مهریه مورد بی مهری قرار میگیرد؟

با تعیین سقف برای مهریه
مهریه مورد بی مهری قرار میگیرد؟

طی روزهای اخیر بحث تعیین سقف مهریه درمحافل  خبری،خبرساز شد.همگی به خاطر داریم در سالهای گذشته مهریه هایی تعیین  میشد که بیشر جنبه چشم و هم چشمی داشت و با جمله “معروف مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته “همراه بود اما بعد از مدتی که این مهریه ها طلب و زوج ملزم  به پرداخت و در صورت نداشتن استطاعت مالی مجبور به تحمل حبس شد،راهکارهای متعدی برای جلوگیری از زندان رفتن مرد و تحمیل خانواده ها به تعیین مهریه منطقی و مقول صورت گرفت.

از جمله این راهکارها در  ابتدا بیان شد واژه عندالمطالبه به عنداستطاعه تغییر پیدا کند و سقف پرداخت نقدی را 110 سکه تعیین کردند تا با تقسط مابقی اقساط مهریه ورودی های زندانی های مهریه به زندان ها کاهش پیداکند اما با افزایش بی رویه قیمت سکه،طرح “تعیین سقف سکه 14 “در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است .
در حقیقت زمستان 99 طرح اصلاح قانون مهریه از سوی نماینده مردم  نجف اباد با هدف کاهش میزان ورودی های زندان به دلیل افزایش قیمت سکه و عدم توانایی در پرداخت آن آز سوی زوج وارد دستور کار کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس شد.

طراح اصلاح قانون مهریه، می‌گوید: «چنانچه این طرح تصویب شود، حداکثر ۱۴سکه برای مهریه می‌توان پیش‌بینی کرد تا از روند افزایشی آن جلوگیری شود و درصورتی‌که زوجه خواهان دریافت مهر خود باشد با مراجعه به واحد اجرای احکام نسبت به تقاضای خود اقدام کرده و دیگر نیازی به بررسی پرونده در دادگاه نخواهد بود».

از جمله کمیسیون های تاثیر گذار در تصویب یا رد یک طرح در مجلس شورای اسلامی کمیسیون اجتماعی مجلس است  که کمیته تخصصی جایگاه و منزلت زنان نیزدر این کمیسیون فعال است، بهروزی‌فر، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در باره این طرح گفت: «اصلاح قانون مهریه هنوز در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار نگرفته است، منتهی اواخر سال ۹۹ که این طرح به کمیسیون رفت، قرار شد به کمیته جایگاه و منزلت زن برود و در آنجا از کارشناسان مربوطه دعوت شود و کار کارشناسی لازم روی آن انجام گیرد.»

بهروزی‌فر افزود: «بررسی و جمع‌بندی نظر عمومی مجلس بر سر اهدافی که طراحان این طرح دنبال می‌کنند خیلی زمان‌بر است و به این زودی‌ها به نتیجه نمی‌رسد. برای تصویب این طرح باید دقت بیشتری با نگاه کارشناسان و اهل فن صورت گیرد و شتابزده عمل نشود. ما نباید در زمینه حقوق زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در حوزه‌های مختلف در نظام حاکمیتی و غیرحاکمیتی و فرزندپروری دارای نقش بسیار مهم و مؤثری هستند با عجله تصمیم‌گیری کنیم.»

البته این طرح مخالفانی دارد از جمله رئیس فراکسیون زنان مجلس که در باره تعیین سقف برای مهریه میگویید: «مسئله تعیین میزان سکه مورد نظر نیست. مسائل زنان و خانواده در موازنه حقوق باید توأم با رویکرد اصولی، منطقی و کارشناسی دنبال شود».

بسیاری از فعالان حقوق زنان گرچه معتقدند که مهریه در برخی موارد زندگی مشترک را به میدان طلبکاری و بدهکاری تبدیل کرده اما اگر طراحان و حامیان این طرح حقیقتا به دنبال تحکیم بنیاد خانواده هستند مسائلی چون حق حضانت فرزندان،حق خروج از کشور و حق تحصیل و کار بانوان نیز در این طرح لحاظ میشد.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *