اطلاعات بیمه ای افراد بسیار پایین است

-مریم حیدری مقدم-

اطلاعات بیمه ای افراد بسیار پایین است

در جامعه امروزی که هر روز احتمال روبرویی با اتفاقات پیش بینی نشده و بلایای طبیعی و غیرطبیعی وجود دارد که اتفاقا می تواند خسارت های اقتصادی زیادی به همراه داشته باشد، «بیمه» به عنوان بازویی توانمند به کمک اشخاص می آید.
با گذشت زمان احساس نیاز به بیمه در جامعه بیشتر می شود و افراد بیشتری به استفاده از خدمات بیمه ای تمایل پیدا می کنند شاید علت این مساله آن است که بیمه می تواند منجر به ایجاد اطمینان خاطر و آرامش ذهنی، تامین امنیت جانی و مالی و کاهش استرس در زندگی افراد شود.
با توجه به اهمیت این مساله «صحرا شمس» کارگزار برتر بیمه و حائز رتبه …. گفتگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

1- لطفا خودتان را معرفی بفرمایید
صحرا شمس، 39 ساله و اهل شیراز هستم. به مدت 10 سال است که در کرمان زندگی می کنم.
2- به چه منظور به کرمان آمدید؟
اولویت من بیشتر کار بود، دوست داشتم نماینده بیمه ایران باشم ولی در آن سال، بیمه ایران برای استان فارس پذیرش نداشت و از آن جایی که به لحاظ خانوادگی با کرمان بیشتر آشنا بودیم، نمایندگی بیمه ایران در کرمان را گرفتم و در این شهر ماندگار شدم.
3- فعالیت شما در حوزه بیمه از چه زمانی آغاز شد؟
از سال 89 کارم را با بیمه ایران شروع کردم. در ابتدا به مدت تقریبا سه سال جیرفت بودم و از سال 91 در کرمان مشغول به کار شدم و تقریبا پنج سال است که کارگزار بیمه هستم.
4- از چالش های شروع یک شغل در شهری دیگر و به دور از خانواده بگویید.
مسلما سخت بود. من از شهر بزرگ شیراز به جیرفت آمدم. شهر کوچک بود و گرمای هوا برایم اذیت کننده بود. به فرهنگ و رسومشان آشنا نبودم ولی کم کم برایم جا افتاد و خونگرمی جنوبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌ها در این زمینه خیلی به من کمک کرد.
5- تحصیلات شما در چه زمینه ای است؟
لیسانس علوم پایه دارم و میکروبیولوژی خوانده ام ولی بعد از چند سال کار در حوزه بیمه، در مقطع کارشناسی رشته مدیریت بیمه در شاخه مدیریت اشخاص دانشگاه کرمان ادامه تحصیل دادم.
6- چه شد که تصمیم گرفتید، کارگزار شوید؟
«بیمه ایران» برندی است که در شهرهای کوچک شناخته شده است؛ مشتری خوبی هم دارد اما یک شرکت دولتی است که نرخ و شرایطی که برای بیمه گزار قائل می‌‌ ‌‌‌شد؛ ثابت بود و حق بیمه بالاتری داشت. اولویت من هم کار کردن با بیمه هایی بود که نسبت به سایر بیمه ها نرخ پایین‌‌‌‌تر و شرایط مناسب‌تری برای بیمه گزار داشته باشند، بر این اساس تصمیم گرفتم کارگزار بشوم. در کارگزاری می‌توان کد همکاری با تمامی بیمه‌ها را داشت و راحت‌تر کار کرد.
7- در طول این سال‌ها آیا به بازگشت به شهر خودتان فکر کرده‌اید؟
مسلما تا الان به این قضیه فکر نکردم. کرمان برای من دوست داشتنی است. آرامش خاصی دارد و به خاطر صنعتی بودنش برای شغل من جذابیت دارد.
8- برایمان از خانواده و واکنشی که نسبت به تصمیم شما برای مهاجرت به شهر کرمان داشتند؛ بگویید.
پدرم بازنشسته نیروهای مسلح و مادرم خانه دار است. فرزند اول خانواده هستم و یک خواهر دارم. از آن جایی که والدینم بعد از یک مدت طولانی دارای فرزند شده بودند، مهاجرت و دوری از من برایشان خیلی سخت بود ولی به دلیل جذابیت کارم، پدر مشوقم شد.
9- در حال حاضر در چه شاخه ای بیشتر فعالیت می کنید؟
به دلیل تعداد بالای واحدهای صنعتی و معدنی در کرمان، بیشتر با این واحدها و کارخانه ها در حوزه هایی مثل: بیمه مسئولیت، آتش سوزی، تکمیل درمان و… کار می‌کنم.
10- از نظر شما برای جامعه امروز کدام بیمه‌ها ضروری‌تر است؟
ما ایرانی‌ها زیاد تمایلی به گرفتن بیمه نامه‌ها نداریم. خوشبختانه بیمه نامه شخص ثالث را اجباری کردند و الزامی شده است.
با توجه به روند افزایشی قیمت خودروها و تصویب قانون های جدید (مانند خودروهای متعارف و نامتعارف) گرفتن بیمه بدنه برای خودروهایی که ارزش مورد بیمه آنها از یک عددی بالاتر است، الزامی می باشد.
در اینجا باید بگویم متاسفانه اطلاعات بیمه‌ای بعضی افراد خیلی پایین است. مثلا مدیر یک ساختمان نمی‌داند که کوچک‌ترین اتفاقی که در ساختمان بیفتد، مسئولیت آن بر عهده مدیر است. طبق آیین نامه مدیران ساختمان، بیمه مسئولیت برای واحدهای مسکونی، تجاری و اداری لازم است. با توجه به افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال جاری بیمه نامه تکمیلی درمان برای جامعه کارگری یک بیمه مناسب است.
11- گفتید «مدیر ساختمان در حوادث ساختمان باید پاسخگو باشد» سمتی که شاید کمتر به رسمیت شناخته شود! لطفا در این خصوص توضیح دهید.
طبق آئین نامه مدیر ساختمان و هیات مدیره به رسمیت شناخته می‌شوند و اگر در ساختمانی اتفاقی بیفتد؛ درصدی شخص ساکن و درصدی پیمانکار و درصدی مدیر ساختمان مقصر هستند.
12- یکی از موارد مورد انتقاد در استان صنعتی کرمان این است که صنایع بزرگ خدماتشان را به جای واحدهای بومی از استان های دیگر دریافت می کنند؛ آیا در صنعت بیمه هم این مشکل وجود دارد؟
متاسفانه در صنعت بیمه هم صدور بیمه نامه های بزرگ در کرمان انجام نمی‌شود و به دلیل وجود دفتر مرکزی این صنایع در تهران، بیمه نامه در آن جا صادر می‌شود و آن‌چه که حق خود استان است به تهران می‌رود و این پورتفو از استان خارج می‌شود. این در حالیست که ارائه خدمات گردن بیمه گزار کرمانی است. در صورتی ‌که اگر صدور بیمه نامه در کرمان انجام می‌شد خدمات بهتری هم دریافت می شد.
13- اکنون شما یک کارگزار دارای رتبه برتر هستید، قدم و برنامه بعدی شما چیست؟
در حال حاضر کارگزاری من حقیقی است اما دوست دارم حقوقی شود تا در کل کشور شعبه داشته باشم. همچنین دنبال یکسری استارتاپ ها و کارها برای اینترنتی و آنلاین کردن بیمه هستم. اگر کارگزار حقوقی شوم می توانم در کشورهای دیگر هم شعبه داشته باشم و این موضوع راهم دنبال می‌کنم.
14- از چالش‌ها و مصائب تنها زندگی کردن در شهری دیگر بگویید.
تنهایی سختیها و مصائب خودش را دارد. مهاجرت از کشوری به کشور دیگر و حتی شهری به شهر دیگر همیشه سخت بوده است ولی خوبی‌ها و درس‌های خودش را هم دارد. تنهایی باعث رشد و پیشرفت می شود. اتفاقات بهتری برایت پیش می‌آید. من انسانی خجالتی و کم حرف بودم ولی با کارم مجبور شدم، یکسری رفتارهایم را اصلاح کنم. گاهی مجبور می شوم از شهری به شهر دیگر یا از کارخانه‌ای به کارخانه دیگر بروم و به دلیل دختر بودن و بافت و فرهنگ سنتی کرمان، مشکلات بیشتری سر راهم است ولی به لطف کرمانی‌ها، توانسته ام دوستان زیادی پیدا کنم و همین زندگی را برایم لذت بخش‌تر می‌کند.
15- به عنوان یک غیر کرمانی، کرمان را چگونه برای یک مسافر و یا یک دوست تعریف می‌کنید؟
اوایل کرمان برایم حکم کویر را داشت ولی حالا کویرش، شیرینی های خوشمزه اش، آرامشش و انسان‌های خونگرمش برایم زیباست. اطراف کرمان هم سرسبز و قشنگ است کوههای زیبا و چهار فصل بودنش برایم جذاب است.
16- از ورزش مورد علاقه خود بگویید.
پدرم کوهنورد بود و من همراهیش می کردم ولی به علت مشکلات قلبی ادامه ندادم تا وقتی که به کرمان آمدم؛ یکی از دوستان همکلاسی و هم بیمه‌ای مرا با این ورزش آشتی داد.
17- اگر به گذشته برگردید آیا باز هم همین مسیر را انتخاب می‌کنید؟
صد درصد؛ مطمئنا با دید بازتری خواهم آمد. شغل پر مسئولیتی است ولی برای من لذت بخش است چون با افراد جامعه ارتباط نزدیک‌تری دارم و هر روز با چالش جدیدی روبرو هستم.
18- چه صحبتی برای دختران ایران دارید؟
در جامعه‌ ما همیشه باور بر این بوده است که دختر به دلیل ضعیف بودن، نمی‌تواند هر کاری را انجام دهد اما ما دختران ایران خیلی قوی‌تر از آن‌چه که فکر می‌کنیم؛ هستیم و مسلما به هر چه که بخواهیم و اراده کنیم، خواهیم رسید.
19- پیام شما به مردم ایران زمین چیست؟
ایران ما خیلی زیباست؛ فرهنگ غنی دارد و از ذره ذره خاکش می‌توان استفاده کرد. یکدیگر را دوست بداریم و ‌‌هوای همدیگر را داشته باشیم.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *