کودکان ، اهمیت و تاثیر کارگروهی

کودکان و اهمیت کار گروهی به اندازه ای است که در این یادداشت به آن پرداخته ایم.
به مناسبت روزجهانی خواهرها و برادرها و با توجه به افزایش تک فرزندی، به بررسی تک فرزندی و تاثیری که بر مهارت‌های فردی کودک دارد پرداخته ایم.

کارگروهی را می توان مشارکت در انجام یک کار مشترک و با هدف مشخص در نظر گرفت. انجام کارگروهی علاوه بر ایجاد اعتماد به نفس در افراد باعث  میشود که توانایی و قابلیت های خود را با دیگران به اشتراک گذاشته و همزمان این توانایی‌ها ارتقا یابد.

کودکان از اوایل زندگی تعامل و همکاری با همسالان را آغاز می کنند و مشارکت و همکاری را ابتدا در محیط خانواده و در تعامل با والدین و خواهر و برادران تمرین نموده و سپس در مهدکودک و مدرسه ادامه می دهند. اهمیت کار گروهی از آنجا مشخص می‌شود که باعث تقویت اعتماد به نفس کودک شده و توانایی های کودک را در ارتباط با دیگران تقویت می‌کند.

تلاش کودک برای رسیدن به هدفی که مدنظر اعضای گروه است باعث می شود او هویت خود را به عنوان یک عضو فعال و موثر در گروه پیدا کرده و گوش کردن فعال، مشارکت، همراهی و تلاش در به ثمر رساندن هدف مشترک  را به خوبی یاد بگیرد. این‌گونه کودک احساس ارزشمندی پیدا می کند، زیرا سهمی در هدف مشترک گروه داشته و تلاشش توسط اعضای گروه دیده شده است.

بنابراین می توان کار گروهی را از همان سنین ابتدایی در خانه و به همراه والدین و خواهر و برادر به کودک آموخت و تمرین نمود مانند انواع بازی های گروهی، پازل ها، رنگ آمیزی ها و … مرحله بعد در مراکز آموزشی (مهدکودک و مدرسه) تمرین و انجام کار گروهی در انجام تکالیف مختلف گروهی، او را برای ورود به جامعه و تعامل با سایر اعضای جامعه و داشتن زندگی اجتماعی موثر کمک خواهد نمود.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *