نقشه کسب و کار چیست؟

نقشه کسب‌ و کار چیست؟

بیزینس پلن چیست و یک بیزینس پلن موفق چه ویژگی‌هایی را در خود باید داشته باشد؟

با توجه به موضوعات قبلی و درک مفهوم بیزینس بسیار واضح است که نوشتن بیزینس پلن یکی از مراحل اساسی شکل‌گیری یک کسب و کار موفق و پویا است. قبل از آنکه درباره ساختار اصلی یک بیزینس پلن با استاندارهای تجاری موفق به صحبت بپردازم، لازم است در ذهن خود از خود بپرسیم که بیزینس پلن چیست؟

اگر بخواهم معادل فارسی بیزینس پلن رابرای شما عزیزان بیان نمایم، همان نقشه‌ی کسب و کار است. نقشه‌ی کسب و کار روشنگر مسیری است که پیش روی توسعه دهندگان و طراحان یک بیزینس قرار دارد. یک بیزینس من یا یک بیزینس وومن حین طراحی این نقشه لازم است از خود بپرسد که هدفش از راه اندازی کسب و کار چیست؟

مطالب بیشتر: نقاشی دیجیتال با فتوشاپ

بیزنس پلن چیست؟

هدفتان از راه اندازی بیزینس چیست؟

در پاسخ به این سوال باید به طور کل از مفاهیم کلیشه‌ای و فانتزی دوری کنید. نقشه کسب و کار جایی برای نوشتن و تصویر کردن آرمان‌ها و فانتزی‌های ذهنی ما نیست، بنابراین اگر هدف واقع گرایانه و منطقی برای ایجاد و تصویر سازییک کسب و کار ندارید، فعلا بی‌خیال راه اندازی آن شوید و اول فقط و فقط به دنبال هدفتان بگردید.

در قدم دوم باید از خودتان درباره پرسونای مخاطبتان سوال کنید و ببینید آیا می‌دانید که بر مبنای نوع بیزینس خود قرار است محصولتان را به کدام دسته از مشتریان بفروشید؟ در قدم سوم باید درباره‌ی منافع مالی و اقتصادیتان از شکل‌دهی به کسب‌وکار مطمئن شوید و تا جایی که ممکن است چالش‌های اقتصادی پیش رویتان در مسیر توسعه‌ی این کسب و کار را بشناسید. ورود به کسب و کار بدون توجه به این سوالات اشتباه محض است و نتیجه ای جز شکست برای شما نخواهد داشت. تنها در صورت پاسخ واضح و حساب شده به این سوال‌ها است که شمامی‌توانید نقشه کسب و کارتان را برای آغاز انواع بیزنس بچینید.

به منظور ایجاد و طراحی هرچه بهتر نقشه‌ی کسب‌و‌کار، لازم است درباره‌ی ماهیت بازار یا مارکتی که قرار است وارد آن شوید مطالعه و تحقیق نمایید. نکته مهم دیگری که حین طراحی یک نقشه کسب و کار مناسب باید به آن توجه شود، سیال بودن آن است. یک نقشه غیر منعطف و یک وجهی هیچ‌گاه نمی‌تواند شما را در این وادی پر رقابت به موفقیت برساند. نقشه‌ای که طراحی می‌کنید باید در مواقع بحران راه یا راه‌های خروج از بحران را به شما نشان دهد. تنها در این صورت است که می‌توانید موفقیت کسب و کارتان را تضمین نمایید.

میزان اهمیت بررسی داده‌های مالی و اقتصادی در به سرانجام رساندن بیزینس موفق چقدر است؟

در این مقوله بهتر است صراحتا بگویم بدون انجام آنالیز اقتصادی درست، کاربردی و حساب شده شانس موفقیت یک کسب‌وکار برای رقابت و دوام آوردن در بازار بسیار کم می‌شود. در واقع هرچه دیدگاهتان و تسلط شما نسبت به عوامل تاثیرگذار پیرامون کسب‌وکار محدودتر باشد، شانس شما برای به موفقیت رساندن کسب‌وکارتان کم‌تر و کم‌تر خواهد شد. در ادامه با نگاه به ابعاد مختلف شرایط اقتصادی یک کسب‌وکار، پا به پای شما به تحلیل بهتری از شرایط اقتصادی مارکت می‌پردازیم.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *