صدیقه تاج‌آبادی کارآفرین حوزه سلامت: هرگز از تلاش کردن دست برندارید

صدیقه تاج‌آبادی کارآفرین حوزه سلامت:

هرگز از تلاش کردن دست برندارید

-مهشاد عسکری-

امروزه نقش تعاونی ها و تاثیرات مثبت آنها در اجتماع بر کسی پوشیده نیست. تعاونی ها با هدف رفع نیازمندی‌های مشترک و بهبود اقتصادی و اجتماعی جامعه به وجود آمده اند.زمانیکه تعاونی در قالب طرح های پزشکی_بهداشتی باشد، با ارائه خدمات پزشکی، بخشی از نیازهای تشخیصی و درمانی هموطنان از طریق آنها تامین شده و با کاهش حجم مراجعین به مراکز بیمارستانی کمک شایانی به دولت میشود.

علاوه بر این با گسترش مراکز درمانی، با ارائه خدمات سرپایی علاوه به کاهش زمان انتظار برای دریافت خدمات، در بسیاری از موارد نیاز افراد را به مراجعه به بیمارستان‌ها مرتفع می‌کنند.از سوی دیگر، گسترش چنین مراکزی علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، بخشی از بار تحمیل شده به دولت در بخش سلامت را به دوش خواهد کشید.

سرکار خانم صدیقه تاج آبادی به عنوان مدیر عامل شرکت تعاونی سپیدبالان سیرجان، با ارائه خدمات پزشکی، دندان پزشکی و روانشناسی، یکی از افرادی است که سعی داشته تاعلاوه بر بکارگیری دانش خود در بخش پرستاری، با ایجاد اشتغال و ارائه خدمات پزشکی به همشهریان خود؛ گامی در جهت ارتقای سطح بهداشتی درمانی شهرستان سیرجان بردارد.

در مصاحبه ای که با او داشتیم؛ از او راجع به چالش‌هایی که تا امروز به عنوان یک بانوی کارآفرین، در بخش بهداشت و درمان داشته پرسیدیم و از او خواستیم تا از دغدغه هایش برایمان بگویید. شما را به خواندن آن دعوت می‌کنیم .

لطفا خودتان را برای خوانندگان نشریه ما معرفی بفرمایید

صدیقه تاج آبادی هستم کارشناس پرستاری در حال حاضر مدیریت درمانگاه سپید بالان شهرستان سیرجان را به عهده دارم.

ایده تاسیس تعاونی در زمینه خدمات بهداشتی و سلامتی از چه زمانی و چطور در شما ایجاد شد؟

ایده تاسیس تعاونی، در سال ۱۳۸۳ با همکاری چند نفر از همکاران پرستارم و به دلیل نیاز شهرمان سیرجان، به یک فضای مناسب بهداشتی فارغ از بیمارستان کلید خورد. همان سال شرکت را ثبت دادیم اما به دلیل موانع مالی و ساخت ساختمان مجهز، افتتاح کلینیک تا سال 99 به تاخیر افتاد.

چه خدماتی در مرکز شما ارائه میشود؟

من و همکارانم تمام تلاش خود را در جهت ارائه خدمات به همشهریان داریم و تا جایی که توانسته‌ایم بیشترین خدمات با بالاترین کیفیت را در زمینه حضور پزشک عمومی، متخصص داخلی، روانشناس، مشاور خانواده، مشاور کودک، گفتار درمانی، خدمات دندانپزشکی، تزریقات و پانسمان ارائه می‌دهیم.

در مجموعه تحت مدیریت شما، چه تعداد از افراد مشغول به کار هستند؟

در حال حاضر برای ۳۵ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی صورت گرفته است. رنج سنی همکاران مجموعه از ۲۱ سال تا ۴۵ سال می‌باشد.این تعداد افراد شامل پزشکان، دندان پزشکان، مشاورین، همکاران فعال در بخش پرستاری و تزریقات و قسمت پذیرش بیماران هستند.

با توجه به اینکه شما در بخش خدمات پزشکی فعالیت میکنید آیا هیچ حمایت دولتی از شما شده است؟

به هیچ عنوان. همان طور که گفتم از زمان تاسیس تا زمان بهربرداری چندین سال طول کشید که اگر حمایت‌هایی از ما می‌شد قطعا این روند کاهش می‌یافت. حتی زمینی که برای احداث کلینیک از راه و شهرسازی خریداری شد؛ با وجودی که کابری درمانی پزشکی داشت مشمول هیچ حمایتی از هیچ نهادی نشد. تنها بعد از افتتاح کلینیک و به منظور تجهیز بخش دندان پزشکی موفق به دریافت وام شدیم که آن وام هم با وام های معمول که به افراد داده میشود تفاوتی نداشت. علاوه بر اینکه هزینه های مربوط به مالیات نیز بسیار بالاتر از درآمد ماست.

به عنوان یک کارآفرین با چه چالش‌هایی روبرو بودید؟

اصلا چرا باید در شهری مثل سیرجان که دارای بزرگترین معدن خاورمیانه است مشکلی در زمینه کارافرینی داشته باشیم. باید تمام ساکنین سیرجان باید سهمی از این اشتغالزایی داشته باشند.از یک سو عدم نقدینگی لازم باعث بی انگیزه شدن نیروی کار میشود، از سوی دیگر نبود منابع کافی برای بهتر شدن محیط کار، باعث عدم ارتقا سطح خدمات میشود. هرچند که ما تمام تلاش خود را در ایجاد محیطی مجهز برای همکاران و مردم کرده ایم.

به نظرتان این مشکلات برای آقایون نیز وجود دارد یا برای بانوان بیشتر است؟

این مشکلات برای هر دو نقش زن و مرد وجود دارد و قطعاً هر کاری نیاز به صبوری و تلاش دارد. بسیاری از مسائل محدود به جنسیت خاصی نیست. مسیر رسیدن به هدف مسیر آسانی نیست و برای رسیدن به هدف باید تلاش کرد.

در حال حاضر بزرگترین دغدغه شما در زمینه کاری چیست؟

در حال حاضر بزرگترین دغدغه من حمایت مردم و مسئولین جهت رونق کسب و کار است. بسیاری از کسب و کارها به دلیل نبود منابع مجبور به تعطیلی شده اند. از طرف دیگر نبود دارو مخصوصاً کمبود سرم در مواقع اضطراری بسیار سخت است.

به عنوان یک بانو چه سخنی با بانوان دارید؟

بنده به عنوان یک زن در این جامعه به زنان سرزمینم پیشنهاد می‌کنم مهارت‌های خود را پرورش دهند. در هر رشته‌ای که هستید، هر چقدر توانمندتر باشید، در انجام کار خود بهتر و موثرتر خواهید بود. هرگز دست از تلاش دست برندارند، با تلاش و پشتکار و با داشتن مهارت های لازم موفق خواهند بود.

سخن پایانی

کلام آخر حمایت، حمایت به امید قدرتمندی زنان سرزمینم.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *