پانته‌آ باقری

پانته ‎آ باقری مدیر فروشگاه “فارمد”: کیفیت برایم بالاترین الویت را دارد

مهشاد عسکری

پانته‌آ باقری فارغ التحصیل رشته شیمی کاربردی است که مانند بسیاری از جوانان به کسب‌وکاری کاملا متفاوت از رشته‌ی تحصیلی خود پرداخته است. او که دوازده سال به طور اختصاصی در زمینه‌ی فروش پوشاک بانوان فعالیت دارد و مدیریت فروشگاه “فارمد” را به عهده دارد، در مصاحبه‌ای اختصاصی با نشریه زن‌ و اجتماع جنبه‌های جدیدی از شغل خود را برای خوانندگان ما واکاوی کرده است که شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم.

 چطور تصمیم گرفتید خود کارفرما شوید؟

بعد از فراغت از تحصیل، در آزمون  استخدامی شرکت کردم و در  یکی از کارخانه‌های کرمان از بین 650 داوطلب پذیرفته شدم و به مدت یکسال مشغول به‌کار بودم. اما  به دلیل نحوه برخوردی که در آن مجموعه با پرسنل صورت می‌گرفت و همچنین عدم رعایت استانداردهای  لازم در کارخانه تصمیم به ترک کار گرفتم. مصمم بودم کسب‌وکار خود را داشته باشم. باوجودی که قبلا هرگز تجربه‌ی این کار را نداشتم اما شروع کردم.

 چطور وارد حیطه‌ی فروشگاه‌داری  شدید؟

برای اولین بار به همراه یکی از دوستانم به کشور ترکیه سفر کردم، او در شهر دیگری مغازه داشت و این سفر انگیزه‌ی افتتاح مغازه‌ی پوشاک بانوان را در من ایجاد کرد. بنابراین اجناس را با وسواس و شوق خاصی خریدم. چون اجناس خاص بودند، خیلی زود  به فروش رفتند. 

 پس از همان ابتدا بدون چالش کار خود را آغاز کردید؟

خیر هر کاری با چالش هایی همراه است مثلا شروع کار من مصادف شده بود با تولد فرزندم بنابراین ناچار شدم فروشگاه را به محلی که به منزل نزدیک باشد منتقل کنم. ملکی که با شرایط من هماهنگ باشد در یک خیابان فرعی  بود و این مورد برای فروشگاه موقعیت نامناسب محسوب می‌شود. شرایط همیشه آن‌طور که ما می‌خواهیم پیش نمی‌رود، بعد از چند سال در حالی که مشتری‌ها با محل جدید آشنا شده بودند؛ به‌طور خیلی ناگهانی مجبور به تخلیه فروشگاه شدم. آن زمان شبکه‌های مجازی به صورت امروزی وجود نداشت و تنها راه اطلاع‌رسانی از جابجایی مغازه نصب بنر بود که آن هم به دلیل حضور مستاجر جدید امکانپذیر نبود.  من مجددا بخشی از مشتریان خود را از دست دادم. زمانیکه به مکان فعلی فروشگاه واقع در بلوار حمزه نقل مکان کردم (حدود نه سال پیش) بلوار حمزه به صورت امروزی شناخته شده نبود و رونق چندانی نداشت اما من آمدم و کارم را ادامه دادم.

 کار در حیطه‌ی بانوان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برخلاف آنچه تصور می‌شود، گرچه مخاطبین ما بانوان هستند اما به طور کلی کار من کار مردانه‌ای است.

 لطفا کمی بیشتر توضیح دهید.

برای کسانیکه از دور شاهد کار ماهستند به نظر می‌رسد  که چون به طور مداوم سفر می‌کنم کارم راحت است اما  خرید تنها مرحله اول کار است، مدیریت زمان برای رسیدن به موقع اجناس به گمرگ، مدیریت هزینه‌ها و تسویه چک‌ها تنها  مواردی است که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد؛ بخش مهم کار تحویل کار در ایران است چون من خریدها را از کشور ترکیه انجام می‌دهم، بارها پیش آمده زمانیکه اجناس در ایران به دستم رسیده است از نظر جنس با آنچه خرید کردم تفاوت داشته است. شاید به این خاطر که گمان می‌کردند یک زن هستم و استرداد اجناس برایم زحمت و هزینه دارد؛ احتمالا اجناس فرستاده شده را قبول می‌کنم، اما چون ارائه جنس با کیفیت، اصلی ترین رکن کارم و از تعهدات من نسبت به کارم است، با هزینه شخصی اجناس را پس می‌فرستادم تا کار با کیفیت ارسال شود. 

 فعالیت در بخش پوشاک بانوان نیازمند داشتن چه مهارت‌هایی است؟

کار در صنف پوشاک مقوله‌ی بسیار گستردهای میباشد.شما باید با توجه به بازخوردی که از مشتریان دارید سلایق مشتری را درک کنید و با توجه به سلیقه مشتری محصولی را برای او فراهم آورید که علاوه بر اینکه مطابق با سلیقه او باشد، وجه تمایزی با دیگر اجناس موجود در بازار نیز داشته باشد. در این شغل شما باید علاوه بر آشنایی به نوع پارچه و نوع دوخت وجه تمایزی با دیگر فروشگاه‌ها نیز داشته باشید. 

وجه تمایز خود را در چه می‌بینید؟

من با وسواس خاصی خرید می‌کنم. هرگز تلفنی سفارشاتم را ثبت نمی‌کنم. باید جنس را از نزدیک ببینم  و از کیفیت آن اطمینان داشته باشم. همیشه به این فکر می‌کنم که مصرف کننده اجناس خودم هستم پس کیفیت برایم بالاترین اولویت را دارد. علاوه بر این خاص بودن اجناس برایم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در طول این دوازده سال همیشه مشتری‌ها از کیفیت کارها رضایت داشته‌اند. من حتی با مینیسک پای صدمه دیده به‌خاطر احترام به مشتری و اطمینان از کیفیت اجناس برای خرید، سفر کردم.

  باتوجه به اینکه شما در ابتدا کارمند بودید و با توجه به مشکلاتی که نام بردید آیا از تصمیم خود پشیمان نیستید؟

به هیچ عنوان پشیمان نیستم و اگر به گذشته برگردم قطعا این کار را  انتخاب می‌کنم. لازمه‌ی هر کاری اول عشق به آن کار است و باید  کار جزیی از زندگی شما شود، تنها در این صورت است که هر تلاشی می‌کنید، حتی در مقوله کارمندی هم اگر عشق به کار نداشته باشید دانش خود را به‌روز نمی‌کنید و هرگز رشدی صورت نمی‌گیرد. در مورد کارهای خودکارفرما هم این مورد صادق است. از طرفی شما مسئول پرداخت حقوق کارکنان و برگشت سرمایه خود هستید.  به سختی‌ها به عنوان چالشی برای بهبود و پیشرفت بنگرید که با عبور از آن قویتر و باتجربه‌تر می‌شوید.

 نظر همسرتان در مورد کار شما چیست؟

در شروع کار همسرم می‌گفت: «چون از نظر مالی نیاز نداری خودت را اذیت نکن». من مجبور شدم خودم و توانایی‌هایم را به همسرم ثابت کنم اما بعد از مدتی که تلاش و پشتکار مرا مشاهده کرد و شاهد بود که از عهده‌ی تمام مسئولیت‌هایم  برآمده‌ام  و پیشرفت کرده‌ام مشوق من شد.

 چطور از عهده مسئولیت‌های مختلف برآمدید؟

به نظر من ابتدا باید نقش‌هایی که دارید را بپذیرید. نقش همسری، مادری، کارفرما و …

به عنوان یک فرد برای خود و سلامت خود نیز زمانی را در نظر بگیرید. من به عنوان مادر نقش و مسئولیتی دارم که با مسئولیت همسری‌ام متفاوت است. به عنوان یک کارفرما؛ مسئولیت متفاوتی نسبت به نقش فروشنده بودنم دارم. برای هرکدام بر اساس اولویت زمانبندی می‌کنم، مثلا زمانیکه فرزند کوچک داشتم، بیشترین وقتم به او اختصاص داشت اما زمانیکه او بزرگتر شد زمانم را با زمان مدرسه او هماهنگ می‌کردم و در شرایط مختلف با شرایط هماهنگ می‌شدم. مدیریت زمان یکی از ارکان اصلی برای من است. صبح‌های زود به باشگاه می‌روم تا به صبحانه و مدرسه فرزندم برسم. اگر به کارتان علاقه داشته باشید و به مسئولیت‌هایتان آگاه باشید با مدیریت زمان می‌توان نقش‌های مختلف را پذیرفت. از طرفی باید با سنجیدن بازار، سیاست‌هایی برای برگشت سرمایه اتخاذ نمایید.

جهت مشاهده کارهای موجود می‌توانید به پیچ اینستاگرام فروشگاه فارمد به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

@manto_farmod

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *