برای جلوگیری از پیری پوست خود چه کنیم؟

برای جلوگیری از پیری پوست خود چه کنیم؟

-پریا زندوثوقی/مشاور مراقبت‌های پوستی-

اول باید این را بدانیم که تنها بالا رفتن سن باعث پیری پوست نمی شود. بلکه چگونگی سبک زندگی هم در این مورد تاثیر دارد.
نشانه‌های پیری پوست، در بعضی از افراد زودتر پدیدار می‌شود. مثلاً صورت یک شخص بیست و چند ساله ممکن است چین و چروک داشته باشد. این گونه پیر شدن غیر طبیعی پوست، پیری زودرس می باشد.

چرا پوست پیر می‌شود؟

عوامل زیادی باعث پیری پوست می‌شوند که همه‌ آنها را نمی‌توانیم کنترل کنیم. پیری، فرآیندی اجتناب ناپذیر است. با گذشت زمان، پوست همه‌ی ما چروک می‌شود و این کاملاً طبیعی است. علاوه بر چین و چروک، پوست به مرور نازک‌تر و خشک‌تر می‌شود.
اما بعضی از عواملی را که باعث پیری پوست می‌شوند و مربوط به سبک زندگی ما است را می‌توان کنترل کرد. همچنین پیری زودرس پوست، هم قابل پیشگیری است و هم قابل درمان.

چگونه از پیری پوست جلوگیری کنیم؟

۱. محافظت از پوست در برابر آفتاب
فرقی نمی‌کند کنار ساحل باشید یا بیرون یا داخل خانه. در هر حالت، در معرض اشعه‌های مضر خورشید هستید.
پس کرم ضد آفتابی را انتخاب کنید که متناسب با نوع پوستتان باشد و از پوست شما در برابر هر دو اشعه‌ی UVA و UVB محافظت کند.

۲. برای برنزه شدن، آفتاب نگیرید.

هربار که پوست خود را برنزه می‌کنید، آن را بیشتر در معرض پیری زودرس و حتی سرطان پوست قرار می‌دهید.
باید بدانید که این فقط به آفتاب گرفتن مستقیم مربوط نیست. سولاریوم و دستگاه‌های دیگر برنزه کردن، اثری مشابه دارند. همه‌ این دستگاه‌ها با انتشار اشعه‌ فرابنفش (UV) روند پیری پوست را سرعت می بخشد.

۳. سیگار نکشید!
سیگار کشیدن سرعت پیری پوست را چند برابر می‌کند. و باعث ایجاد چین و چروک، کدر شدن و رنگ پریدگی پوست می شود

۴. اخم نکنید!
اخم، خنده، تعجب یا حالت‌های دیگر، ماهیچه‌های صورت را منقبض می‌کنند.

۵. تغذیه‌ی سالم داشته باشید!
مصرف زیاد میوه‌ها و سبزی‌های تازه باعث جلوگیری از پیری پوست می‌شود. اگر درصد بالایی از مواد غذایی شما حاوی مواد قندی و کربوهیدرات پیچیده مانند نان، ماکارونی، برنج و … باشد، روند پیری پوست تسریع می‌شود.

۶. ورزش کنید.
ورزش کردن، گردش خون و سیستم ایمنی بدن ما را تقویت می کند.

۷. عینک آفتابی بزنید.
پوست دور چشم، نازک و حساس است. به همین دلیل، اولین چین و چروک‌ها معمولاً در این قسمت ایجاد می‌شوند.

۸. صورت خود را بشویید!
با شستن دو مرحله ای و دو بار در روز، پوست خود را از مواد آرایشی و آلودگی‌ها پاک کنید همچنین عرق کردن، پوست را تحریک می‌کند. پس اگر ورزش می‌کنید یا به هر دلیلی، زیاد عرق می‌کنید، حتماً بعد از ورزش، صورت و بدن خود را بشویید.

۹. پوست خود را مرطوب نگه دارید.
هر روز به اندازه‌ی لازم از کرمهای مرطوب کننده‌ مناسب پوست خود استفاده کنید. کرم‌های مرطوب کننده رطوبت پوست را حفظ میکنند، از خشکی پوست جلوگیری می‌کنند و ظاهر شاداب‌تری به آن می‌دهند.

۱۰. استرس نداشته باشید
حذف کامل استرس از زندگی ممکن نیست اما برای نجات زیبایی خود مجبورید عضلات پیشانی‌تان را شل کنید! چراکه در زمان استرس معمولا اخم می‌کنید و پیشانی‌تان را چین می‌اندازید.

۱۱. استفاده از آنتی اکسیدانها
استفاده از آنتی اکسیدانها باعث از بین رفتن رادیکالهای آزاد میشود. چراکه رادیکالهای آزاد سبب پیری پوست میگردند. غنی ترین منابع غذایی آنتی اکسیدانها، گیاهان هستند. سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غلات بهترین منبع غذایی دریافت آنتی اکسیدان هستند.
همچنین میتوانید محصولاتی که حاوی آنتی اکسیدان هستند را استفاده کنید. مانند Q10 ,vitamin C, vitamin A, vitamin E

۱۲. مصرف سرم‌های حاوی ویتامین‌های مفید برای پوست
برای تأثیر بیشتر در حفظ سلامتی و آب‌رسانی قوی، باید استفاده از سرم‌ها را در روتین خود بعد از بیست و پنج سالگی بگنجانید. دریافت میزان کافی از انواع ویتامین‌ها مخصوصا ویتامین‌های E و C و A می‌تواند بر روی سلامتی و جوانی افراد تاثیر گذار باشد.

۱۳. خواب کافی داشته باشید
با اینکه شما وقتی خواب هستید فعالیت زیادی ندارید اما پوست شما شدیدا در حال فعالیت است. سعی کنید حتما ۷ الی ۸ ساعت در طول شب بخوابید تا فعالیت بازسازی پوست‌تان بهینه شود و پوست فرصت کافی برای بازسازی داشته باشد.

۱۴. استفاده از کرم‌های دور چشم برای جلوگیری از پیری صورت
کرم دور چشم از ضروری‌ترین انواع کرم پوست است.استفاده از کرم دور چشم مناسب با آب‌رسانی قوی، سبب کاهش یا از بین رفتن چروک‌های پنجه کلاغی، چین زیر چشم، و سایر چروک‌های ریز و مزاحم دور چشم خواهد شد.

۱۵. از لایه‌بردار استفاده کنید
لایه‌بردارهای ملایم یکی از عوامل قدرتمند برای درمان پوست و جلوگیری از پیری صورت هستند. برای از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست، استفاده از لایه‌بردارها را در برنامه‌ی ماهانه خود بگنجانید. لایه‌بردارها سبب تحریک فرایند تولید کلاژن، بهبود آب‌رسانی به پوست و… خواهند شد. لایه‌برداری روتین هر روزه نیست و روندی است که باید آرام و پیوسته برای بهبود و شادابی پوستتان انجام دهید. لایه‌برداری اگر درست انجام نشود در عوض داشتن پوست شاداب با پوستی نازک و ملتهب سروکار دارید که حتی گاهی رگ‌های سطحی آن هم پاره شده‌اند.

۱۶. صورتتان را ماساژ بدهید
ماساژ صورت می‌تواند جریان خون به بافت‌های صورت را افزایش دهد و باعث ایجاد پوستی جوان‌تر و روشن‌تر شود.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *