هر امروز، هزار روز گذشته را تغییر می‌دهد

در دوران دیجیتال امروزی:

هر امروز، هزار روز گذشته را تغییر می‌دهد

-مسعود باژیان-

با ظهور اینترنت در سال 1969 و رسیدن آن به ایران در سال 1368، در یک بازه زمانی 10 ساله، سرعت دسترسی به اطلاعات 10 برابر یا حتی بیشتر شد. این سرعت با گذر زمان همچنین افزایش می‌یافت. با دسترسی به اینترنت از طریق تلفن همراه و ظهور شبکه‌های اجتماعی، توسعه روابط و انتقال اطلاعات به سرعت بیشتری صورت می‌گیرد، به طوری که امروزه سرعت تغییرات با توجه به این عوامل به 100 برابر رسیده است. با ظهور هوش مصنوعی، سطح دسترسی دقیق‌تر به اطلاعات مورد نیاز، حل معادلات و انجام امور روتین نیز سرعت را 10 برابر بالاتر برده است. به طوری که در حال حاضر سرعت تغییرات در جهان روزانه معادل هزار روز 30 سال پیش می‌باشد. به عبارت دیگر، هر روزی که تصمیم درستی نمی‌گیریم، حدوداً 1000 روز در جهان عقب مانده‌ایم و پس از یک نقطه‌ای، این عقب‌ماندگی دیگر قابل جبران نخواهد بود.

اهمیت این نکته ضروری است که صاحبان کسب و کار بسیاری این تغییرات را نادیده گرفته و سعی کرده‌اند آن را رد کنند. کسب و کارهایی که تا آن زمان بر سر دار بودند، تقریباً از بازار حذف شدند و بسیاری دیگر هم که از ترس این حجم بزرگ تغییرات نداشتند، تلاش کردند خودشان را تغییر دهند تا در بازار همچنان دوام بیاورند.

حالا با ظهور هوش مصنوعی، این سناریو در حال تکرار است. بسیاری از صاحبان کسب و کار نگران آینده خود شده‌اند، تازه‌واردانی که معمولاً جوانان و نوآوران هستند، این تغییرات را قبول کرده و با آن سازگار شده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از مدیران کسب و کارهای بزرگ، به ویژه مدیران دولتی، این موضوع را نادیده گرفته و از آن غفلت کرده‌اند.

حجم تغییرات در بخش خصوصی به حدی بالا رفته است، که نتیجه‌گیری از تصمیمات یا عدم‌تصمیم‌گیری به سرعت در حدود 45 روز به شما برمی‌گردد و سرعت حذف شدن شما در بازار بسیار بالاست. پس امروز زمانی است که باید تصمیم بگیرید که آیا کسب و کار شما در آینده روزی خواهد بود؟ و اگر بله، با تغییراتی چه جوری روبرو خواهید شد؟ و آیا آماده برنامه‌ریزی برای این تغییرات هستید و در این رقابت در چه جایگاهی قرار خواهید گرفت؟ آیا در برترین‌ها، متوسط‌ها یا در آخرین نفران خواهید بود؟

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *