زیبایی طبیعی با مراقبت‌های پوستی

اولین گام برای مراقبت از پوست شناخت نوع پوست است زیرا اول باید بدانیم چه نوع پوستی داریم تا بتوانیم به خوبی از پوست خود مراقبت کرده و به آن رسیدگی کنیم.
انواع پوست شامل 5 دسته کلی می باشد که شامل موارد زیر می باشند:
پوست خشک، پوست نرمال (معمولی)، پوست مختلط (ترکیبی)، پوست چرب
و پوست حساس (تحریک پذیر)
چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهید و از آن مراقبت کنید؟
اینکه پوست شما از چه نوعی باشد، نقش مهمی در روتین پوستی و محصولاتی دارد که برای استفاده کردن انتخاب می‌کنید. تمام محصولات آرایشی و مراقبت از پوست، برای انواع مختلف پوست تولید می‌شوند. شما قبل از خرید هر محصولی باید ابتدا نوع پوست خود رابشناسید، نیازهای آن را بدانید و بعد برای خرید اقدام کنید. برای شناخت نوع پوست خود ادامه‌ی مطلب را دنبال کنید نوع پوست بر اساس مقدار چربی یا سبومی که پوست تولید می‌کند، دسته‌بندی می‌شود. سبوم ماده‌ای است که پوست تولید می‌کند تا رطوبت را داخل آن نگه دارد. پوست انسان در پنج دسته‌ی اصلی دسته‌بندی می‌شود:
۱. پوست خشک
اگر پوست یک فرد کمتر از مقدار نیاز سبوم تولید کند، پوست خشک در نظر گرفته می‌شود. این افراد ممکن است نشانه‌های زیر را در پوست خود مشاهده کنند:
احساس کشیدگی یا خشکی به‌خصوص بعد از حمام کردن یا شنا
پوسته پوسته شدن، خارش یا ترک پوستی
تیره و کدر به نظر رسیدن پوست
۲. پوست چرب
پوست چرب بیشتر از نیاز خودش سبوم تولید می‌کند. افرادی که پوست چرب دارند نشانه‌های زیر را در پوست خود مشاهده می‌کنند:
احساس چربی روی پوست
براق به نظر رسیدن به‌خصوص در اطراف بینی و پیشانی
داشتن منافذ باز که خیلی زود با آلودگی‌ها بسته می‌شوند
مستعد جوش‌های سرسفید و سرسیاه
۳. پوست ترکیبی
در افردی که پوست مختلط یا ترکیبی دارند، بعضی از قسمت‌های پوست چرب و بعضی از قسمت‌های پوست، خشک است. معمولا پیشانی، بینی و چانه در افرادی که پوست مختلط دارند چرب است. به این قسمت از پوست منطقه‌ی تی (T) می‌گویند. سایر قسمت‌های پوست مثل گونه‌ها معمولا خشک یا نرمال است.
۴. پوست حساس
پوست‌های حساس خیلی زود ملتهب و تحریک می‌شوند. افرادی که پوست حساس دارند معمولا نشانه‌های زیر را تجربه می‌کنند:
موقع استفاده از محصولات مختلف، سوزش و خارش را تجربه می‌کنند.
در برابر برخی مواد، پوسته پوسته شدن، جوش و انواع راش را تجربه می‌کنند. برخلاف سایر انواع پوست، پوست حساس بر اساس مقدار سبوم تولید شده در نظر گرفته نمی‌شود. افرادی که پوست چرب یا خشک دارند هم زمان می‌توانند پوست حساس هم داشته باشند. اما معمولا حساس بودن پوست با خشکی آن در ارتباط است و افرادی که پوست چرب دارند، کمتر دچار مشکلات پوست‌های حساس می‌شوند.
در بعضی از موارد، حساس شدن پوست به بیماری‌های آن مرتبط است مثلا اگزما یا رزاسه.
۵. پوست نرمال
پوست نرمال به پوستی گفته می‌شود که در دسته‌بندی‌های بالا قرار نمی‌گیرد. این نوع پوست مقدار کافی سبوم مورد نیاز پوست را تولید می‌کند و بدون اینکه چرب شود، رطوبت پوست را حفظ می‌کند.
چطور نوع پوست را مشخص کنیم؟
برای تشخیص نوع پوست خود، این مراحل را طی کنید:
صورت را با یک شوینده‌ی ملایم بشویید و بدون مالش دادن پوست و با گذاشتن و برداشتن حوله‌ی نرم، آن را خشک کنید. بررسی کنید که پوست شما بلافاصله بعد از شست‌وشو، چه احساس و چه ویژگی‌هایی دارد.
در چند ساعت آینده، تغییرات پوست را یادداشت کنید. پوست خشک بلافاصله بعد از شست‌وشو احساس خشکی و کشیدگی دارد. ممکن است کدر، مات و پوسته پوسته به نظر برسد. پوست چرب بعد از شست‌وشو مات به نظر می‌رسد ولی در چند ساعت، کم‌کم براق و چرب می‌شود. اگر فرد یک دستمال کاغذی روی بینی بکشد، چربی پوست کاملا روی دستمال قابل مشاهده خواهد بود. افرادی که پوست مختلط دارند در ناحیه‌ی T (پیشانی و روی بینی)، پوست چرب دارند و در قسمت گونه‌ها، نشانه‌های پوست خشک را مشاهده می‌کنند. بعد از چند ساعت، منطقه‌ی T در صورت این افراد کم‌کم چرب و براق می‌شود ولی گونه‌ها چربی دارند.
پوست نرمال بعد از شستن کاملا تمیز و شفاف است و بافت و رنگ آن یکسان است. این پوست بعد از شستن احساس خشکی و کشیدگی ندارد و با گذر زمان، چرب و براق نمی‌شود.
پوست حساس بعد از شست‌وشو ممکن است سوزش را تجربه کند.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *