بلاگر در مقابل جامعه مسئولیت دارد

زی‌زی سلطانی اولین بلاگر سفر در کرمان:
یک بلاگر در مقابل جامعه مسئولیت دارد.


با گسترش شبکه‌های اجتماعی شاهد ظهور مشاغل مربط با این فضا هستیم.
بلاگری یکی از این مشاغل است که در سال های اخیر رشد قابل ملاحظه ای نیز داشته است.
متاسفانه مانند بسیاری از موارد بلاگری نیز به صورت صحیح در جامعه شناخته نشده است. چنانچه در تعریف بلاگر آمده است: بلاگر به کسی اطلاق میشود که به تولید محتوا هدفمند در یک زمینه خاص میپردازد.
گرچه شاهد افزایش روز افزون تعداد بلاگرها هستیم اما تعداد بلاگرهای واقعی بسیار انگشت شمار است.
به منظور آشنایی بیشتر با بلاگری , نشریه زن و اجتماع مصاحبه اختصاصی با یکی از بانوان بلاگر کرمانی انجام داده است که شما را به خواندن آن دعوت میکنیم.

_لطفا خودتان را معرفی کنید
زینب سلطانی هستم متولد75 و اولین بانوی بلاگر سفر در کرمان که کار جواهرسازی هم انجام میدهم.
_خودتان را بیشتر بلاگر سفر میدانید یا جواهر ساز؟

به شخصه طبیعت‌گری را بیشتر دوست دارم و ترجیح میدهد به عنوان یک بلاگر سفر از من یاد شود

-به عنوان یک طبیعت‌گرد با چه چالش هایی روبرو بودید؟
طبیعتگردی برای هر فردی فارغ از جنسیت از فعالیت های پر چالش محسوب میشود. طبیعت گردی مهارت سازش با شرایط سخت و پیشبینی نشده است.برای من بزرگترین چالشی که با آن روبرو شدم مواجهه با ترس هایم بود.ترس از ارتفاع، ترس از شرایط ناشناخته و…
چالش بعدی انتخاب همنورد خوب وحرفه ای است چون بسیار پیش آمده که مسیر بسیار ساده و زیبا با همنورد بد بسیار سخت و خسته کنند شده و البته عکس این اتفاق نیز صادق است
-از چالش های یک دختر طبیعتگر برایمان بگویید
من به شدت به طبیعت وابسته هستم و حتی در زمان کرونا که سفرها محدود شده بود من در حیاط خانه چادر میزدم و روی اجاق سفری غذا درست میکردم تا کمی حس در کمپ زدن در من القا شود. اما در ابتدا جامعه دید مناسبی به دختری که با یک کوله و به تنهایی سفر میکند و چند شب را در کوه و صحرا میخوابد نداشتند. اما الان وضعیت خیلی بهتر شده است.
تعریف شما از بلاگری چست؟

از نظر من اینفلوئنسر فردی تاثیرگذار در جامعه است که به واسطه صداقتی که در حوزه فعالیت خود دارد؛ برای مردم محبوب است.

یک بلاگر تاثیرگذار از نظر شما چه خصوصیاتی دارد؟
یک بلاگر واقعی هر تبلیغی را نمیپذیرد، برای تولید محتوا زمان اختصاص میدهد و در تولید متحوا از سناریوهای تکراری استفاده نمیکند. تمام این مشخصه‌ها به نظرم نقاط قوت یک بلاگر است.

-چطور تصمیم گرفتید به عنوان یک بلاگر در فضای مجازی فعالیت کنید؟
در حقیقت اصلا تصمیم به بلاگری نداشتم، در سال 94 که فعالیتم را شروع کردم یک صفحه شخصی با200دنبال کننده داشتم که فیلم و عکس های سفر را آنجا به اشتراک میگذاشتم .کم‌کم متوجه شدم که مردم به این صفحه علامند هستند؛ بنابراین برای تولید محتوای با کیفیت‌تر هزینه کردم، در دوره‌های تولید محتوا شرکت کردم و حتی برای تبلیغات به صفحات دیگر هزینه پرداخت کردم والان تعداد دنبال کنندهایم به 30هزار نفر رسیده است .
عکس‌العمل خانواده نسبت به فعالیت شما چطور بود؟

من تک دختر هستم و دو برادر بزرگتر از خود دارم که به شدت با اینگونه فعالیت ها مخالفت میکردند اما من از علاقه خود کوتاه نیامدم .

-لطفا بیشتر توضیح دهید
خانواده ام برای اینکه من‌را از طبیعتگردی منصرف کنند پول تو جیبی من را قطع کردند ؛آن زمان من دانشجو بودم وبه سفر و طبیعتگردی علاقه داشتم ناگزیر برای تامین هزینه‌های سفر به کارهای هنری مثل ساخت جعبه ‌های هدیه و ساخت زیور آلات روی آوردم و کم‌کم وارد حیطه طلا سازی شدم.

-لطفا نظرتان را راجع به افرادی که کامنت های بی‌ادبانه میگذارند بگویید

اوایل بسیار ناراحت می‌شدم که فردی که مرا نمیشناسم راجع به من قضاوت میکند و تمام آنها را استوری میکردم. جالب است بدانید اکثر این افراد با نامهای کاربری که هویتشان مشخص نبود این گونه رفتارها را از خود بروز میدانند که نشان میدهد این افراد از زشتی رفتارشان آگاه هستند و جرات اظهار نظر با این ادبیات با هویت مشخص را ندارند. اگر به صحبت های خود باور داشتند با هویت مشخص آنرا ابراز میکردنند. الان سفر ب یک دختر برای جامعه قابل قبول شده است و هم من محکمتر شده ام و صحبت افراد برایم بی‌تاثیر شده است.

سخن پایانی
از مردم خواهش میکنم افرادی را دنبال کنند که درکلامشان صداقت وجود داشته باشد. متاسفانه بلاگرهایی هستند که صرفا تبلیغات انجام میدهند. دنبال کردن این افراد کار اشتباهی است.
بلاگر نسبت به تبلیغاتی که انجام میدهد و نسبت به جامعه مسول است.
مورد بعدی استفاده از محتوای کپی شده است.
مهمترین رکن کار بلاگری، تولید محتوای منحصربفرد میباشد. اینکه سناریو و ایده دیگران را در تبلیغات خود استفاده میکنند نه تنها حرفه ای نیست بلکه نشان از عدم تسلط آنها به این کار است.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *