کمبود پزشک زن

کمبود پزشک زن چالش جدید حوزه سلامت

کمبود پزشک زن چالش جدید حوزه سلامت

 

طبق گفته های بهرام عین‌اللهی؛ حدود ۵۲ درصد از پزشکان مرد هستند وزنان سهم ۴۸ درصدی از پزشکی را به خود اختصاص داده اند.
این تفاوت در برخی رشته‌های پزشکی و برخی مناطق کشور بیشتر از سایر مناطق است.
بر اساس آمارهای سازمان نظام پزشکی ایران، در برخی رشته‌های پزشکی، تعداد پزشکان زن بسیار کمتر از پزشکان مرد است. رشته های جراحی از جمله رشته های است که در آن کمبود پزشک زن به خوبی احساس می‌شود.

طبق آماردر رشته جراحی مغز و اعصاب، به ازای هر 10 پزشک مرد، فقط یک پزشک زن وجود دارد.

رشته‌های تخصصی زنان و زایمان از دیگر رشته هایی است که باوجودی که تعداد پزشکان زن بیشتر از پزشکان مرد است، اما هنوز هم در برخی مناطق کشور کمبود پزشک زن وجود دارد. در برخی شهرستان‌های دورافتاده، به ازای هر 7000 زن، فقط یک پزشک متخصص زنان وجود دارد.
این مشکل در مورد رشته‌های تخصصی کودکان نیز صدق می‌کند. یعنی با توجه به تعداد پزشکان زن بیشتر از پزشکان مرد ، اما هنوز هم در برخی مناطق کشور این خلاء وجود دارد. در برخی شهرستان‌ها ، به ازای هر 1000 کودک، فقط یک پزشک متخصص کودکان وجود دارد.
از طرفی کمبود پزشک زن در برخی مناطق کشور بیشتر از سایر مناطق است. مناطق همچون مناطق روستایی و عشایری، به دلیل دسترسی دشوار به خدمات پزشکی تعداد مراجین کم در نتیجه در این مناطق، تعداد پزشکان زن بسیار کمتر از پزشکان مرد است.
دلایل مختلفی در کمبود پزشک زن در کشورمان موثر است که در صدر آن تعصبات فرهنگی است.
در برخی فرهنگ‌ها، ترجیح داده می‌شود که مردان معاینه شدن توسط پزشک زن را نمی پزیندو به تشخصیص پزشک زن اعتماد ندارند.

البته عکس این مورد نیز صادق است.   بسیاری از مردان تمایلی به معاینه شدن همسرانشان توسط پزشک مرد را نمیدهند. ازطرفی بسیاری از مناطقی با کمبود پزشک مواجه هستند, مناطق دور افتاده و کمتر برخوردار هستند که زنان انگیزه ای برای طبابت در آن مناطق را ندارند.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در دی ماه سال جاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه عواملی مانع حضور پزشکان زن در رشته‌های تخصصی مختلف می‌شود، گفته:متاسفانه میزان پذیرش پزشک زن در برخی از رشته‌ها بسیار کم است.

کمبود پزشک زن

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *