ویروس زگیل تناسلی  (HPV)

ویروس زگیل تناسلی  (HPV)

 

-دکتر اعظم برخورداری /

فوق تخصص زنان و زایمان-

HPV یا ویروس پاپیلومای انسانی عامل اصلی زگیلهای تناسلی و یا سرطان دهانه رحم در زنان وسرطان آلت تناسلی در مردان است.

راه انتقال اصلی این ویروس رابطه جنسی با فرد آلوده است و حتی روابط سطحی پوستی نیز میتواند ویروس را منتقل کند. ممکن است فرد آلوده زگیل نداشته باشد اما میتواند بطور نهفته ویروس را انتقال دهد. مشاهده زگیل یا عفونت ویروسی در شریک جنسی بطور قطع احتمال رابطه او را با فرد دیگری مطرح نمیکند زیرا ممکن است ویروس از سالها قبل از شروع این رابطه در بدن فرد نهفته بوده باشد و دیگر اینکه ویروس ممکن است بطور ناشایع از طریق اپیلاسیون و لیزر آلوده یا لباسشوییهای عمومی و استخر نیز منتقل شود. راه تشخیص این بیماری در موارد زگیلهای تناسلی خارجی مشاهده مستقیم توسط پزشک و یا گرفتن نمونه از ضایعه برای پاتولوژی است و در مورد ویروسهای دهانه رحم انجام پاپ اسمیر همراه با تستHPV  است. راه تشخیص دقیقی برای این ویروس در مردان وجود ندارد اما میتوان با گرفتن نمونه های سلولی سطحی از ناحیه آلت و بیضه ها و همچنین مایع منی و ادرار تا حدودی به تشخیص رسید. از هر بیماری که دچار زگیل شده باشد باید تست پاپ اسمیر همراه با تست HPV  گرفته شود تا احتمال وجود ویروسهای پرخطر که عامل سرطان دهانه رحم هستند بررسی شود اما در سن بالای 30 سال حتی در صورت نداشتن زگیل خانمها میتوانند تست پاپ اسمیر خود را همراه با HPV  انجام دهند.

درمان

راه درمانی قطعی برای این ویروس وجود ندارد. ضایعات ناحیه تناسلی خارجی در زنان و مردان باید برداشته شود یا با روشهای سوزاندن و فریز کردن یا پلاسماتراپی حذف شود تا ریسک انتقال عفونت آن کاهش یابد، هرچند احتمال عود مجدد زگیل وجود دارد.بهتر است تا زمان وجود زگیلها از رابطه جنسی خودداری شود و یا حتما از کاندوم استفاده شود هرچند که کاندوم احتمال انتقال ویروس را منتفی نمی‌کند.

درصد بالایی از ویروسهایHPV  طی 9-15 ماه توسط سیستم ایمنی بدن دفع میشوند اما درصدی نیز بطور نهفته در بدن باقی میمانند.

پیشگیری

واکسیناسیون یکی از راههای پیشگیری از این بیماری است. واکسن HPV  در انواع 2 و 4 و 9 ظرفیتی موجود است که ویروسهای اصلی را پوشش میدهند. سن اصلی واکسیناسیون 9-21 سال و نهایتا 26 سال است و توصیه میشود همه افراد در این رنج سنی خصوصا قبل از شروع رابطه جنسی واکسن را تزریق کنند اما واکسن 9 ظرفیتی را میتوان تا 45 سالگی نیز تزریق کرد.

واکسن در خانمها و آقایان قابل تزریق است.

توصیه ها

جهت کاهش ابتلا به این ویروس شایع میتوانید توصیه های زیر را بکار گیرید:

– خودداری از روابط جنسی غیرمطمئن و داشتن شرکای جنسی متعدد

– استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی

– خودداری از روابط جنسی مقعدی و دهانی ویا استفاده از محافظهای مخصوص

– واکسیناسیون به موقع نوجوانان و جوانان

– انجام تست پاپ اسمیر منظم و تست HPV  در صورت لزوم

– مراجعه سریع به پزشک در صورت مشاهده هر ضایعه مشکوک

– مراجعه به مراکز معتبر و بهداشتی جهت اپیلاسیون و لیزر

– خودداری از کشیدن سیگار( سیگار ریسک ابتلا به HPV  را افزایش میدهد(

– افزایش ایمنی بدن با ورزش و تغذیه مناسب

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *