مشاغل خانگی؛ فرصت طلایی که نادیده گرفته شده است
وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از افزایش مشاغل خانگی به ۲۵۰ هزار شغل در دو سال دولت سیزدهم خبر داد.
سوال اینجاست که چرا با وجود طرحهای اشتغالزایی شاهد افزایش درآمد خانوادهها و بهبود وضعیت اشتغال در جامعه نیستیم؟
گرچه مشاغل خانگی سهم بزرگی در اقتصاد زنان خانه دار و زنانی که تمایل دارند در کنار وظایف همسری و مادری شغلی نزدیک به محیط خانه داشته باشند؛ دارد، اما این دست مشاغل تاثیر چشمگیری بر اقتصاد کشور نخواهد گذاشت.
کسب و کارهای خانگی یکی از مسائل جذاب و مهم برای افرادی است که میخواهند به صورت مستقل و در محیط خانگی خود کسب و کاری راهاندازی کنند. این نوع کسب و کارها به دلیل امکانات کم، کاهش هزینهها و امکان انعطافپذیری برای بسیاری از افراد جذابیت بیشتری دارند.
با مشاهده آمار در مییابیم که سهم کسب و کارهای خانگی در کشورهای پیشرفته 23 درصد از کل اشتغال است, اما این سهم در ایران بسیار ناچیز و حدود 3 الی 4 درصد برآورد شده است.
البته به گفته معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صدور مجوزها ۲۰۰ درصد رشد داشته و سهم مشاغل خانگی از بازار ده درصد است. البته پیش بینی شده است این مقدار در سال جاری 15درصد رشد داشته باشد.
اما این امار چه مقدار واقع گرانه است؟
مشکلات اینترنتی یکی از چالش های کسب و کارهای خرد است. در دنیای امروز و به طور خاص بعد از همه گیری کرونا فروش انلاین سهم بزرگی از اقتصاد را به خود احتصاص داد. از طرفی مشاغل جانبی همچون پیک ها نیز رونق گرفت. اما سوال اینجاست که چند درصد از افراد تجربه ناخوشایند قطعی و عدم برقراری ارتباط قوی را داشته اند؟ و این تجربه چه تاثیری بر خرید و فروش های انترنتی داشته است؟
از طرفی ارائه فیلم و عکس با کیفیت از محصول و ارائه آن در بستر اینترنت یکی از چالش های صاحبان کسب و کار نیز محسوب میشود.
با توجه به سخنان معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون مبنی بر اختصاص80 درصد از بازار به کسب و کارهای خرد؛ آیا برای این مشکل راهکاری اندیشه شده است؟
فیلترینگ چه تاثیری بر این کسب و کارها داشته است؟
مالیات وضع شده بر کسب و کارهای خرد چه تاثیری به کسب و کارهای خرد دارد؟
در سلسله مطالبی سعی کرده ایم تاثیر مشاغل خانگی بر کسب و کار,پتانسیل ها و موانع آن را بازگو کنیم..