ماه بانو تاتا نامی ماندگار در تاریخ کرمان

نام “ماه بانو تاتا” برای بسیاری از کرمانی ها شناخته شده است. زنی هندی با اصالت ایرانی.

ماه بانو تاتا متولد بمبئی در خانواده ای بزرگ از پارسیان هند چشم به جهان گشود و بعد از تحصیل در رشت هی آمار برای گرفتن دکتری به دانشگاهی در امریکا رفت. اما به جای بازگشت به وطن، تصمیم گرفت به ایران بیاید. بعدها به خاطر آرامش کرمان این شهر را برای سکونت انتخاب می کند. او که از موسسین بخش آمار دانشگاه باهنر کرمان بود بیش از ۴۰ سال از عمرش را وقف مردم شهرمان کرد.

ماه بانو که دانشجویان را فرزندان خود می دانست در بسیاری از امور آ نها را مادرانه یاری میرساند و با پرورش نخبگانی در رشته آمار نقش انکار ناپذیری در تاریخ کرمان و ایران ایفا کرد.

میزان عشق و علاق هاش به مردم کرمان به قدری بود که از سال ها قبل بارها اعلام کرده بود: وصیت کرد هام اموالم پس از فوت در اختیار بخش آمار دانشگاه شهید باهنر کرمان، موسسه آمار ایران و هیات امنای بیمارستان و پذیرشگاه خداداد مهرابی کرمان قرار گیرد.

آمار برای دکتر تاتا بسیار اهمیت داشت و از بی توجهی به آمار ناراحت بود. دکتر تاتا معتقد بود آمار در امور روزمره مردم کاربرد دارد و باید آمار را عمومی کرد.

خدمات وی به دانش نوپای آمار در ایران به انداز های است که به او لقب «مادر علم آمار ایران »را داد ه اند.

ا کنون که او دیگر در بین ما نیست به یاد این بانوی بزرگوار اول آبان روز ملی آمار و برنامه ریزی در ایران را گرامی می داریم.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *