حمام‌وکیل یادگار دوران قاجار

-راضیه هاشمی_راهنمای تور-

حمام‌وکیل‭ ‬یادگار‭ ‬دوران‭ ‬قاجار

حمام وکیل یکی از بخش های مجموعه وکیل است که در دوران قاجار و به دستور حاکم کرمان ساخته شده است. این حمام که در گذشته یکی از بزرگترین و بهترین حمام های کرمان بود، امروزه یکی از جاذبه های کرمان محسوب می شود. این حمام به چند بخش مجزا که شامل ورودی، سربینه، گرم خانه و خزینه می شوند تقسیم شده است. در سال ۱۳۶۹ این بنا بازسازی شد و سپس تحت نظر اداره جهانگردی کشور به یک چایخانه سنتی تبدیل شد. امروزه مسافران می توانند از حمام وکیل کرمان دیدن کرده و در حین لذت بردن از معماری زیبای این بنا، چای و غذاهای سنتی این شهر را نیز میل کنند.
در این حمام از کاشی‌ها و سرامیک‌های بسیار زیبا و ظریفی استفاده شده است که شما در هر جای آن قادر به دیدن این کاشی و سرامیک‌ها خواهید بود.
سردر این حمام در سال ۱۳۶۹ به سبک معماری دوره آن زمان بازسازی شد و مستقیما به بازار کرمان مرتبط است. در این بازسازی سردر و ورودی این حمام تغییراتی را به خود دیدند. معماری‌های مختلف حمام وکیل کرمان باعث شده است تا بخش‌های زیادی از این حمام کم و زیاد شود. این مکان تاریخی امروزه به عنوان یک مکان تجاری و توریستی فعالیت می‌کند و در سال ۱۳۵۳ ثبت ملی شده است.

حمام وکیل از بخش‌ها مختلفی تشکیل شده است و در طول بازسازی‌ها و مرمت‌هایی که صورت گرفته، چند نوع از این بخش‌ها حذف و یا اضافه شده‌اند.

برخی از این موارد عبارتند از:

سربینه
سربینه در قاعده شکلی منظم، اما پرشکست و تراش خورده دارد که از ترکیب اشکال هندسی پدید آمده است. هشت ستون سنگی، که مرتفع‌ترین طاق این فضا را بر دوش دارند، بخش میانی آن را تشخص بخشیده‌اند و وجود حوضی بزرگ در وسط این بخش به اعتبار و اهمیت آن افزوده است. در دو انتهای سربینه، دو حوض مستطیل شکل کوچک دیده می‌شود که بر اهمیت این دو بخش تأکید می‌کنند. در پیرامون سربینه، سکویی کمی بالاتر از کف بخش میانی نشسته. پوشش این سکو، که کاشی فیروزه‌ای رنگ است و آن را از بخش میانی متمایز می‌کند.

ورودی
زمانی که وارد این چایخانه می‌شوید با یک حوض و سردر هشتی شکل مواجه می‌شوید که به صورت یک دالان در آمده است. اگر دقت کنید قسمتی از سردر فرو ریخته و در دست مرمت و بازسازی است. در سقف ورودی یک نورگیر تعبیه شده است که نه تنها نور حمام را تامین می‌کند، بلکه به زیبایی‌های این حمام نیز افزوده است.
از آنجا که حمام وکیل نزدیک به مرکز شهر است، بنابراین به سایر مکان‌های دیدنی شهر کرمان نیز نزدیک بوده و امکان دسترسی به مکان‌های دیگر را به حداکثر می‌رساند. مهمانان و مسافران این حمام می‌توانند بعد از دیدن این مکان توریستی به مکان‌های دیدنی دیگر مانند بازار کرمان، مساجد و حمام‌های تاریخی منحصر بفردی که در اطراف این حمام وجود دارد نیز سر بزنند. در بازار کرمان می‌توانید بهترین سوغاتی‌های شهر کرمان را خریداری کنید و برای دوستان و آشنایان خود هدیه ببرید. نقش‌ها و معماری مساجد کرمان بسیار جالب و شگفت انگیز است و جالب است بدانید که برخی از آن‌ها توسط معماران برجسته ایرانی ساخته شده‌اند.
در نزدیکی حمام وکیل کرمان، کاروانسرای وکیل، بازار وکیل، مسجد وکیل و پارکینگ ارگ نیز وجود دارد که شما علاوه بر این حمام می‌توانید از این مکان‌ها نیز بازدید کنید. همچنین بازدید از مجموعه گنجعلی خان را نیز فراموش نکنید که مکانی بسیار جالب و دیدنی است.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *