اگر میخواهید تاریخ تکرار نشود کتاب بخوانید


در حالی که عده ای  به دنبال سهم خواهی بر اساس دهه تولد هستند،انسان های توانمند برای رسیدن به رویاهای خود میجنگند.
خانم مرضیه محمدی یکی از بانوان هنرمند استان کرمان هستند که با وجود سن کم در رشته های نویسندگی،قصه‌گویی وتئاتر و استندآپ کمدی در سطح کشوری و بین‌المللی صاحب مقام شده اند.
در کارنامه هنری ایشان عنواینی چون

داور سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان

راه یابی به بیستمین دوره جشنواره کشوری و بین المللی قصه گویی

کسب رتبه برگزیده استان جشنواره داستان کودک و نوجوان

کسب رتبه برگزیده کشور در سی و هفتمین جشنواره فرهنگی و هنری

کسب رتبه اول استان در سی و هفتمین جشنواره فرهنگی و هنری در رشته استندآپ کمدی

کسب گواهی بین المللی نخبگان تحول آفرین

کسب رتبه سوم بازیگری زن در جشنواره تئاتر استان

کسب رتبه برگزیده در مهرواره داستان نویسی دنیای ما زیباست

به چشم میخورد.

 شمارا به خواندن مصاحبه اختصاصی نشریه زن و اجتماع با ایشان دعوت میکنیم

_لطفا خودتان معرفی کنید

مرضیه محمدی هستم، متولد ۱۶ مرداد ۱۳۸۰و در رفسنجان زندگی می کنم.
_در چه زمینه هایی به فعالیت مشغول هستید
در حال حاضر، مربی مهدکودک هستم و قصه گویی و داستان نویسی را به صورت جداگانه آموزش می دهم.از طرفی  طنزپرداز هم  هستم و داستان های رئال و اجتماعی می نویسم. نمایشنامه و فیلمنامه هم کار کرده ام اما وقت و تخصص اصلی ام را روی داستان نویسی گذاشته ام. و با مجله سرمشق، هفته نامه سمن، و شایورد همکاری داشته ام.در حال حاضر سردبیرادبی انجمن شایورد هستم.

_چطور وارد حیطه نویسندگی شدید؟
من به ورزش دوچرخه سواری علاقه بسیاری داشتم اما حدود سال 90 آخرین دوره مسابقات برگزار شد و من مدال برنز گرفتم و همانجا مشخص شد که برگزاری مسابقات دوچرخه سواری برای بانوان لغو شده است و من با قلبی شکسته وگریه فراوان سالن را ترک کردم این اتفاق چنان تاثیری در من داشت که در خلوت خود درباره آن داستان و شعر میگفتم همان سال در جشنواره شعر شهید ارسلان رتبه دوم شهرستان را کسب کردم و به انجمن های شعر و داستان رفسنجان معرفی شدم و بی وقفه تلاش کردم و کتاب خواندم و نوشتم و آموزش دیدم. در زمینه قصه گویی هم مربیان دوست داشتنی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به من کمک کردند، دستشان را می بوسم.

_چه مقاماتی در سطح ملی یا بین المللی دارید؟
در سال ۹۷/۹۸ نویسنده برگزیده کشور شدم و داستان« قهوه ای روشن» (اثری که خیلی دوستش دارم)، در کتاب نخبه های فرهنگی و هنری چاپ شد. در دوره های مختلف داستان نویسی، چندین دوره نویسنده اول و برتر استان شدم. همچنین در بیستمین جشنواره بین المللی قصه گویی به مرحله کشوری راه پیداکردم و در این جشنواره نیز قصه گوی برتر استان بودم.

_ با توجه به اینکه شما در زمینه نویسندگی و قصه گویی فعالیت میکنید,تفاوت قصه گویی با کتاب‌خواندن در چیست؟

کتاب را در خلوت خودتان می خوانید، اما قصه گویی را روایت می کنید.
در حقیقت قصه‌گویی چه برای یک نفر چه هزار نفر،بردن انسان ها در دنیای دیگر است.قصه ‌گویی حس قهرمان بودن را به ادم منتقل میکند .

_کمی ازرشته استندآپ کمدی و مسیری در آن طی کرده اید برای ما  بگویید

من شخصیت شوخ طبعی دارم ودر بدترین شرایط سعی درحفظ روحیه خود و اطرافیانم دارم و به تشویق اطرافیان به سمت استندآپ کمدی رفتم اما ستندآپ کمدی در کنار اینکه خنده به لب جمعیت می آورد، غصه به دل من می انداخت. بعد از هر اجرا باید جواب تعداد زیادی از ارگان ها را می دادم که چرا توهین یا بی ادبی کرده ام و خیلی برایم اعصاب خردی درست می کردند. در صورتی که من در اجراهایم به هیچ عنوان اسم نمی آوردم. بگذریم! برای استندآپ به صورت خودجوش فعالیت می کردم و نه در استان، نه در شهرستان فردی را پیدا نکردم که پیش او آموزش ببینم در نهایت به دلیل حاشیه ها از استندآپ کمدی دست کشیدم.

_در مسیری که تا امروز پیموده اید به عنوان یک خانم با چه چالش هایی روبرو بوده اید؟

من همیشه سعی داشته ام که  دیدگاه تعصبی و کورکورانه نسبت به جنسیت نداشته باشم، اما در طی ۹ سال فعالیتم در این زمینه ، واقعا شرایط سختی را از سر گذراندم. خیلی وقت ها  با دیدن بعضی مسائل به شدت ناراحت میشدم اما حق اعتراض نداشتم. چون کاری از دست کسی بر نمی آمد. انسان اگر رویایی داشته باشد، سختی های مسیر را به جان می خرد. اما خوشحالم که حتی لحظه ای از خلقتم و جنسیتم ناراضی نبودم و مثل یک زن جسور و بی پروا  در ادامه راهم ثابت قدم ماندم.

_برای افرادی که به قصه‌گویی علاقه دارند چه توصیه ای دارید؟

جایگاه ویژه ای در قصه گویی ندارم که بخواهم توصیه ای داشته باشم. فکر میکنم نویسنده بهتری هستم. اما در هر صورت دلم می خواهد بگویم که: کتاب بخوانید. اگر می خواهید تاریخ تکرار نشود. اگر دلتان می خواهد قصه گوی بهتری باشید کتاب بخوانید چه برای افراد، چه برای خودتان جلوی آینه حکایت ها را روایت کنید.

_جایگاه بازیگران خانم  تئاتر کرمان را در سطح کشوری چطور ارزیابی میکنید؟ من از کودکی به بازیگری علاقه داشتم، امسال شرایطی پیش آمد که توانستم در جشنواره تئاتر استان رتبه سوم بازیگری زن را کسب کنم. یقینا با توجه به این مسئله در زمینه تئاتر با احترام به پیشکسوتان و تئاتری های عزیز فقط می توانم بگویم: استان هشت استعدادهای بسیاری دارد، اما خب مثل همیشه، توجه کمتری! بازیگرهای زن چه در شهرستان ها چه در استان آن طور که باید دیده نمی شوند. من یکی از مشتاقان تئاتر هستم و تقریبا اکثر تئاترهای شهر خودم را دیده ام. زنان بازیگر شهرم لیاقت جایگاه های شایسته تری را دارند! همین!


مطالب مشابه


از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *