اسباب بازی های مناسب برای سنین مختلف


اسباب بازی های مناسب برای سنین مختلف

 

بخش اول

ارائه تعریف جامع و مانعی از بازی که مورد تأیید همه نظریه پردازان روان شناسی باشد وجود ندارد.

هر صاحب نظری بر اساس تجارب، مشاهدات، اعتقاد، نگرش و دیدگاه خود بازی را به نوعی تعریف کرده است و هر یک از این تعاریف با برجسته نمودن جنبه ای از بازی دیدگاه خاصی را ارائه نموده است.

بین تعاریفی که از بازی شده وجود اشتراک و تشابه زیادی وجود دارد. هارلوک در تعریف بازی می‌نویسد: «بازی عبارت است از هر نوع فعالیتی که برای تفریح و خوشی و بدون توجه به نتیجه نهایی، صورت می‌گیرد.» انسان به طور داوطلبانه وارد این فعالیت می‌شود و هیچ نیروی خارجی و یا اجباری در آن دخیل نیست. اما آن چه مسلم است لزوم بازی برای رشد و پرورش سالم کودکان است دوران کودکی مهمترین دوره برای سازندگی می باشد بنابراین در صورت مساعد بودن  محیط سالهای اولیه زندگی میتوان به ایجاد نشاط، اعتماد به نفس و آموزش رفتارهای مناسب اجتماعی در قالب بازی پرداخت بطوریکه اثرات قابل توجهی در تمام طول عمر آنان بر جای می گذارد .لذا در این شماره  قصد داریم بازی و اسباب بازی های مناسب سنین مختلف را ارائه دهیم.

اسباب بازی های مناسب کودکان تا یک سالگی

– اسباب‌بازی‌هایی که در دست جا می‌شوند:

از آنجایی که  نوزادان نزدیک ‌بین هستند، به همین دلیل باید اسباب ‌بازی‌ هایی برای آن‌ها خریداری کرد که بتوانند در دست خود گرفته و از فاصله نزدیک آن‌ها را نگاه کنند. با این کار نوزادان سریع‌تر گرفتن اشیای مختلف در دست خود را یاد خواهند گرفت.

اسباب‌بازی‌های صدادار:

صدا بهترین روش برای سرگرم کردن نوزادان است، به همین دلیل اسباب‌بازی‌هایی که صداهای متنوع و ملایمی دارند زیبایی زیادی برای آن‌ها دارند.

آینه‌های نشکن و مطمئن:

با این‌ که نوزادان نمی‌دانند به تصویر خود در آینه نگاه می‌کنند اما تماشای آینه آن‌ها برای بسیار جالب است. حرکت اعضای صورت در آینه توجه نوزاد را به‌خود جلب می‌کند و او را به کنکاش بیشتر وا می‌دارد.

اسباب‌بازی‌های لمسی و حسی:

عروسک‌هایی که همراه با فشرده شدن تولید صدا می‌کنند تا ماه‌ها نوزادان را مجذوب خود خواهند کرد.

جغجغه سبک:

نوزادان در این زمان عاشق تولید صدا هستند. کافی است یک جغجغه به آن‌ها بدهید و لذت تکان دادن مداوم این وسیله را در دستان آن‌ها تماشا کنید.

آویزهای اسباب‌بازی:

حتما شما هم آویزهایی را دیده‌اید که به آن‌ها اسباب‌بازی‌های پلاستیکی، رنگی و قابل انعطاف متصل است؛ این اسباب‌بازی‌ها را می‌توان از هر جایی مانند صندلی کودک، گهواره یا کالسکه آویزان کرد. معمولا در این آویزها قطعات ریزی به کار رفته که هنگام حرکت تولید صدا کرده و توجه کودک را به‌خود جلب می‌کنند.

حیوانات عروسکی توپر:

این دوره زمانی است که نوزاد شروع به رابطه با حیوانات و عروسک‌های پارچه‌ای و مخملی می‌کند. نکته مهم در انتخاب این نوع عروسک‌ها این است که آن‌ها باید نرم و کوچک باشند تا نوزاد بتواند به راحتی آن‌ها را در آغوش بگیرد. سعی کنید این عروسک‌ها بسیار ساده باشند و روی آن‌ها هیچ دکمه، چشم پلاستیکی یا هر چیز جدا شدنی دیگر قرار نداشته باشد.

اسباب‌بازی‌های لاستیکی قابل انعطاف و صدادار:

منظور ما عروسک‌های لاستیکی است که هنگام فشرده شدن صدای سوت مانندی از خود خارج می‌کنند. این گروه از اسباب‌بازی‌ها به‌خصوص هنگام استحمام نوزاد می‌توانند بسیار به کمک مادر آمده و نظر نوزاد را تا ساعت‌ها به‌خود جلب کنند.

کتاب:

خواندن کتاب هم برای شما و هم برای نوزادتان لذت‌بخش می‌ باشد. خواندن کتاب باعث می‌شود شما با نوزاد خود ارتباط بهتری برقرار کنید، هم‌چنین قدم موثری در رشد مهارت‌های زبانی او بردارید. سعی کنید هنگام کتاب خواندن از صداهای متفاوت استفاده کرده و با حرکات دست و بدن توجه نوزاد را به خود جلب کنید.

عروسک:

در این سن نوزادان علاقه به اشیای جالب مانند عروسک را از خود نشان می‌دهند و حتی سعی می‌کنند با آن رابطه برقرار کنند. در این سن نوزادان حتی ممکن است به پتو، بالش و خرس عروسکی خود عادت کرده و تمایل داشته باشند هنگام خوابیدن این اشیا در کنار آن‌ها باشد.

توپ:

توپ‌ها در هر سنی جالب و سرگرم‌ کننده‌ اند. یک توپ سبک با اندازه متوسط نوزاد را به حرکت کردن به اطراف ترغیب می‌کند.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *