مادر محیط زیست ایران در آغوش زمین آرام گرفت

مه لقا ملاح از تاثیرگذارترین کنشگران محیط زیست ایران است .

او بیش از صد سال برای حفظ و احیای محیط زیست ایران از کوه و جنگل گرفته تا آب و خاک ایران دلسوزانه و متعهدانه تلاش کرد . تاثیرگذاری او به قدری ژرف و عمیق بوده است که از او با عنوان «مادرمحیط زیست ایران»نامبرده می شود.

مه لقا ملاح به راستی در خانواده ای فرهنگ دوست به دنیا آمد خانواده ای که برخلاف خانوادهای زمان گذشته زنان جایگاه ویژه ای در آن داشتند .مادر او خدیجه افضلی و مادر بزرگش بی بی خانم استر ابادی و خواهرش مهرانگیز ملاح از زنان نامدار زمان خود و از پیشگامان زنان مدرن به شمار می آید.
این کنشگر محیط زیست تحصیلات دانشگاهی خود رادر فلسفه و علوم اجتماعی و جامعه شناسی در مقطع کارشناسی و مدرک فوق لیسانس خود را در رشته علوم اجتماعی از دانشگاه تهران اخذ نمود.او همچنین دارای مدرک دکتری علوم اجتماعی از دانشگاه سوربن پاریس میباشد.تسط او به علوم اجتماعی و توانایی شگرف در ارتباطات و البته عشق وافر به محیط زیست باعث شد تا در سال 1373 سازمان غیر دولتی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست»را بنیاد نهاد.

تولد او در خانواده ای که زنان نفش های کلیدی در آن داشتند او را به این باور رسانده بود که برای حفظ محیط زیست اولین قدم آموزش است. آموزش به زنان خاندار و کودکان. او در یکی از مصاحبه هایش در مورد اهمیت و جایگاه زن عنوان کرده بود:« کاش تمام مردم ایران به درکی برسند که ببینند چه جوری دارند طبیعت‌شان را نابود می‌کنند. ما از کانالهای مختلف برای این مسئله‌ وارد شدیم. شصت ساله که دارم مبارزه می‌کنم و به خانم‌ها می‌گویم، حق گرفتنی است!.من زن را در آشپزخانه و در سالن پذیرایی مطالعه نکردم. من زن را در گردونه‌ی طبیعت مطالعه کرده‌ام. زن شهروند درجه‌ دو نیست در اصل، همه‌ی مسایل به زن و تاثیرش بر جامعه بر میگردد».

عشق و علاقه مه لقا ملاح به محیط زیست به قدری بود که دو دهه آخر عمر خود را وقف محیط و شیوه های مبارزه با آلودگی محیط زیست نمود. او همچنین منزل شخصی خود را به دفتر کار و محل اجتماع دوستداران محیط زیست اختصاص داده بود.

سازمان تحت نظارت او هم اکنون در16 استان به صورت مستمر به فعالیت مشغول هستند.
مه لقا ملاح در 17 ابان 1400در خاک ارام گرفت تا جزیی از محیط زیست ایران شود.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *