نقش زنان در سیاست ایران

نقش زنان در سیاست ایران

نقش زنان در سیاست ایران

 

زنان در ایران نقش مهمی در سیاست ایفا می‌کنند. آنها در مجلس شورای اسلامی، شورای شهر، و شهرداری‌ها به عنوان نماینده و عضو شورا فعالیت می‌کنند. در حال حاضرزنان نقش های از معاونت وزیر، و مشاور را ایفا میکنند.

تاریخچه حضور زنان در سیاست ایران

حضور زنان در سیاست ایران به دوران مشروطه باز می‌گردد. در این دوران، زنان در جنبش مشروطه شرکت کردند و در راه آزادی و دموکراسی تلاش کردند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه دادند. در سال ۱۳۵۸، زنان برای اولین بار در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کردند.

مریم بهروزی، اعظم طالقانی، گوهرالشریعه دستغیب،عاطفه صدیقی چهار زنی بودند که همگی از حوزه تهران و شمیرانات موفق شدند در اولین دوره مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مجلس وارد مجلس شورای اسلامی شوند.

در حال حاضر، ۱۷ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی زن هستند. این نمایندگان از احزاب و گروه‌های مختلف سیاسی هستند. زنان نماینده در مجلس شورای اسلامی در زمینه‌های مختلف مانند حقوق زنان، آموزش، و بهداشت فعالیت می‌کنند.

علاوه بر آن ۲۳۴ نفر از اعضای شورای شهر و شهرداری‌ها زن هستند. این اعضا ازشهرهای مختلف ایران و در زمینه‌های مختلف مانند عمران، حمل و نقل، و فرهنگ فعالیت می‌کنند.

فعالیت یک هزار و ۱۲۱  زن قاضی در کشور، رشد ۲۲۷ درصدی زنان داوطلب نمایندگی مجلس در دوره یازدهم، کسب ۱۱۱ کرسی مجلس شورای اسلامی توسط زنان در ۱۱ دوره، ارتقا میزان مشارکت زنان در مجلس به ۵.۵۹ درصد و حضور ۱۶.۵ برابری زنان نماینده مجلس شورای اسلامی از دور اول از دستاوردهای زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۴۰۰ است که همه اینها نشان از توجه به حوزه زنان و خانواده دارد.

در سال‌های اخیر، اقداماتی در راستای افزایش حضور زنان در سیاست ایران انجام شده است. برخی از این اقدامات عبارتند از:

  • افزایش تعداد کرسی‌های مجلس شورای اسلامی برای زنان
  • افزایش تعداد زنان عضو شورای شهر و شهرداری‌ها از ۱۶۰ نفر در سال ۱۳۹۶ به ۲۳۴ نفر در سال ۱۴۰۱
  • انتخاب اولین زن به عنوان وزیر در دولت دهم

این اقدامات نشان می‌دهند که دولت و جامعه ایران به اهمیت حضور زنان در سیاست واقف هستند و برای افزایش این حضور تلاش می‌کنند.

 

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *