نگاهی به مسیر موفقیت نازنین دانشور؛ مدیر شرکت “تخفیفان”

مسیر موفقیت یک استارت­آپ مسیر پرفراز و نشیبی است که قطعاً تلاش زیادی را تا رسیدن به هدف می­طلبد. گاهی پذیرش شکست جای تلاش را می­گیرد و مسیر یک تیم استارت­آپی به بن­بست می­رسد. اما همیشه استارت­آپ­هایی بوده و هستند که با تمام چالش­ها جنگیده­اند و قرار را بر فرار ترجیح داده­اند، بخصوص در میان زنان استارت آپ­های موفقی هستند که با نشان دادن نتایج کارشان، توانسته­اند جایگاه خود را ثابت کنند. اگر بخواهیم مسیر موفقیت زنان استارت آپی موفق را ذره بین ببریم، بی­شک “نازنین دانشور” یکی از آنهاست.

زنان موفق بیشترین نیروی انگیزشی و بهترین ملاک برای قضاوت کسب و کارهای نوپا هستند، چراکه همیشه از منظر نگاه­های کلیشه­ای، زنان استقلال و قدرت کمتری برای دست و پا کردن و سرپا نگه داشتن یک حرفه را دارند. همیشه زنانی بوده­اند که با موفقیت و تلاش خود، تمام نگاه­ها را زیر سوال برده­اند. یکی از این افراد “نازنین دانشور” مدیر شرکت استارت آپی “تخفیفان” است که بعد از سال­ها فراز و فرود توانست جایگاه خود در بازار و فضای کسب و کار که شایسته آن بود را به دست آورد. زن جوانی که در سال 2018 در سی و دومین نشست کنفدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه cacci  به عنوان برترین جوان کارآفرین برگزیده شد.

شروع کار دانشور

دانشور در اوایل جوانی دانشگاه علم و فرهنگ تهران و رشته کامپیوتر را به عنوان مقصد خود انتخاب کرد، مقصدی که به گفته خود او بهترین بود. بعد از آن دانشگاه یونیورسال تکنیکال وین را برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی انتخاب می­کند، اما میان کشاکش ماندن و تحمل دوری از خانواده و برگشتن، مسیر برگشت را ترجیح می­دهد و قبولی در رشته مدیریت آی تی دانشگاه امیرکبیر مسیر زندگی او را عوض می­کند.

کار و دنبال کردن یک حرفه برای او معنای بسیاری داشت. اوایل برای پشت کنکوری ها درس می­داد، اما چندی بعد به شرکت “هلپ دسک” و بعد از آن به شرکت “آتیه داده پرداز” به عنوان برنامه­نویس پیوست. در برهه­­ای که نازنین در حال کسب تجربه بود و هر روز به تجربیاتش افزوده می­شد، از سمت همان شرکت به دفتر لندن فرستاده شد و به عنوان لیدر برنامه نویسان مشغول به کار شد، امری که پذیرش آن برای بومیان لندن سخت بود. اما مقاومت نازنین و قاطعیت او حرف اول را می­زد و به جای جا زدن، ماند و توانایی­های خودش را ثابت کرد.

راه اندازی یک کسب و کار

چندی بعد به ایران بازمی­گردد و سوپرمارکت آنلاینی به نام ” میدونک” را راه‌اندازی می‌کند تا سفارشات به صورت آنلاین ثبت شده و بعد از تهیه از سوپر مارکت محله به دست مشتری برسند. اما تبلیغات گسترده و اشتیاق کاربران برای تجربه خرید آنلاین، زمینه شکست این کسب و کار را فراهم کرد. کسب و کاری که با ثبت رکورد بیش از ۳ هزار درخواست در یک شب به بن بست رسید. به گفته خودش علت اصلی شکست او، جای خالی دانش بیزنس و درک الفبای آن بود: «همان‌جا بود که فهمیدم الفبای بیزینس را نمی‌دانم و این توهم یک برنامه­نویس بوده که تصور می‌کند می‌تواند هربرنامه‌ای که خودش نوشته را کنترل و مدیریت کند.»

دانشور دوباره به شرکت قبلی بازمی­گردد و در آنجا پروژه “ورچین” را به اتمام می­رساند. بعد از آن به پیشنهاد یک شرکت آلمانی قرارداد برنامه نویسی که در ۳۰ کشور کاری شبیه به تخفیفان را انجام می‌داد را بست. کاری که دانشور انجام می­داد، ایده راه اندازی کسب و کاری مشابه آن را در سرش انداخت، اما از آنجا که نتوانست آن را در آلمان پیاده کند، وطن خودش را ترجیح داد.

زنان نباید کنار بروند

زنان دارای ظرفیت­ها و توانایی­هایی هستند که خودشان باید برای اثبات آن تلاش کنند. نازنین دانشور نمونه یک زن موفق استارت­آپی است که همیشه خواستار از بین بردن نگاه تبعیض آمیز میان مرد و زن بود و همیشه سعی در از بین بردن این مرزبندی­ها داشته است. به گفته دانشور از آنجا که دقت و صداقت زنان در کار بیشتر است، بهتر است تا زنان برخی کارها را به عهده بگیرند و در آنها موفق‌تر هستند.

اگرچه همیشه نگاه مدیریتی بر روی مردان متمرکز است و اکثر مواقع پذیرفتن یک زن به عنوان مدیر سخت است، اما دانشور معتقد است که در این مواقع زنان باید انرژی خود را جمع کنند و کنار نروند.

او اولین قدم برای حذف نگاه جنسیتی را ایجاد تغییر میان خود زنان می‌داند، به این شکل که زنان نگاه منفی که به خودشان دارند را از بین ببرند.

اگر نگاهی به تیم تخفیفان بیندازیم که 50 درصد کارکنان آن زنان توانا و هدفمند را تشکیل می­دهد، تلاش دانشور برای ارتقای جایگاه زنان در کسب و کار را خواهیم دید.
مینورمضانی پور

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *