بانوی تعمیرکار لوازم خانگی

بانوی تعمیرکار لوازم خانگی: زنان کارهای بزرگی را رقم میزنند


 در جامعه سنتی ایران که برای مشاغل نیز جنسیت تعیین میشود  و از برخی مشاغل به عنوان “شغل مردانه”  یاد می‌شود، هستند زنانی که به مدد دانش کافی به مهارت انجام این نوع مشاغل نیز دست یافته اند و با غلبه بر چالش‌هایی که به عنوان یک بانو با آن دست به گریبان بوده اند راه را برای دیگر بانوان هموار کرده اند.
شیما قاسمی ساکن تهران است و در حال حاضر مدیریت مجموعه رستا سرویس را به عهده دارد.
بانوی تعمیرکار لوازم خانگی در این مصاحبه از مسیری که پیموده تا امروز به عنوان اولین بانوی تعمیرکار لوازم خانگی در ایران شناخته شود برای خوانندگان نشریه زن و اجتماع سخن گفته است.


لطفا خودتان را معرفی بفرمایید

من شیما قاسمی متولد سال 69 و ساکن تهران هستم. فارغ التحصیل رشته مهندسی برق و در حال حاضر  به عنوان اولین  بانو در زمینه تعمیر لوازم خانگی مشغول به کار هستم.

برخورد خانواده با انتخاب این شغل برای دخترانشان چطور بود؟

پدرم سال ‌ها مدیر خدمات پس از فروش بود و از کودکی با محیط  این کار آشنا بودم. پس از اتمام تحصیل، پدرم بینهایت حمایتم کرد تا آموزش های لازم را در این زمینه کسب کنم. خداروشکر خانواده ام کاملا به نظر من احترام گذاشتند و از حمایت صددرصدی آنها را بهرمند بودم.

چطور کار خود را آغاز کردید؟

بعد از اتمام تحصیل نزد یکی از دوستان پدرم  نزدیک سه سال در ساختمان آلومینیوم  نزدیک بازار به عنوان کار آموز مشغول بکار شدم و همانجا با تعمیرات لوازم خانگی و قطعات آنها  آشنا شدم .بعد از آن مدتی در خدمات پس از فروش دستگاه های هوشمند مشغول به کار شدم و مدتی بعد رئیس خدمات پس از فروش شدم.
اما همیشه رویای داشتن دفتر شخصی که در آن خدمات صادقانه به مردم ارائه شود را داشتم.


درحال حاضر چند نفر با شما همکاری میکنند و چه خدماتی را ارائه میدهید؟

در حال حاضر در مجموعه رستا سرویس تمام خدمات مربوط به تعمیرات، فروش قطعات و ارائه خدمات تحت پوشش گارانتی وخدمات پس از فروش را انجام میدهیم. علاوه بر آن در حوزه آموزش نیز فعالیت میکنیم. و در حال حاضر هفت نفر با من همکاری میکنند

به عنوان یک بانو که کار فنی انجام میدهد چه بازخوردی از جامعه دریافت کردید؟

زمانیکه در ساختمان آلومینیوم به کار مشغول بودم حتی یک خانم هم به عنوان منشی در ساختمان وجود نداشت و بارها پیش می‌آمد که آقایون با دیدن من با تعجب میگفتند: ( مگر خانم ها هم میتوانند این کار را نجام دهند) اما خانم ها بسیار برخورد خوبی داشتند. اصلا باورم نمیشد که خانم ها اینقدر از من حمایت کنند. خانم ها به شدت از من و کاری که انجام میدادم حمایت میکردند اما اوایل آقایون به کار من باور نداشتند و با تعجب از شغل من صحبت میکردند اما با دیدن کارم به توانایی هایم اعتماد پیدا کردند.  قبول این شغل به عنوان یک خانم چون مورد جدیدی بود بیشتر مورد تعجب قرار میگرفت تا اینکه بخواهند جبه گیری خاصی نسبت به آن انجام دهند.

کمی بیشتر توضیح دهید

مثلا بارها پیش آمده که خانم ها به من بگوید: همسرم مخالف بود که وسیله را برای تعمیر پیش شما بیاورم چون قبلا تعمیرکار مرد نتوانسته  آنرا تعمیر کند اما من آوردم.
و اغلب موارد وسیله تعمیر میشود .

چه مواردی را در موفقیت خود تاثیرگذار میدانید؟

خانم ها جزئی نگرتر هستند و ظرافت بیشتری در انجام کارها به خرج میدهند  علاوه بر این، صبر وحوصله بیشتری در انجام کارها دارند تمام این موارد جز نقاط قوت محسوب میشود و البته ملاک اصلی یک تعمیرکار است.

به عنوان یک خانم با چه چالش هایی روبرو بوده اید؟

چالش های خیلی زیادی بوده و حتی در حال حاضر نیز وجود دارد. برای مثال اگر من یک مرد بودم به راحتی میتوانستم سوار موتور شوم و خرید قطعات برایم سریعتر و راحتتر بود و یا برای تعمیر لوازم در منزل مشتری نیاز به تکنیسین نداشتم و خودم این قبیل کارها را انجام میدادم  حتی نوع پوششم هنگام کار و یا مراجعه به منزل مشتری برای تعمییرات از دیگر چالش های من محسوب میشود.


با توجه به چالش هایی که دارید اگر به گذشته برگردید باز هم این شغل را نتخاب میکنید؟

من عاشق کارم هستم و آنرا رسالت خود میدانم و بسیار خوشحالم که  کاری را انجام میدهم  که به رشته دانشگاهی ‌ام مربوط است.
یکی از اهدافم در زندگی ارائه خدمات درست و صادقانه به مردم بود و خوشحالم که به این هدف رسیدم شاید برایتان جالب باشد؛ من اوایل کارم لاتاری برنده شدم و امکان مهاجرت برایم فراهم شد اما من میخواستم بمانم و رسالتم را انجام دهم و اگر صدبار دیگه به عقب برگردم باز هم همین کار را انجام میدهم.

زنان و دختران زیادی به کار فنی علاقه دارند شما چه سخنی با ایشان دارید؟

 دست تمام زنان و دخترانی که به کارهای سخت مشغول هستند و شیرزنانه به کار مورد علاقه خود مشغول هستند و با اتکا به خود کاری  انجام میدهند را میبوسم. چون خودم کار فنی انجام میدهم وقتی خانمی میبینم که کار فنی را درست انجام میدهد بسیار لذت میبرم ، با آن ارتباط میگیرم و و اعتقاد دارم اگه زنان به خود ایمان داشته باشند میتوانند کارهای بسیار بزرگی انجام دهند. ما زنان هستیم که  مردانی را به دنیا آورده ایم که بر ما حکومت میکنند. زنان دارای این چنین ذاتی هستند اما به خودمان باور نداریم .

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *