شیما صفابخش، مدرس فن بیان: به جای گِله در جهت رشد تلاش کنیم

شیما صفابخش، مدرس فن بیان:

به جای گِله در جهت رشد تلاش کنیم

-مهشاد عسکری-
فن بیان یکی از حوزه هایی نو پایی است که امروزه با استقبال عمومی مواجه شده است. شیما صفابخش به عنوان یکی از مدرسین حوزه است که جز برگزارکنندگان سمینار مدیران برتر بوده و خود اجرای بخش فن بیان این سمینار را به عهده داشته است. او در این مصاحبه به بیان تجربیات یک مربی حرفه‌ای در حوزه فن بیان پرداخته است

ابتدا خودتان را برای خوانندگان ما معرفی کنید

شیما صفا بخش هستم 38 ساله اصالتا کرمانی هستم. دارای مدرک کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگیسی و در حال حاضر دانشجوی رشته روانشناسی هستم.

چطور به این حیطه وارد شدید؟

علاقه اصلی من تدریس زبان بود و تجربه این کار را نیز داشتم. بعد از مدتی یک موسسه خلاقیت برای کودکان و نوجوانان تاسیس کردم. در این مرکز به طور تخصصی دوره های مدیریت رفتار و گفتار برای کودکان برگزار میشد و برای حدود ده نفر اشتغالزایی ایجاد کرده بودم.
در زمان کرونا برگزاری کلاس‌ها امکانپذیر نبود، پس تصمیم گرفتم از این فرصت برای افزایش مهارت های خود استفاده کنم. در طی این سالها متوجه شدم به واسطه شغلم و به دلیل ارتباط با افراد و به عنوان یک مدرس، احساس کردم باید دانش روانشناسی ام افزایش دهم پس در این رشته مشغول به تحصیل شدم. با همکاری خانه کارآفرینان به عنوان مدرس فن بیان کار خود را آغاز کردم.

سپس مدیر آموزش موسسه شدم، و تدریس دوره مهارت های فن بیان، مدیریت لهجه، اصول مذاکره را به عهده گرفتم. در حال حاضر نیز عنوان کارشناس آموزش با شرکت اسنوا همکاری میکنم و آموزش نیروهای فروش استان کرمان و هرمزگان به عهده من است. این آموزش ها شامل تکنیک فروش، فن بیان، ارتباط با مشتری و مشخصه‌های رفتاری یک فروشنده می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر خوانندگان لطفا تعریف کلی از فن بیان بفرمایید

فن بیان یعنی چه چیزی را چطور و کجا به چه کسی و در چه زمانی بگوییم. این تعریفی است که من از فن بیان برای هنرآموزانم ارائه میدهم.

به نظر شما قشر خاصی از افراد باید با اصول فن بیان آشنایی داشته باشند؟

شک نکنید فن بیان یک نیاز اصلی زندگی و یک نوع سبک زندگی است. کسی که فن بیان قوی دارد، به تکنیک های فن بیان آشنایی دارد در نتیجه سبک زندگی متفاوتی دارد؛ زیرا میتواند ارتباطات قوی‌تر و موثرتری با افراد برقرار کند. همه میدانیم عصر حاضر، عصر ارتباطات است. مهارتهای ارتباطی وجه تمایز افراد محسوب میشوند. هر نقشی که در جامعه و خانواده داشته باشید با یادگیری این مهارت، پیشرفت خواهید کرد. فن بیان مختص جنسیت و یا سن خاصی نیست.

فن بیان از نظر شما تاثیری در زندگی افراد خواهد داشت؟

با توجه به نقشی که در جامعه دارید این تاثیر متفاوت است مثلا دانش آموزی که با تکنیک های فن بیان آشنایی دارد در ارائه آموخته ها موفقتر عمل میکند. در دانشگاه یا محیط کار نیز مهارت‌های کلامی باعث بزرگتر شدن حلقه ارتباطات میشود. این گستردگی ارتباطات در سال های بعد در یافتن شغل و یا گسترش کسب و کار نقش حیاتی ایفا میکند.

با توجه به اینکه اکثر مخاطبین نشریه ما زنان هستند؛ آیا مهارت های فن‌بیان به کیفیت زندگی مشترک به طور خاص برای زنان موثر است؟

زن ستون خانه است و هر خانمی برای رابطه خوب و موثر با همسر خود، نیازمند داشتن مهارت‌های کلامی و آشنایی به اصول گفتگو است. با برقراری ارتباط موثر با همسر آرامش را در محیط خانه برقرار میشود. از سوی دیگر مدیریت محیط خانه معمولا به عهده زن خانواده است تجربه ثابت کرده است زنانی که به اصول فن بیان آشنایی دارند در مدیریت محیط خانه موفقتر عمل می‌کنند. ارتباط موثر با فرزندان و ارتباط با خانواده همسر، همگی به مهارت های ارتباطی وابسته است.

کمی از تاثیر فن‌بیان بر روی توسعه کسب‌وکار برایمان بگویید

در بحرانهای کاری همچون کرونا، همزمان با اینکه بسیاری از مشاغل مجبور به تعدیل نیرو و یا تعطیلی خود شدند، اما کسب‌وکارهایی که دایره ارتباطی گسترده تری داشتند و شبکه سازی مناسبی را در سال های قبل انجام داده بودند؛ رشد کرده‌اند شرایطی را برای بسیاری از مشاغل تهدید محسوب می‌شد به فرصت تبدیل کردند.به جای گله از شرایط موجود اعم از شرایط مالی و اقتصادی، باید در جهت رشد خود تلاش کرد.

متاسفانه امروز شاهد افراد زیادی هستیم که خود را مدرس فن بیان معرفی می‌کنند، به نظر شما چه ملاک هایی برای مدرس فن بیان باید در نظر گرفت؟

بسیار خوب است که به فن بیان در سال های اخیر بها داده شده اما به صرف گذراندن دوره‌های فن‌بیان نمیتوان استاد فن بیان شد. من به شخصه سال‌ها سابقه تدریس TCCرا داشتم و روش های تدریس را آموزش میدادم. داشتن این دانش بسیار حائز اهمیت است. اولین نکته برای انتخاب یک دوره مناسب، آشنایی یا مدرس آن دوره و داشتن مهارت های انتقال مفاهیم مدرس به هنرآموزان است.

آموزش دادن مسئولیت بزرگی است که هر کسی توانایی آنرا ندارد. نمیتوان آزمون و خطاهایمان را با آموزش به افراد محک بزنیم. در انتخاب مربی فن بیان خود توجه به سابقه و نحوه ارتباط گیری او توجه ویژه‌ای به خرج دهید.
از طرف دیگر بعد گذشت چند جلسه باید تغییر را در خود احساس کنید اگر بعد از گذشت چند جلسه تغییری در خود احساس نکردید، یعنی مربی شما نقش موثری در انتقال مفاهیم برای شما ایفا نکرده است. علاوه بر این یک مدرس باید فاکتورهایی همچون مدیریت لهجه، نوع پوشش و استاندارهای رفتاری را رعایت کند. افراد جامعه در حال حاضر به دنبال چراها هستند.

چرا من در این شهر به دنیا آمده ام چرا شرایط مالی ما اینگونه است چرا در این خانواده به دنیا امده ام و … اما باید این طرز فکر تغییر یابد اگر تمرکز خود را از روی چراها به چگونه معطوف کنید قطعا رشد خواهید کرد.
به این فکر کنید در شرایط کنونی که برا اکثر افراد جامعه نیز حاکم است؛ چگونه بهترین خود باشید.

اگر ما دنبال چگونگی باشیم حتما راه آنرا پیدا خواهیم کرد. حضرت مولانا میفرماید:
تو قدم در ره نه و هیچ مپرس، خود ره بگویدت که چون باید رفت.

این جمله مصداق جمله معروف “از تو حرکت، از خدا برکت” است. محال است شما در جهت رشد خود گام بردارید و نتیجه آنرا نبینید.
در ضمن هر هفته یک دورهمی، در قالب کافه گفتگو با رویکردی متفاوت با حضور یک مهمان ویژه و از افراد تاثیرگذار شهر کرمان در کوچه شماره 5 خیابان بهشتی برگزار میکنیم ،از همه علاقه مندان برای حضور در آن دعوت می‌کنم.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *