امنیت زیر سایه دختران

حاشیه شهر؛ همیشه یاد آور محرومیت و خشونت بوده؛ اما مطلب حائز اهمیت در مورد حاشیه شهر ها مسئله «الحاق اجتماعی » است. یعنی اتصال حاشیه به متن جامعه! نمی توان منکر این مسئله شد که حاشیه نشینان، شهروند درجه دوم نیستند بلکه خلاف تصور عام، نقطه قوت این مناطق مردمان این منطقه هستند. مردمانی که محرومیت را نردبان ترقی خود کرده اند و با برخورداری از کمترین امکانات به افتخاراتی در سطح ملی دست یافته اند. حاشیه شهر؛ همیشه سیاه نیست. کسی منکر کیفیت کالبدی بالاتر مرکز شهر نسبت به حاشیه شهر نیست؛ اما در همین کوچه های خاکی که ساعت هفت شب امکان تردد برای دختران وجود ندارد، دارای روی دیگر سکه ای هم هست. جایی که مردمانش از حال هم خبر دارند و منتظرفرصتی هستند برای در کنار هم بودن.

شاید کمتر کرمانی باشد که اسم «محله بنی هاشم » را شنیده باشد. این محله بیشتر با عناوینی چون پشت بند، پشت کارتن سازی و یا روبروی فیروز آباد شناخته می شد؛ اما با پیگیری سا کنین این محله و با پیشنهاد خودشان اسم بنی هاشم را برای محله خود برگزیدند و مورد تایید مراجع ذی صالح قرار گرفت. این محله در بزرگراه آیت ا… خامنه ای قرار دارد که با وجود اسکان 13 هزارنفر در این منطقه هنوز حاشیه شهر و جزو محروم ترین مردمان این شهر به حساب می آیند.

اما آنچه محله بنی هاشم را از سایر مناطق حاشیه شهر کرمان متمایز کرده، حضور فعال زنان و به ویژه دختران این محله است که به معنای واقعی کلمه «خواستن توانستن است » را به مرحله ظهور رساندن. دخترانی که با پی بردن به استعداد های درونی خود، محله را بالاتر از میانگین مدال آوری در سطح ملی نسبت به سایر محله های کرمان قرار داه اند. اینان دست بر زانوی خود گذاشته و بدون هیچ حمایتی از هیچ سازمان یا ارگانی و حتی در شرایطی که رفتن به باشگاه برای تمرین با مخاطراتی برای آنها همراه بوده، تنها با اتکا به توانایی خود سفیران محله خود برای ارتقای محله خود هستند. دخترانی که هم زمان با روز دختر در مسجد ابوالفضل محله خود باامضای میثاق نامه ای، هم قسم شدند تا درقالب «هیئت دختران » الگویی تمام عیار نه تنها برای دیگر هم محله ای های خود بلکه برای تمام دختران سرزمینشان باشندکه همیشه از نبود امکانات شکایت داشتند.اینان قهرمانان داستان خود هستند.

دخترانی مانند؛

-1 زینب اژدری (تئاتر و سخنوری)

2 زهرا گوهر گزی (حفظ کل قرآن کریم)

3 حبیبه غنی پور (مربی کاراته)

4 نازنین زهرا ناظمی (حافظ چهار جز از قرآن مجید)

5 فاطمه معصومی (حافظ پنچ جزء از قرآن مجید)

6 فاطمه بیرجندی (مدال طلای فوتسال)

7 فائزه رضوانی (مربی گری طراحی و نقاشی)

-8 زهرا ساوکی (مدال طلای استانی)

9 ام البنین نظری (مدال کاراته استانی)

10 فریده علیزاده (مدال طلای کاراته)

اعظم بهرام مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری جامعه المهدی وابسته به مسجد ابوالفضل (ع) که هشت سال در این محله زندگی می کند در بیان اهداف خود بالا بردن سطح آموزشی محله در کانون مسجد به منظور محرومیت زدایی از محله دانست. وی نقطه قوت محله خود را همیاری سکنه از جمله تهیه دارو برای سا کنین، تأمین بخشی از جهیزیه دختران محله، برقراری سفره های نذری و افطاری که تمام مراحل آماده سازی و توزیع آن به عهده ساکنین محله و با پشتیبانی مسجد انجام می شود، دانست. بهرام در ادامه، مسجد را حلقه اتصال بین اهالی محله دانست و اظهار امیدواری کرد با توجه به کلنگ زنی برای احداث مدرسه، روند ساخت و ساز با سرعت بیشتری پیگیری شود.در پایان این مراسم، از طرف نماینده معاونت پیشگیری ناجا کرمان خانم سرهنگ کارگر و با هماهنگی دفتر تسهیل گری و توسعه محلی بنی هاشم هدایایی به رسم یادبود به این دختران که ا کنون به صورت «هیئت دختران » محله در آمده اند و رسالت خود را ارتقای کیفیت زندگی محله خود با انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی می دانند، اهدا شد.

 

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *