فن‌بیان

فن‌بیان اساس هر کسب‌وکار است

فن‌بیان و سخنوری  یکی از واژگانی است که  اخیرا مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.
با یک جست‌وجوی کوچک در فضای مجازی در میابیم  کلاس ‌ها و سمینارهای زیادی در این زمینه برگزار میشود. اما واقعا فن بیان به چه اندازه مهم است؟ و یادگیری آن برای چه افرادی ضروری است؟
اینها سولاتی هستند که خانم نوشین کاویانی استاد فن‌بیان در گفتگوی اختصاصی با نشریه زن و اجتماع به آنها  پاسخ داده اند



لطفا خودتان را معرفی کنید

نوشین کاویانی هستم متولد سال 57 ، اصالتا رفسنجانی و ساکن شهر کرمان هستم. کارشناس دبیری زبان انگلیسی و کارشناس ارشد روانشناسی و مدت 18 سال مدرس زبان انگیلیسی بودم و در حال حاضر مدرس فن‌بیان و سخنوری هستم
چطور به فن بیان و اصول سخرانی علاقه مند شدید؟
من ابتدا مدرس بودم و با دقت در عملکرد خود و سایرین همکاران به این نتیجه رسیدم که اگر ارتباط بهتر و موثر‌تری با مخاطب خودم داشته باشم  عملکرد خیلی بهتری خواهم داشت، از طرفی همسرم در حیطه آموزش کار میکردنند و من علاقه‌مند به اصول فن بیان شدم و دوره‌های آن را گذارندم و مطمئن شدم میتوانم در این مسیرموفق تر باشم و اگر از ابتدای تدریس با فن بیان آشنایی داشتم مطمئنا مدرس موفق تری می‌بودم.
_با فرزند کوچک سخت نبود؟
قطعا سخت بود اما هیچ چیزِ غیر ممکنی در دنیا وجود ندارد. اگر شما  برای انجام هر کاری اراده انجام آن کار راا داشته باشید، با برنامه‌ریزی و مدیریت میتوانید به آن دست یابید. البته در این راستا از همسرم و مادرم که من‌را حمایت کردنند تشکر میکنم.
حمایت‌های ایشان مخصوصا در زمان‌هایی که من  در سمیناری های مختلف برای آموزش دیدن و آموزش دادن شرکت میکردم بسیار کمک کننده بود.
معتقدم در نهایت هرکسی میتواند به آنچه میخواهد با نیروی اراده و پشتکار خود برسد.

_ از اینکه شغل دولتی  با حقوق ثابت را رها کردید پشیمان نیستید؟
شاید برای خیلی ‌ها شغل دولتی که دردسر کمتری دار مورد قبول باشد اما برای من این کار جزیی از زندگی ام شده است. گرچه معلمی شغل آسانی نیست اما این شغل به  مراتب  زحمات بیشتری دارد زیرا علاوه بر معلم بودن و رسالت دادن آموزش صحیح به افرادِ شرکت کننده در سیمنارها ؛ برگزاری سمینار و مدیریت آن به مراتب سختر از معلمی است اما من این کار  را از روی علاقه انتخاب کردم و از انجام آن لذت میبرم.

_این شغل را به دیگران پیشنهاد میکنید؟
لازمه ورود به این شغل صبر و داشتن علم به روز است. هرکاری که انجام  میدهید باید به آن علاقه مند باشید در غیر صورت بعد از مدتی از آن خسته خواهید شد. در این شغل شما با افراد زیاد  با شخصیت‌های متفاوت در ارتباط هستید، پس باید مرتب دانش خود را به‌روز نگه دارید از طرف دیگر برگزاری سمینار، کار آسانی نیست و با توجه به هزینه و زمانی که صرف آن میشود میتوان از راههای کم دردسرتری به درآمد رسید ،پس اگر به این شغل علاقمند هستید آنرا انتخاب کنید چون این شغل ,شغل  آسانی  نیست.


_اگر به گذشته برگردید باز همین شغل را انتخاب میکنید؟
افراد زیادی در این شغل هستند اما افرادی که تاثیرگذار بوده باشند کم است.
من به شغلم علاقه مند هستم و با عشق آنرا دنبال میکنم از اینکه میتوانم به دیگران در رسیدن به اهدافشان کمک کنم لذت میبرم و قطعا اگر به گذشته برگردم باز همین شغل را انتخاب میکنم .
_ شما به عنوان یک بانوی استاد فن‌بیان با چه چالش هایی روبرو بودید؟
به عنوان یک خانم موردی نبود که واسطه زن بودنم با آن مواجه باشم یعنی در این کار تفاوتی بین خانم‌ها و آقایون وجود ندارد چالش برای هر فرد بر اساس موقعیت و شخصیت فردی رقم میخورد نه بر اساس جنسیت.
_مخاطب و شرکت کننده ها در سیمنارهای شما بیشتر چه افرادی هستند؟
یادگیری  و کسب مهارت  فن بیان برای هرکسی  و در حیطه ای لازم و ضروری است. شرکت کننده‌ها  در سمینارهای من هم طیف بسیار گسترده ای از اقشار مختلف جامعه را شامل می‌شوند. اما بیشتر شرکت کننده های شامل صاحبین کسب‌و‌کار هستند و خودشان منشا درآمد آفراد دیگر هستند.
_لزوم آشنایی با فن بیان برای صاحبان کسب‌وکار به اندازه است؟
امروزه کسب و کارهای متنوع و مختلفی وجود دارند و افراد زیادی به آنها مشغول هستند اما  در این میان افرادی موفق هستند که بتوانند یک ارتباط عالی با مشتری برقرار کنند. اولین ابزار در رسیدن به موفقیت در هر کسب کاری در اختیار افرادی است که  با مهارت فن بیان آشنایی دارند.

_آیا زنان خاندار هم  به شما مراجعه میکنند؟
بله خانم های خاندار نیز از شرکت کنندگان ما بوده‌اند و هستند و من خوشحالم که این قشر زمانیکه  با اصول فن بیان آشنا میشوند نه تنها روابط خانوادگی بهتری را تجربه میکنند  بلکه  در خیلی از موارد ایده های مختلفی از شروع کسب و کار در ذهنشان بوجود میاید و اولین جرقه های رسیدن به اهدافشان در آنها شکل میگیرد _سخن پایانی
ما برای هرمهارتی مثل آشپزی، نجاری و مهندسی وقت اختصاص میدیم تا آموزش ببینیم و هزینه میکنیم اما به جرات میتوان گفت یکی از ارزشمند ترین مهارت‌هایی که روی تمام ابعاد زندگی ما تاثیر گذار است ؛مهارت فن بیان است که برای ما شادی و موفقیت را به دنبال خواهد داشت و مسلما چنین مهارتی ارزش صرف هزینه و  زمان را دارد.

مطلب مشابه

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *