گفتگو با دکتر سمیرا سلاجقه؛ فلوشیپ فوق تخصصی رادیولوژی اینترونشنال: برای رسیدن به اهدافم چند برابر یک مرد تلاش کردم

گفتگو با دکتر سمیرا سلاجقه، فلوشیپ فوق تخصصی رادیولوژی اینترونشنال:

برای رسیدن به اهدافم چند برابر یک مرد تلاش کردم

انجام کارهای درمانی نیاز به حمایت دولت دارد

-الهام زند وثوقی-

دکتر سمیرا سلاجقه فلوشیپ فوق تخصصی رادیولوژی اینترونشنال interventional radiology متولد 1367 در کرمان است و علاوه بر مدرک پزشکی در رشته حقوق و MPH(مدیریت سلامت) و دکتری مهندسی بیو الکتریک دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی هم ادامه تحصیل داده است. رشته اینترونشنال یا رادیولوژی مداخله‌ای یکی از شاخه‌های تخصصی رادیولوژی است که در آن با استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری مداخلاتی جهت درمان یا تشخیص انجام می شود. به عنوان مثال از توده های بدن نمونه برداری می شود و از طریق سوزن هایی تومورهای بدن سوزانده می شود یا از طریق آنژیوگرافی آمبولیزه می شود.

سلاجقه اکنون در زمینه تشخیص و درمان انواع تومورها فعالیت می‌کند. او که در آرزوی تاسیس یک مرکز درمانی سرطان با هدف درمان و نجات بیماران از مرگ و افزایش امید به زندگی است؛ از دولت و مسئولان انتظار حمایت همه جانبه برای انجام این کار عام‌المنفعه را دارد. در ادامه گفتگوی زن و اجتماع را با این پزشک متخصص می‌خوانید.

  • از خانواده‌تان بگویید.

پدر بازنشسته صنایع و معادن، اهل رابر و مادر اهل جوپار هستند. خواهر دو قلویی دارم که فوق تخصص جراحی عروق و برادرم فارغ التحصیل رشته مدیریت توسعه است.

  • چگونه به سمت پزشکی رفتید؟

به پزشکی علاقه زیادی داشتم. با اینکه در دبیرستان نمرات ریاضی خیلی خوبی داشتم و در المپیادهای ریاضی شرکت می کردم و توصیه بسیاری از دبیران هم ادامه تحصیل در این رشته بود اما من به علت علاقه ام، پزشکی را انتخاب کردم و رتبه 97 کنکور سال 1385 را کسب کردم. به دلیل معدل اول وبالای 18 در طول هفت سال دانشگاه، علوم تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را در رشته رادیولوژی ادامه دادم؛ چرا که در آن سال ها رشته های رادیولوژی جزو رشته های عالی پزشکی بودند. فوق تخصص را هم در زمینه رادیولوژی اینترونشنال اخذ نمودم.

  • لطفا درباره رشته اینترونشنال توضیح بیشتری دهید.

در این روش تشخیص و درمان با هم انجام می شود و نیاز به جراحی باز نمی‌باشد. من جزو اولین فارغ التحصیلان این رشته در کشور بودم و اولین فرد فارغ التحصیل این رشته در کرمان بودم. در رادیولوژی اینترونشنال یا مداخله ای به کمک روش های تصویر برداری  (سی تی اسکن، سونوگرافی، آنژیوگرافی و …) مداخلاتی بدون جراحی باز جهت درمان و تشخیص بیماری انجام می شود. مثلا نمونه برداری از توده های بدن، سوزاندن تومورها با روش های مختلف، بستن عروق توده های خوش خیم و بدخیم، درمان فیبروم رحمی با کمک آنژیوگرافی، کمک به درمان کنسر پانکراس وسایر سرطان ها، آنژیوگرافی کبد و سایر نواحی بدن ودرمان دردهای مزمن بدن انجام می شود.

  • چگونه صاحب رتبه 97 شدید؟

تحصیلات متوسطه را در دبیرستان فرزانگان بودم. با اینکه با خواهرم دوقلوی همسان بودیم ولی در کلاس‌بندی ما را از هم جدا کردند و در دو کلاس جداگانه بودیم. پیش دانشگاهی که شروع شد؛ متوجه شدیم تمامی همکلاسی هایمان کلاس کنکور را رفته اند و دروس را کامل خوانده اند. ما هم در همان سال درس خواندن و تست زدن را شروع کردیم البته بدون شرکت در کلاس های کنکور و فقط در خانه درس می خواندیم. اتفاقا هر دو هم پزشکی قبول شدیم.

  • زمانیکه رتبه خودتان را دیدید چه احساسی داشتید.

آن زمان اینترنت نبود و در تماس تلفنی با پسر خاله ام رتبه هایمان را متوجه شدیم. البته خودم انتظار قبولی را داشتم ولی پدر و مادرم بسیار خوشحال شدند.

  • شما بعد از فارغ التحصیلی در رشته پزشکی در رشته های دیگر هم ادامه تحصیل داده اید؟

بعد از اتمام تحصیل در رشته پزشکی، رشته هایی را برای افزایش آگاهی خودم مانند حقوق و MPH(ارشد مدیریت سلامت) و دکتری مهندسی پزشکی بیوالکتریک را انتخاب کرده و در این زمینه ها هم تحصیل کردم.

  • از فعالیت های پزشکی خود در کرمان بگویید.

در حال حاضر یک مطب سونوگرافی در کرمان دارم. افرادی که نیاز به نمونه برداری از قسمت های مختلف بدن مثل تیروئید، ریه و… دارند؛ به من مراجعه می کنند. من اولین مایکرومتاستاز کبدی را انجام داده ام. بیماری داشتم که قبلا جراحی کبد را انجام داده بود و برای بار دوم نمی توانست جراحی کند و من با کمک دستگاه مایکرومتاستاز کبدی، کار درمانش را انجام دادم. البته دستگاه را از تهران اجاره کرده بودم ولی امیدوارم بتوانم خودم این دستگاه را بخرم تا با آن بیماران را از مرگ نجات داده و امید به زندگی را در آن ها افزایش دهم. لازم به ذکر است که انجام این کار نیاز به حمایت دولت و جامعه دارد. در ضمن من اولین آنژیوگرافی AVM رحم را برای سوزاندن و رفع خونریزی رحمی انجام دادم.

  • چه توقعی از دولت و مسئولان دارید؟

دولت وظیفه دارد از بعضی کارها و پروژه ها حمایت کند. هر انسانی در جامعه سرمایه ای برای کل کشور است. تلاش من این است که مرکز درمانی برای بیماران سرطانی بزنم و برای این کار به دستگاه های زیادی نیاز دارم که هزینه زیادی را می طلبد و من به تنهایی از عهده آن بر نمی آیم. دولت می تواند با ارائه وام، کمک شایانی در این زمینه انجام دهد. مسائل عام المنفعه نیاز مبرم به حمایت دولت و مردم جامعه دارند.

  • آیا جنسیت در این مسیر چالشی را برای شما ایجاد کرده است؟

نمی شود تمام جزئیات را بازگو کرد اما به دلیل زن بودن برای رسیدن به اهدافم، چندین برابر تلاش کرده ام.

در سال 1385 با رتبه 97 می توانستم در دانشگاه تهران تحصیل کنم ولی سهمیه ها را برای مردان قرار داده بودند. زمانی که در آزمون فلوشیپ شرکت کردم؛ سال اول من را به دلیل زن بودن نپذیرفتند و مجبور شدم در آزمون سال دوم شرکت کنم. حتی ما به عنوان یک زن باید چندین برابر یک مرد دانش و آگاهی خود را بالا ببریم تا در یک رده شغلی همتراز یک مرد قرار بگیریم. خانم ها از نظر جسمانی ضعیف تر از آقایان هستند و علاوه بر شغل، مسئولیت خانه داری و تربیت فرزندان را هم بر عهده دارند که این موارد خود گویای تلاش چندین برابری زنان سرزمینم است.

  • بزرگترین حامی شما چه کسی بوده است؟

اعتقادم بر این است که انسان باید روی پای خودش بایستد و منتظر نباشد تا کسی حمایتش کند و اصلا به حامی فکر نکند بلکه تمام تکیه اش بر توانایی های خودش باشد و از هیچکس انتظاری نداشته باشد. برای رسیدن به اهداف و آرزوهایش تلاش کند. من هم خودم حامی خودم بوده ام و با زحمت به هدفم رسیده ام.

  • چه شد کاندیدای نمایندگی مجلس شدید؟

احساس کردم یک سری قانون ها نه تنها باعث ایجاد عدالت نمی شوند بلکه خود مانعی برای اجرای عدالت هستند و من با هدف تغییر این قوانین کاندید شدم و فکرکنم سخن پایانی من در مناظرات به خوبی پاسخگوی این سوال شما باشد: «من تمام عمرم زحمت کشیده ام و به عنوان یک زن چندین برابر تلاش کرده ام. نه در زندگی پول مفت و بی زحمتی به من رسیده است و نه سهمیه ای داشته ام؛ اکنون نیز برای شرکت در انتخابات به هیچ گروه و نهادی وابسته نیستم؛ زیرا هدف من از ورود به مجلس اصلاح قانون برای کمک به مردم عادی است. افرادی که مانند من تمام عمر زحمت کشیده اند اما مسائلی مثل نداشتن سهمیه و پارتی، نداشتن پول و جنسیت‌شان مانع رسیدن به آرزوهایشان شده است. انسان هایی که برای رسیدن به اهدافشان، اخلاقیاتشان را زیر پا نمی گذارند اما گاهی خودشان زیر پا گذاشته می شوند.

هدف من از ورود به مجلس کمک به افراد عادی است. گرچه با وجود افرادی با حامیان قدرتمند، پیروزی در انتخابات بنظر مشکل است اما یک قدم برای حمایت از مردم عادی برداشته ام. امیدوارم که تمام مردم عادی از من حمایت کنند.»

  • نتایج انتخابات برای شما چگونه بود؟

با اینکه خیلی از کاندیداها را نمی شناختم ولی انتظار داشتم جزو 10 نفر اول باشم که با اخذ حدود سه هزار و 500 رای نفر دهم شهرستان های کرمان و راورشدم، البته در خود شهر کرمان رتبه بهتری داشته ام. افرادی که به من رای دادند مردم عادی بودند که به من لطف و محبت داشتند و با وجود اینکه تبلیغ آنچنانی نداشتم، به من رای دادند و ممنون آن ها هستم.

  • چه توصیه ای به دختران ایران دارید؟

از آرزوهایشان دست نکشند. با تمام تلاششان آن ها را پیگیری کرده و تنبلی نکنند. قبل از انجام هر کاری با فکر بهترین راه را برگزینند، حتی اگر سخت ترین راه باشد و باید به فکر بقای نسل خود نیز باشند.

اگر به دنبال ایجاد تغییر هستید از تلاش دست بر ندارید. شاید تلاش شما در کوتاه مدت پاسخگو نباشد ولی قطعا در دراز مدت شاهد آن تغییر خواهید بود.

  • دوست دارید چه پیامی را به تمام مردم ایران زمین بفرستید؟

با حمایت از همدیگر به جای فردگرایی به سمت جامعه پیشرفته و سیستماتیک حرکت کنیم. حمایت ها باید به گونه ای باشد که باعث پیشرفت کل جامعه شود.

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
منتخب سردبیر
آخرین مطالب