در سیاره ما سرمایه گذاری کنید

به مناسبت روز زمین

در سیاره ما سرمایه گذاری کنید

-زهرا برخوردار/ کارشناس مهندسی خاک-

روز زمین یک رویداد سالانه است که در 22 آوریل در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. هر ساله شعار روز زمین اعلام می‌شود. روز زمین، یادآوری برای همه است تا در مورد تاثیر فعالیت‌های انسانی بر روی کره زمین فکر کنیم و همچنین روزی برای جشن گرفتن سیاره زیبای ما و اقدام برای حفظ آن است.

جان مک کانل، فعال صلح طلب برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ پیشنهاد نام گذاری روزی را به عنوان روز زمین مطرح کرد. هدف جان مک کانل از این پیشنهاد گرامیداشت کره زمین و مفهوم صلح در ایالات متحده آمریکا بود. روز زمین برای اولین بار در روز ۲۱ مارس (اول فروردین) سال ۱۹۷۰ میلادی گرامی داشته شد. پس از آن گیلرد نلسون، سناتور آمریکایی روز ۲۲ آوریل را به جای ۲۱ مارس برای نام گذاری روز زمین پیشنهاد کرد. او این پیشنهاد را پس از آن مطرح کرد که سواحل سانتا باربارا در ایالت کالیفرنیای آمریکا در سال ۱۹۶۹ شاهد نشت گسترده نفت بود. نام گذاری روز ۲۲ آوریل به عنوان روز زمین در سال ۱۹۹۰ میلادی جنبه بین المللی پیدا کرد. رویدادهای مرتبط با روز زمین هم اکنون در ۱۴۱ کشور جهان برگزار می شود

شعار روز زمین در سال 2023 « در سیاره ما سرمایه گذاری کنید» تعیین شده است.

پنجاه و سومین سالگرد روز زمین پاک شعار امسال برای متقاعد کردن کسب‌وکارها، دولت‌ها و شهروندان در سراسر جهان در مورد نیاز به سرمایه‌گذاری در سیاره ما برای بهبود محیط زیست و دادن آینده‌ای بهتر و امن‌تر به فرزندانمان طراحی شده است. با شرکت در فعالیت‌هایی مانند جمع آوری زباله، کاهش تولید و مصرف ضایعات و کاشت درختان، جهان را به مکانی شادتر و سالم‌تر برای زندگی تبدیل کنیم. ما با حفاظت از زمین و کاشت گیاهان بیشتر، به کاهش اثرات گازهای گاخانه ای کمک خواهیم کرد.کاهش مصرف پلاستیک با استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای و استفاده نکردن از بطری‌ها و ظروف یک بار مصرف راه مهمی برای محافظت از کره زمین است و همچنین با تفکیک کردن زباله‌های خود به طبیعت کمک کنید.

برای محافظت از زمین برخی از پیشنهاداتی که در جزوه سازمان ملل متحد آمده عبارت است از:

صرفه جویی در مصرف الکتریسیته با خاموش کردن کامل وسایل برقی از جمله رایانه ها هنگامی که از آنها استفاده نمی شود.
انجام امور بانکی به صورت آنلاین و خودداری از استفاده از کاغذ برای امور بانکی.
خرید کالاهایی که به صورت کوچک بسته بندی شده اند.
استفاده از فرش در خانه ها می تواند به افزایش دمای خانه و در نتیجه کاهش مصرف انرژی کمک کند.
دوش گرفتن به جای پر کردن وان منازل.
کمک به بازیافت پسماندهای غذایی.
خشک کردن مو و لباسها به شکل طبیعی به جای استفاده از دستگاه های خشک کننده.
مصرف کمتر گوشت، مرغ و ماهی. (برای تهیه گوشت در مقایسه با گیاهان به منابع بیشتری احتیاج است)
خریدهای خود را به شکل برنامه ریزی شده انجام دهید و فهرست خرید تهیه کنید. به دام ترفندهای تجاری مورد استفاده فروشگاه ها برای خرید بیشتر نیافتید.
برای حمل و نقل اولویت را به دوچرخه سواری، پیاده روی و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بدهید. استفاده از خودرو را مواقعی که تعداد سرنشینان خودرو زیاد خواهد بود محدود کنید.
از بطری و فنجان های یک بار مصرف برای آب و قهوه و چای استفاده نکنید.

درواقع توسعه یک آینده باثبات مستلزم حمایت گسترده دولت‌ها، جوامع، نهادها و مشاغل مختلف است. هرچند به نظر می‌رسد تنها کشورهای جهان اول به اهمیت این موضوع پی برده‌اند و کشورهای جهان سوم بیشتر درگیر مسائلی ساده تر از جمله معیشت و حفظ جان انسان‌ها هستند. با وجود عدم توجه دولت‌های کشورهای جهان سوم، جوامع و ساکنان این کشورها شخصا می‌توانند به روش‌های مختلف در این رویداد جهانی مشارکت کنند و سهم خود را در حفظ محیط زیست انجام دهند. نابودی زمین نابودی حیات بر روی آن را به دنبال خواهد داشت.

از بین رفتن جنگل‌ها و آلوده‌شدن رودخانه و اقیانوس‌ها و… نسل بشر را به خطر می‌اندازد. شاید در شرایط اقتصادی کنونی و مشکلات مختلفی که با آن رو به رو هستیم، نجات زمین برای آیندگان کم اهمیت‌تر به نظر برسد، اما همین بی‌توجهی باعث شده مشکل کم آبی و خشکی رودخانه‌ها به مشکلات قبلی ما اضافه شوند. نبود آب کافی منجر به وارد‌شدن خسارت به بخش کشاورزی و در نتیجه کاهش منابع غذایی می‌شود. به نظر می‌رسد عدم توجه به زمین و محیط زیست، بیشترین تاثیر را بر کشورهای جهان سوم می‌گذارد تا کشورهای توسعه یافته.

پنج دلیلی که برای داشتن یک سیاره سالم به درختان نیاز داریم:

از زمان شروع تمدن بشری، ما حدود 46 درصد از درختان را در سراسر جهان از دست داده‌ایم و امروزه با مناطق شهری پراکنده و زمین‌های بایر گسترده، تصور اینکه یک دنیای جنگلی چگونه به نظر می‌رسید دشوار است. تنها در سال 2019 ما 29 میلیون هکتار از پوشش درختان را به دلیل جنگل زدایی، قطع درختان و آتش سوزی از دست دادیم.
درختان هوا را تصفیه می‌کنند و با تغیرات آب و هوایی مبارزه می‌کنند.
درختان باعث کاهش دمای هوا می‌شوند.
درختان در برابر سیل و آلودگی هوا محافظت می‌کنند.
درختان مسکن میلیون ها گونه را فراهم می‌کنند و باعث ایجاد تنوع زیستی می‌شوند.
درختان برای سلامت روحی و جسمی انسان‌ها مفید هستند.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *