با منافذ باز پوست خود چه کنیم؟

-پریا زندوثوقی/ مشاور مراقبت‌های پوستی-

با‭ ‬منافذ‭ ‬باز‭ ‬پوست‭ ‬خود‭ ‬چه‭ ‬کنیم؟

اول از همه باید توجه داشته باشید که چیزی به نام باز و بسته بودن منافذ وجود ندارد.

منافذ پوست ما همیشه باز است، این ظاهر منافذ است که گاهی اوقات بزرگتر و یا کوچکتر دیده می‌شوند. این را هم در نظر داشته باشید که منافذ یک امر ژنتیکی است و از یک مقدار بیشتر کوچک نخواهند شد.

اگر پوست شما نه بیش از حد خشک است و نه بیش از حد چرب اما منافذ باز دارید، احتمالاً دلیل آن سلول‌های مرده‌ای است که از دیواره ی منافذ ریخته شده است و در منافذ جمع شده‌اند، برای درمان چنین منافذی میتوان هفته‌ای یک الی دو بار از یک لایه بردار ملایم مثل لاکتیک اسید استفاده کرد.

اگر پوست چربی دارید و منافذ پوست شما بزرگ است دلیل آن تجمع بیش از حد سبوم است که با سلول‌های مرده در منافذ با هم مخلوط شده‌اند، برای درمان آن می‌توانید از سالسیلیک اسید در روتین خود استفاده کنید که می‌تواند در شوینده شما وجود داشته باشد.

اگر شوینده را به صورت روزانه استفاده می‌کنید بهتر است درصد آن یک درصد یا پایین‌تر باشد. سالیسیلیک اسید را می‌توانید به عنوان یک تونر یا سرم نیز در روتین پوستی خود تا سه بار در هفته استفاده کنید.

همچنین راه حل طولانی مدت برای پوست‌های چرب دارای منافذ، استفاده از سرم‌های نیاسینامید ۵ یا ۱۰ درصدی است که در آن زینک pca یک درصد دارند.

اگر راه حل کوتاه مدت لازم دارید مثلا برای عکاسی و یا میکاپ و می‌خواهید منافذ پوست شما کوچیک به نظر برسد می‌توانید از ماسک‌های گل که در آنها گل‌های آتشفشانی، گل رس و یا گل کائولین وجود دارد استفاده کنید.

اگر پوست شما حالت کشیدگی، خشکی و حساسیت دارد و منافذ آن نیز بزرگ است به خاطر دهیتراتگی و آسیب دیدن سد دفاعی پوست است.

درمان این مورد سخت‌تر است چون اول باید سد دفاعی پوست را تقویت کنید و از محصولات حاوی سرامید‌ها، حاوی ترکیبات پروبیوتیک و همچنین از نیاسینامید زیر ۵ درصد بدون زینک pca استفاده کنید و ترجیحا داخل روتین شما ترکیبات سنگین تر و کرم های غلیظ تری وجود داشته باشد که خود این چربی رسانی گاهی اوقات می‌تواند موقتا منافذ شما را بزرگ‌تر نشان دهد.

در مرحله دوم بعد از تقویت سد دفاعی باید از ترکیبات آبرسان مثل هیالورونیک اسید، گلیسیرین پانتئول، کلاژن هیدرالیزه و همچنین پپتیدها استفاده کنید.

لازم به ذکر است منافذ انواع مختلفی دارند. منافذی هستند که با بالاتر رفتن سن ایجاد می شوند، هر چقدر سن شما بالاتر می رود، کلاژن و الاستین در پوست کمتر می شود و کمتر شدن آن‌ها، بافت‌های پوست را شکننده‌تر می‌کند و منافذ پژمرده‌تر می‌شوند و در نتیجه منافذ بزرگتر به نظر می‌رسند برای همین مهم است که از سن 25 سالگی، پپتیدها و رتینول را در روتین خود داشته باشید که سرعت از بین رفتن کلاژن‌های پوست شما پایین تر بیاید.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *