آید که شما یک دیالوگ مفید و مستمر با مخاطبان خود داشته باشید و اخبار و اطلاعات را سریع تر از هر زمانی منتشر کنید.

 اما اگر بخواهیم در مورد تقابل روابط عمومی دیجیتال و روابط عمومی سنتی صحبت کنیم، باید بگوییم که روابط عمومی سنتی فرایند شبکه سازی از طریق ارتباط با روزنامه ها، برای نشر اطلاعات می باشد، در حالیکه در استراتژی روابط عمومی دیجیتال شما می‌توانید به افراد از طریق روزنامه، مجله، رادیو و تلویزیون ارتباط بگیرید. بسیاری از افرادی که در روابط عمومی متخصص هستند، سعی دارند که وارد حوزه روابط عمومی دیجیتال شوند، چرا که می‌توانند از طریق آن میزان مخاطبان خود را افزایش دهند و نشر محتوا به صورت آنلاین می تواند در افزایش نرخ بازید تاثیر بسزایی داشته باشد.

در حقیقت روند برندسازی در این شکل از روابط عمومی باعث می شود که شما بتوانید از طریق روش های آنلاین به صورت پیوسته با مخبان خود درگیر و در تعامل باشید، تعاملی که دست یابی به آن باید از طریق روش سنتی PR باید از درگاه های دیگری چون رسانه های واسط اتفاق بیفتد. در حال حاضر بسیاری از کسب و کارها برای دیده شدن نیاز به تعامل دوسویه با مخاطبان خود دارند، روابط عمومی دیجیتال از طریق بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه های اجتماعی و سایر روش ها می تواند پا به پای روابط عمومی سنتی به پرسونای مخاطبان هدف شما شکل دهند.

اهداف روابط عمومی دیجیتال

اهداف روابط عمومی دیجیتال

 اما پس از اینکه در مورد نقش روابط عمومی دیجیتال در کسب و کارهای آنلاین مطالبی را ارائه کردیم، در نهایت اگر بخواهیم در مورد هدف روابط عمومی دیجیتال صحبت کنیم، باید بگوییم که هر دو شکل روابط عمومی دیجیتال و سنتی یک هدف مشترک دارند و آن هم ارتقاء مشارکت و مشاهده پذیری برند از طریق تعامل با مخاطبان هدف است. هر دو استراتژی می توانند هویت برند شما را در بازار هدف متمایز از سایر رقبا سازند.

اما تفاوت اصلی بین این دو روش نحوه رسیدن به هدف است. در روابط عمومی دیجیتال شما می ‌توانید هویت برند خود را به صورت ارزشمندی از طریق ابزارهای دیجیتال معرفی کنید. ساختن یک برند قوی در در عرصه دیجیتال جایی که بسیاری از رقبا به طور پیوسته در حال رشد هستند، بسیار چالش برانگیز است. با این وجود روش های متنوعی وجود دارد که شما می توانید از طریق آن مشاهده پذیری کسب و کار خود را بیشتر کنید و بین رقبا جایگاه تثبیت شده ای داشته باشید.

در روابط عمومی آنلاین شما می توانید به چندین روش برند خود را ارتقا دهید. زمانی که کمپین روابط عمومی دیجیتال را می بندید، می‌توانید طریق آگاهی رسانی و حضور فعال در پلتفرم های آنلاین به ارتقاء برند خود ادامه دهید. یک کمپین تبلیغاتی متمرکز می تواند در تثبیت هویت و خاص کردن برند شما نقش موثری داشته باشد. راه هایی که از طریق آن می توانید برند خود را ارتقا دهید، شامل افزایش ترافیک وب سایت، بهینه سازی پلتفرم ها برای موتورهای جستجو، انتشار اخبار و اطلاعات در پلتفرم های آنلاین، استفاده از سرنخ و فروش (leads and sales) است.

نتیجه گیری

مهمترین کاری که در هنگام ایجاد کمپین تبلیغاتی باید به آن توجه داشته باشید، تحلیل داده ها است. در واقع شما باید از طریق تحلیل آماری به این نتیجه برسید که در این فضا، چه چیزی کار می کند چه چیزی کار نمی کند. در این مسیر دستیابی به یک تصویر واضح و دقیق از نیازها و سلائق مخاطبان هدف شما، بیشترین نقش را در نحوه اجرای کمپین شما ایفا می کند. توجه به نقش روابط عمومی دیجیتال در کسب و کارهای آنلاین، می تواند در فرایند تصمیم گیری در ارتباط با تدوین استراتژی و برنامه ریزی کارآمد از سوی تیم روابط عمومی تاثیر بسزایی داشته باشد. در مطالب بعد لازم است در ارتباط با نحوه استفاده از فضای دیجیتال در کار روابط عمومی و ارتباط آن با دیجیتال مارکتینگ بیشتر توضیح دهیم.

 

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *