بازار: غول ایرانی دنیای نرم‌افزار

-زینب مولایی/کارشناس کوچ مدیران-

بازار: غول ایرانی دنیای نرم‌افزار

 

در دنیای امروز، گوشی‌های هوشمند به ابزاری ضروری برای زندگی تبدیل شده‌اند. دانلود نرم‌افزار و بازی یکی از نیازهای اساسی کاربران این گوشی‌ها است. در ایران، اپ‌استورهای مختلفی برای دانلود نرم‌افزار وجود دارند، اما بازار به عنوان بزرگترین اپ‌استور فارسی، در بین ایرانیان شناخته شده است.

بازار در سال 1389. به همت جمعی از فارغ‌التحصیلان و دانشجویان برترین دانشگاه‌های ایران شکل گرفت. این برنامه متعلق به «گروه توسعه و فناوری اطلاعات هزاردستان» است و توسط «شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان» ساخته شده است.

این اپ استور در حال حاضر بیش از 8/1 میلیارد نصب برنامه و بیش از 630 میلیون به روزرسانی دارد.

بازار طیف وسیعی از نرم‌افزارها و بازی‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند به راحتی نرم‌افزار مورد نظر خود را جستجو و دانلود کنند. همچنین، بازار امکاناتی مانند دسته‌بندی نرم‌افزارها، نقد و بررسی نرم‌افزارها، و ارائه پیشنهادات به کاربران را ارائه می‌دهد.

مدل درآمدی:
بازار از طریق روش‌های مختلفی مانند کمیسیون از فروش نرم‌افزار، تبلیغات، و ارائه خدمات پریمیوم مانند اشتراک بدون تبلیغات و دانلود با سرعت بالا، درآمد کسب می‌کند.
هرچند اپ استورهای فارسی دیگری نیز وجود دارد اما طبق آمار؛ بازار نسبت به رقیبان خود موفق‌تر عمل کرده است.

دلایل متعددی برای برتری بازار وجود دارد:

  • جامعیت: بازار طیف وسیعی از نرم‌افزارها و بازی‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به طوری که بیش از 400 هزار نرم‌افزار و بازی در آن منتشر شده است.
  • رابط کاربری ساده: رابط کاربری بازار ساده و کاربرپسند است و کاربران به راحتی می‌توانند نرم‌افزار مورد نظر خود را پیدا و دانلود کنند.
  • سرعت دانلود بالا: سرعت دانلود نرم‌افزارها از بازار نسبت به سایر آپ استورهای فارسی بالا است.
  • خدمات متنوع: بازار علاوه بر دانلود نرم‌افزار، خدمات متنوع دیگری مانند ارائه اخبار و مقالات مرتبط با فناوری، معرفی نرم‌افزارهای جدید، و امکان پرداخت درون برنامه‌ای را نیز ارائه می‌دهد.

البته رقابت همیشه کار آسانی نیست و در بازار کسب و کار همواره با چالش هایی همراه خواهید بود. برای این برنامه فارسی زبان نیز بزرگترین چالش، رقابت با آپ‌استورهای خارجی است.

بازار با اپ استورهای خارجی مانند گوگل پلی استور و اپ‌استور اپل رقابت می‌کند.

به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، بازار در ارائه برخی از نرم‌افزارها و خدمات به کاربران ایرانی با مشکلاتی مواجه است. البته دقیقا به همین دلیل امکان دسترسی به برخی از برنامه های داخلی تنها از طریق همین برنامه امکانپذیر است.
سرعت اینترنت یکی دیگر از چالش‌های پیشروی بازار است.

در برخی مواقع، سرعت دانلود نرم‌افزارها از بازار به دلیل ترافیک بالا و سرعت اینرنت در ایران، کاهش می‌یابد. در این میان آنچه افق‌های روشنی پیش رو این نوع کسب و کار می‌گشاید، نیز کم نیست.

یکی از فرصت های پیشرو، رشد بازار موبایل در ایران است. این موضوع فرصتی برای این نوع کسب و کار است تا تعداد کاربران خود را افزایش دهد.

از سوی دیگر تقاضا برای خدمات دیجیتال مانند دانلود نرم‌افزار و بازی در ایران رو به افزایش است و این موضوع فرصتی است تا خدمات خود را گسترش دهد.

رشد فناوری‌های جدید مانند بلاک چین و هوش مصنوعی تاثیر مستقیم بر این کسب و کارها دارد و می‌توانند در ارائه خدمات بهتر به کاربران کمک کنند.

البته، اپ استورهای فارسی دیگری نیز وجود دارند که خدمات با کیفیتی ارائه می‌کنند. از جمله:

سیب اپ: این اپ استور برای دانلود نرم‌افزارهای iOS استفاده می‌شود.

اناردونی: این اپ استور مجموعه‌ای از نرم‌افزارها و بازی‌های ایرانی و خارجی را ارائه می‌دهد.

مایکت: این اپ استور برای دانلود نرم‌افزارهای اندروید استفاده می‌شود.

*به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی؛ آمار ارائه شده از سایت بازار برداشت شده است.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *