یوتاب، زنی دلیر در دفاع از سرزمین ایران

یوتاب، زنی دلیر در دفاع از سرزمین ایران

یوتاب یک دختر جنگجوی ایرانی قرن چهارم پیش از میلاد مسیح و در دوره هخامنشیان بوده که در جنگ مشهور گرانیکوم (معروف به جنگ ایران و مقدونیه) علیه اسکندر مقدونی داشته است.

این جنگ مشهور بین امپراتوری هخامنشی و اسکندر مقدونی در سال ۳۳۲ قبل از میلاد در منطقه‌ای به نام گرانیکوم در حالی که اسکندر مقدونی به سرکردگی ارتش مقدونیه قرار داشت، صورت گرفت. یوتاب را برخی خواهر آریوبرزن (یکی از سرداران ایرانی در دوره هخامنشیان) دانسته‌اند ولی از نظر تاریخی وجود این شخص قابل اثبات نیست.

یوتاب با شجاعت و توانایی خود در جنگ شرکت کرد و مقابل اسکندر مقدونی قرار گرفت. وی درنبرد با اسکندر همراه آریوبرزن فرماندهی بخشی از ارتش را بر عهده داشته است و در کوه‌های بختیاری راه را بر اسکندر بسته است. یوتاب در لغت به معنی همیشه تابان و بی مانند است . در فارسی باستان این نام را به معنی یکتا و منحصربه فرد دانسته اند.

زادگاه یوتاب در نزدیکی محل نبرد او و برادرش با اسکندر یعنی شهر برزیان در استان کهکلیویه و بویراحمد امروزی قرار دارد.به لحاظ جغرافیایی این شهر در میان دره های عمیق واقع شده و از شهرهای آباد ایران باستان به شمار می رفته است .او به خود، به شجاعت و تواناییاش اعتماد داشت و به رغم اینکه زن بود، در جنگ برای دفاع از کشورش شرکت کرد. گفته می‌شود که او با شجاعت و آرمانی که در دل خود داشت، تلاش کرد تا با شمشیر خود اسکندر را بکشد، اما ناکام ماند.

با این حال، یوتاب شجاعت و توانایی خود را در جنگ نشان داد و با تلاش خود به یکی از قهرمانان ملی ایران تبدیل شد . او به دلیل شجاعت، توانایی و قدرت جسمانی بالا، به عنوان یکی از بهترین و قوی‌ترین جنگجویان زن در دوران خود شناخته می‌شود.

رویارویی سپاه سردار ایرانی با اسکندر از بزنگاه‌های حساس تاریخ باستانی این سرزمین است و نشان از وطن پرستی و اصالت این قوم دارد . این حماسه در حافظه تاریخی باستان حفظ شده و به ما رسیده است . جالب است بدانیم به گفته تاریخ دانان، اسکندر پس از تسلط بر سپاه آریوبرزن، چوپان خائن را نیز به قتل رسانده است. به یادگار از شجاعت و تلاش یوتاب در جنگ، یک مجسمه از او در شهرستان مرند در استان آذربایجان شرقی ایران ساخته شده است.

تاریخ ایران باستان مملو از زنان تاریخ سازی است که می‌تواند الگوی شایسته‌ای برای دختران ایران زمین باشد.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *