چطور در تابستان از پوست خود مراقبت کنیم؟

با گرم شدن هوا و افزایش رطوبت در محیط، غدد چربی پوست شروع به تولید سبوم اضافی (چربی طبیعی پوست) می‌کنند. چربی ترشح شده، روی سطح پوست گیر می‌کند و منجر به چسبندگی، چربی و مسدود شدن منافذ پوست می‌شود.
جوش‌های آکنه شایع‌ترین مشکلی است که در تابستان رخ می‌دهد. افرادی که پوست چرب دارند بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند زیرا باکتری‌ها و سبوم موجود در پوست با عرق ترکیب شده و باعث مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه می‌شوند.
هنگامی که پوست شما در معرض اشعه‌های مضر فرابنفش قرار می‌گیرد، تولید ملانین افزایش می‌یابد تا از پوست شما در برابر آسیب‌های خورشید محافظت شود. ملانین دارای ویژگی‌های محافظت کننده از نور است. ملانین اضافی باعث تیره شدن و برنزه شدن پوست می‌شود. سایر مشکلات می‌تواند شامل خارش پوست، آفتاب سوختگی و بثورات ناشی از حساسیت به نور خورشید باشد.
آسیب‌های ناشی از خورشید می‌تواند منجر به پیری زودرس پوست، چین و چروک، خشکی و حتی سرطان پوست شود. به علت بالاتر رفتن دما در فصل تابستان، درصد رطوبت هوا افزایش پیدا می‌کند. برای همین اولین تغییری که می‌توانیم انجام دهیم این است که از مرطوب‌کننده‌های سبک‌تر و به جای سرم‌های آبرسان از تونرهای آبرسان استفاده کنیم و به طور کلی روتین پوستی خود را مقداری
سبک‌تر کنیم.
دوم اینکه مسلماً استفاده ما از ضدآفتاب در این فصل افزایش پیدا می‌کند اما به خاطر افزایش طول روز و همچنین افزایش دما، میزان آسیب اکسیداتیو آفتاب هم بیشتر می‌شود، برای همین خیلی خوب است که در کنار ضدآفتاب برای جلوگیری از آسیب اشعه‌ی فرابنفش از ترکیبات آنتی اکسیدان مثل ویتامین سی اما با درصدهای زیر ۱درصد در روتین روز و همچنین ترکیبات آنتی اکسیدان پروبیوتیک مثل بیفیدا و یا حتی عصاره‌ گیاهانی مثل گیاه سنتلا، خولان دریایی و ترکیبات حاوی ایدُبنون نیز در روتین روز خود در کنار ضدآفتاب استفاده کنیم.
در طول تابستان بهتر است از رتینوئیدهای خیلی قوی و لایه‌بردارها یا پیلینگ‌های قوی استفاده نکنیم.
حتی لایه‌بردارها و پیلینگ‌های ملایم را هم در تعداد دفعات کمتری در هفته استفاده کنیم و همچنین در روتین روزمان از تونرها و شوینده‌های حاوی سالیسیلیک اسید استفاده نکنیم.

از همه مهم‌تر به هیچ وجه آفتاب گرفتن و سولاریوم نداشته باشیم و حتماً از کلاه لبه دار برای محافظت از پوست خود استفاده کنیم .

بین ساعت 12 تا 4 بعد از ظهر پرتوهای خورشید از قدرت بیشتری برخوردار هستند. طی ماه های گرم تابستان بهتر است از حضور در فضای آزاد طی این ساعات پرهیز کنید. اگر مجبور به انجام این کار هستید با استفاده از یک عینک آفتابی مناسب و استاندارد از چشم ها و با استفاده از یک بالم لب با SPF15 یا بیشتر از لب های خود محافظت کنید.

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب