معظمه طلاپور

معظمه طلاپور؛ متخصص رژیم درمانی: کاهش ابتلا به بیماری با رژیم غذایی مناسب امکان پذیر است

اهمیت به تغذیه و داشتن تناسب اندام از دیر باز مورد توجه همگان بوده است. داشتن تناسب‌اندام علاوه بر زیبایی ظاهری و بالا بردن اعتماد به نفس، نشانه ای از داشتن بدن سالم و عاری از بیماری است.دکتر معظمه طلاپور یکی از متخصصین تغذیه و رژیم‌درمانیبا دارا بودن دستگاه های به‌روز دنیا در زمینه تناسب اندام و از بین بردن چربی های نواحی مختلف در مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریه زن و اجتماع از ویژگی های یک رژیم تغذیه سالم و روش های مکمل برای داشتن تناسب اندام سخن گفته است.

لطفا خودتان را معرفی کنید

من معظمه طلاپور بیست و پنج سال سن دارم. مدرک تخصص تغذیه ورژیم درمانی ام را از دانشگاه علوم پزشکی کرمان اخذ نموده‌ام. خواهر بزرگترم فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی است و خواهر کوچکترم مشغول تحصیل در رشتهدندانپزشکی است.

چطور رشته تغذیه و رژیم درمانی را انتخاب نمودید؟

از کودکی به رشته‌ی پزشکی و ارتباط با بیمار علاقه داشتمو همیشه برای آن برنامه ریزی داشتم.وقتی در این رشته پذیرفته شدماز همان ابتدا مشغول برنامه‌ریزی برای آن و تعیین نقشه‌ی راه برای زمان فارغ‌التحصیلی شدم.

کمی برایم توضیح دهید

از روز اول پذیرش در دانشگاه برای خودم هدف‌گذاری داشتمو با این دیدگاه وارد این رشته شدم که چطور در این رشته موفق‌تر باشم، میزان درآمد قابل قبولی داشته باشم و چطور می‌توانم خدمات بهتری ارائه دهم. و به این نتیجه رسیدم بایدبا بقیه همکاران وجه تمایزی داشته باشم. تمام مطالعات و عملکردم در راستای رسیدن به این اهدافبود.

در حال حاضر به خواسته‌هایتان رسیده‌اید؟

در حال حاضر به بخش اعظم خواسته‌هایم دست یافته‌ام،اماهنوز به صد درصد خواسته‌هایم نرسیده‌ام. دوست دارمبیشتر پیشرفت کنم.

چه وجه تمایزی برای خودتان قائل هستید؟

گرچه الزامی به داشتن دستگاه برای یک متخصص تغذیه وجود ندارد، اما به نظرم در هر رشته‌ای که هستید، باید علم خود را به‌روز نگهدارید و از دستگاه‌های به‌روز استفاده کنید. در حال حاضر در این مرکز علاوه بر ارائه رژیم‌های تغذیه‌ای مناسب با هر فرد، از چندین دستگاه نیز به عنوان درمان مکمل استفاده می‌شود.

لطفا این دستگاه‌ها را برای خوانندگان ما معرفی کنید.

یکی از دستگاه ها، دستگاه آنالیز بدن است کهمیزان چربی، عضلهو میزان آب در هر ناحیهاز بدن را مشخص می‌کند و با توجه به این اطلاعات سن متابولیک فرد مشخص می‌شود. با بررسی این نکته که آیا فرد مبتلا به کبد چرب است یا خیر رژیم مناسب هر فرد در اختیار اوقرار می‌گیرد و یک سری از دستگاهایلاغری موضعی در مجموعه وجود دارد که چربی ها را در موضع خاص شکسته و باعثلاغری در آن ناحیه می‌شود. با هر بار استفاده از آن شاهد کاهش چند سانتیمتر در آن ناحیه (کاهش سایز) و در نتیجه لاغری در نقطه مورد نظر خواهیم بود. همچنین دستگاه‌هایی شامل کویتیشن ای اف و وکیوم نیز در مجوعه موجود هستند. اما وجه تمایز این موجموعه وجود دستگاه “عضله ساز بدون تمرین “است که اولین بار توسط من وارد کرمان شده است و در کرمان مجموعه ما اولین مجموعه‌ای است که تمام این امکانات را یکجا و در کنار هم فراهم آورده است به طوری‌که این مرکزرا تبدیل بهکامل ترین مرکز تناسب اندام در کرمان کرده است. در حقیقت استفاده از دستگاه‌های لاغری و عضله‌سازی در کنار ارائه‌ی رژیم اصولی و منحصر به فرد برای هر شخص یکی از شاخصه‌های این مرکز است.

کمی از اهمیت تغذیه در زندگی برایمان بگویید.

غذایی که می‌خوریم تاثیر مستقیم بر سلامت ما دارد. امروزه رژیم درمانی بخشی از مکمل‌ درمان برای بیماری‌هایی همچون دیابت، بیماری‌های قلبی و سایر بیماری‌ها بکار می‌رود. داشتن یک برنامه‌ی غذایی سالم علاوه بر حفظ تناسب اندام شما، خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را در میانسالی کاهش می‌دهد.

لطفا از آسیب‌هایی که با رژیم غیراصولی به بدن می‌رسد برایمان بگویید.

شاید بهتر باشد برای پاسخ به این سوال به سخن سقراط اشاره کنم که می‌گوید: «بگذار غذایت داروی تو باشد نه دارویت غذای تو». از این سخن به درستی می‌توان به اهمیت رژیم غذایی مناسب ونقش اساسی و مهم آن در سالم نگه داشتن بدن انسان پی برد. رژیم غذایی مناسب درصد ابتلا به بیماریها را کاهش میدهد. یک سخن منتسب به زکریای رازی هست که می‌گوید: «طبیب زمانی بهسعادت میرسد که بتواند با غذا بیمار را درمان کند» و ما متخصصین تغذیه و رژیم درمانی باید با ارائه‌ی برنامه‌ی تغذیه‌ی مناسب، بیماری‌ها راتحت کنترل در آوریم.

تاثیر غذا بر سلامت انسان غیر قابل انکار است، اما باید توجه داشت که رژیم تحت نظر یک فرد متخصص انجام شود. مربیان باشگاه‌ها و عطاری‌ها بدون داشتن علم تغذیه به هیچ عنوان گزینه‌های مناسبی برای مراجعه و درمان نیستند و گاهی باعث بروز صدمات بسیاری بر بدن می‌شوند. برای مثال باور عوام مبنی بر حذف نان یا برنج از برنامه‌ی غذایی، کاملا اشتباه و غیر اصولی است. همچنین حذف یک وعده‌ی غذایی چه بسا نتیجه عکس بر بدن خواهد گذاشت. بنابراین رژیم باید بر اساس علم و قواعد علم تغذیه باشد.

نظرتان در مورد مکمل‌های تغذیه‌ای چیست؟

استفاده از هر مکملی باید تحت نظر پزشک و با بررسی مشخصه‌های هر فرد انجام شود. حتی برای مصرف انواع ویتامین‌ها نیز باید هر فرد به طور مجزا مورد بررسی قرار بگیرد تا نوع ویتامین و دوز مورد نیاز و زمان مصرف مشخص شود. هرگز به افرادی که علم تغذیه را ندارند برای مصرف مکمل‌ها مراجعه نکنید. این مسئله که یک رژیم یا یک مکمل بر بدن یک فرد اثر مثبت گذاشته است به هیچ عنوان ملاک خوبی برای اینکه فرد دیگری همان رژیم و مکمل را استفاده کند نیست.

آیا برای افراد دیگر هم اشتغال زایی انجام داده اید؟

در حال حاضر به جز من دو نیروی دیگر به عنوان اپراتورهای دستگاه‌ها مشغول به کار هستند. چنانچه قبلا هم گفتم به روز بودن دستگاه‌ها و افراد برایم اهمیت ویژه‌ای دارد؛ بنابراین اپراتورها هم باید گواهی‌های مربوطه را اخذ کرده باشند و به طور متناوب در حال بروز رسانی هستیم.

چه سخنی با جوانان مخصوصا بانوان دارید؟

در جوامع امروزی شرایط سختی برای خانم‌ها وجود دارد. حتی با وجودی که خانم‌ها جامعه‌ی آماری بالاتری نسبت به آقایان در کنکور دارند؛ اما شاهد هستیم در برخی رشته‌ها پذیرش جنسیت آقایان بیشتر از خانم ها هست اما من معتقدم در هر زمینه‌ای که هستیمباید بهترین خودمان باشیم. هر شخص باید در زمینه ای قدم بگذارد که در آن استعداد و علاقه داشته باشد و صد درصد خود را ارائه دهد. اگر پزشکی باشید که به کار خود علاقه نداشته باشید هرگز موفق نمی‌شوید. هنرمندی که ازانجام فعالیت‌های هنری لذت می‌برد، انسان موفق‌تری است تا فردی که به خواست خانواده در رشته‌ی مهندسی تحصیل کرده باشدو چون علاقه‌ای به آن نداشته، در زمان تحصیل مهارت‌های لازم در آن رشته را کسب نکرده و در نتیجه موفق به یافتن کار مناسبو مرتبطبا رشته‌ی خود نمی‌شود و در نهایت دچار پوچی و افسردگی می‌شود.

سخن پایانی

هرگز زحمات خانوادتان را زیر سوال نبرید. خانواده نقش بسیار موثر در زندگی افراد دارند. من به شخصهاز زحمات پدر و مادرم بسیار تشکر می‌کنم و قدردان زحماتشان هستم.

مطالب بیشتر: مغز زنان و تغییراتش نسبت به مردان

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *