طبیعت در منزل

– حوریه صراف زاده/ کارشناس معماری-

طبیعت در منزل

آرت نووُ (Art Nouveau) به معنی «هنر نو»، سبکی ابداعی است که تقریباً از سال ۱۸۹۰ میلادی تا جنگ جهانی اول در اروپا رواج پیدا کرد.

این سبک معماری به شدت تحت تأثیر طبیعت قرار داشت و طرح‌های آن واکنشی به شکل‌های هندسی، رویکرد رسمی و کلاسیک سبک‌های معماری این دوره و به خصوص نئوکلاسیک بود.

هنر و طراحی در این سبک، بخشی از زندگی هر روزه به شمار می‌رود و در نتیجه هنرمندان نباید موضوعات معمولی را نادیده بگیرند. این نوع نگرش به نوبه‌ی خود و در زمان خود، جدید و انقلابی بود و نام آن یعنی «هنر نو» نیز به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد.
این سبک در معماری و طراحی داخلی طرفداران خاص خود را دارد.آرت نوو از ژاپنیسم یا همان هنر ژاپن قرن ۱۹ نیز تأثیر پذیرفت و از تکنولوژی جدید کمک گرفت تا سبکی تزئینی و پرجزئیات را به وجود بیاورد.

در این دوره نویسندگانی همچون جان راسکین (John Ruskin)، خشم خود را نسبت به انقلاب صنعتی و عصر ماشینی شدن نشان دادند و آرت نوو نیز به جای صنعتی شدن، بیشتر بر روی پیشه‌وری و هنرِ دست تأکید می‌کرد.

شیوه‌های جدید ساختمان‌سازی که بین سال ۱۸۹۰ و ۱۹۱۴ رواج داشت، بناهایی را به وجود آورده بود که به طور غیرطبیعی بلند و شبیه به صندوقچه بودند.

معماران آرت نوو سعی داشتند تا این تصویر را با درون‌مایه‌های تزئینی متفاوتی جایگزین کنند که حاکی از جهان طبیعی بودند و برای این کار از شکل برگ، گل، پیچک، پرندگان و گاهی هم حشرات استفاده می‌کردند؛ زیرا اعتقاد داشتند که عالی‌ترین درجه‌ی زیبایی را می‌توان در طبیعت جستجو کرد.

ملایم، امن، آرامش بخش و متعادل. حسی که دیزاین داخلی آرت نووا در شما ایجاد می‌کند مثل احساس تینکربل در خانه درختی پیترپن است. همه چیز در این سبک در تعادل با طبیعت و الهام گرفته از منحنی‌های ارگانیک و رنگبندی‌های طبیعی است. اگر کسی در دکور کردن خانه به سبک آرت نووا ماهر باشد به راحتی باعث میشود خانه مدرن شما، حس و حالی مرموز شبیه یه یک خانه میان جنگل پیدا کند.

خصوصیات دکوراسیون آرت نووا

• تقلید از مشخصات ظاهری گلها و درختان
• خطوط شلاقی و خمیده
• منبت‌کاری‌های طرح برگ و درخت در مبلمان و تاج تخت خواب‌ها
• خمیدگی‌های غیرمنتظره و غیر متعارف در ساختار کلی وسایل
• استفاده فراوان از طرح انواع گل روی دیوار، پنجره، پرده و حتی مشبک‌های محافظ شیشه
• شیشه‌های رنگی
• استفاده آیتم‌های برگرفته از فرهنگ ژاپن در دکوراسیون داخلی؛ مثل میز تلفن، مبلمان، تابلو و گلدان‌ها
• پالت رنگی برگرفته از رنگ کرم؛ شامل صورتی کرم، آبی کرم، سبز کرم و زرد کرم
• رنگ‌های جواهری و متالیک هم گاهی دیده می‌شود

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *