چهار قدم برای ریسک سنجیده تر
اگر میخواهید سنجیدهتر ریسک کنید این چهار قدم را بهخاطر داشته باشید
کارآفرینی و ریسک، از یکدیگر جدا نیستند.
شما چه در حال راهاندازی استارتاپ خود باشید و چه در حال گسترش خدمات آن،
خطر شکست همواره در کنارتان است؛
با این وجود،
تنها ۱۷ درصد از مدیران شرکتکننده در یک نظرسنجی از نتیجهبخش بودن پروسههای ارزیابی ریسک خود خبر دادهاند
و ۷۰ درصد نیز گفتهاند در شرکت خود اساساً چنین سازوکاری ندارند.
به جای اتخاذ تصمیم بدون ارزیابی ریسکهای آن، باید از اول فرایندی برای سنجش میزان ریسک تصمیمهای خود داشته باشید.
هر فرصتی که از آن بهره میگیرید، باید در جهت پیشبُرد چشمانداز بلندمدت شرکت شما باشد،
اما وقتی صحبت از ریسک میشود، چند قاعدهی ساده وجود دارند که میتوانید از آنها بهره بگیرید.
۱- سود و زیان خود را با نوآوری تعدیل کنید
شما بهعنوان رهبر یک کسبوکار، هدفتان باقیماندن در وضعیت فعلی نیست،
اما از طرف دیگر نیز نمیتوان کسبوکار را به هر سویی کشاند.
این یعنی باید تعادلی میان این دو اولویت برقرار کنید:
حفظ مدل درآمدی و گرایش به نوآوری.
به این ترتیب باید مدام بهدنبال فرصتهای تازه باشید.
برای شناسایی بهترین فرصتها، باید
از تغییر و تحولات بازار خود آگاه باشید و آنها را درک کنید.
در غیر این صورت،
تغییرات صنعت و فرصتهای پُرسودی را از دست خواهید داد و فرصت بینظیری در اختیار رقبای خود قرار میدهید.
با رصد مداوم محیط اطراف، بررسی بهترین رویههای صنایع دیگر،
در نظر گرفتن روندهای بازار و بهبود مداوم خود، همیشه از تغییرات جلوتر خواهید بود.
بهدنبال الگوهای در حال شکلگیری باشید .
و از آنها اطلاعاتی بیرون بکشید که بتوان بر پایهشان دست به اقدام زد؛ به این ترتیب،
میتوان فهمید سرمایهگذاری روی چه موضوعاتی هوشمندانهتر است.
۲- فرصتها را با نگاه انتقادی ارزیابی کنید
به هر فرصتی که پیشرویتان قرار میگیرد، چراغ سبز نشان ندهید.
قدمی به عقب بردارید و ریسکهای آن را بسنجید.
با جمعآوری اطلاعات ارزشمند شروع کنید.
اقدامات احتمالی را مشخص و نتایج احتمالیشان را فهرست کنید تا بتوانید گزینههایتان را با هم بسنجید.
این رویکرد باعث میشود مطمئن شوید در تصمیمگیریهای خود، تحت تأثیر احساسات یا ترس از شکست قرار نمیگیرید.
سپس به بیانیهی ارزشهای منحصر به فرد شرکت خود بازگردید.
آیا این محصول، خدمات یا بازار جدید، مکمل قابلیتهای اصلی شماست؟
آیا در این حوزه قابل اعتماد به شمار میروید؟
اگر پاسخ شما با موقعیت فعلیتان بیش از اندازه فاصله داشته باشد.
احتمالاً مشتریان از تصمیم جدید شما استقبال چندانی نخواهند کرد.
از طرف دیگر باید بازگشتی منطقی برای سرمایهگذاری خود در نظر بگیرید؛
نهتنها از لحاظ مالی، بلکه از لحاظ موقعیتی که در بازار برای خود بهوجود میآورید،
باید از خودتان بپرسید این کار چگونه میتواند به مشتریان جدید ختم شود،
یا جریانهای درآمدیتان را بیشتر کند و برای تحقق این امر، زمانبندی آن چگونه باید باشد؟
در نهایت،
نظر چند مشاور مورد اعتماد را نیز جویا شوید.
آنها را با فرایندهای خود کاملاً آشنا کنید
و بخواهید ریسکهایی که ممکن است از قلم انداخته باشید را به شما نشان دهند.
جمعآوری بازخورد از منابع مختلفی
مثل مشتریان، کارکنان، تحلیلگران بیرونی و حتی رقبا، به شما اجازه میدهد تحلیل دقیقتری از ریسکهای خود داشته باشید.
۳- «نه» گفتن را تمرین کنید
شما باید آمادگی «نه» گفتن به فرصتهای خوب را نیز داشته باشید.
اگر فرد ایدهپردازی هستید، «نه» گفتن برایتان دشوار خواهد بود،
اما واقعیت این است که
برخی ایدهپردازان، آنقدر ایدههای مختلف در سر دارند که در واقعیت نمیتوانند همهی آنها را دنبال کنند.
باید یاد بگیرید به اغلب این ایدهها «نه» بگویید، تا بتوانید به بهترینهایشان پاسخ مثبت دهید.
پاسخ مثبت دادن به همهی فرصتها و ایدهها، تنها عرض شما را بیشتر میکند و به عمقتان چیزی نمیافزاید.
گزینهی بهتر و البته سودآورتر این است که
در چند حوزهی محدود تخصص داشته باشید، نه اینکه در هر زمینهای دست ببرید.
۴- آمادگی تغییر مسیر را داشته باشید
با گذر کردن از این فرایند، چارچوب ذهنی خود را رو به جلو نگه دارید.
شما در حین امتحان کردن ایدههای تازه، ممکن است به تغییر مسیر نیاز پیدا کنید.
برای مثال،
ممکن است در مرحلهای از کار متوجه شوید بودجهی مشتری در این حوزه رو به کاهش است؛
اینجاست که باید با تمرکز روی استفاده از اطلاعات به دست آمده از مشتریان و دادههای مختلف،
رویکرد تازهای برای پیشبُرد فرایند خلاق خود اتخاذ کنید.
توسعهی یک محصول تازه با ریسکهایی همراه است؛
چراکه زمان، پول و استعداد خود را خرج آن میکنید.
هر کارآفرینی به شما خواهد گفت که این ریسکها با پا گرفتن استارتاپ نیز از بین نخواهند رفت.
شما برای رشد مجبور هستید تولید محصولات تازهای را در نظر بگیرید.
خدمات تازهای ارائه دهید، و بازارهای تازهای را امتحان کنید.
با استفاده از یک سازوکار اثربخش ارزیابی ریسک، میتوانید قدم بعدی خود را هوشمندانهتر بردارید.