|

۰۱ اسفند ۱۴۰۳

«ویکـی پدیـا» در تعریفـی از «هویت ملی» این گونه عنـوان مـی کنـد: «هویـت ملـی هویـت یـا احسـاس تعلـق فـرد بـه یـک دولـت یـا یـک ملـت اسـت. یـک حـس مشـترک کـه مـردم بـه یـک وحـدت کلـی درک می‌کننـد کـه نمـود خـود را در سـنتها، فرهنـگ یـا زبـان سیاسـت نشـان می‌دهـد. هویـت ملـی از نظـر روانشـناختی بـه عنـوان آ گاهـی و احسـاس از تفـاوت بیـن مـا و آنهـا تلقـی میشـود.» هویـت ملـی افـراد از مشـترک بـودن افـراد جامعـه در اعتقـادات، ارزشـها، زبـان، تاریـخ، نمادهـای ملـی – مذهبـی، موسـیقی، آثار باسـتانی و نظام حا کم بر ملت به وجود می آید. تربیـت درسـت ایـن نـوع هویـت در کودکانمـان منجـر بـه میهـن پرسـتی، غـرور و عشـق به وطن و احسـاس تعهـد در برابـر میهـن و هـم میهنـان می شـود که این حـس در هنـگام هجـوم دشـمن بـه خـا ک وطـن و یـا قـرار گرفتـن هـم میهنـان در مشـکالتی ماننـد سـیل و زلزلـه و…. خـود را نشـان خواهـد داد. امـا ا گـر در تربیـت ایـن حـس تعـادل صـورت نگیـرد منجـر بـه نـژاد پرسـتی افراطـی مـی شـود و باعـث مـی شـود تـا فـرد خـود و کشـور و نـژاد خـود را برتـر از سـایرین بدانـد و مشـکالت عدیـده ای را ایجـاد کنـد. خانـواده نقـش بسـیار موثـری در تربیت ایـن حس کودک دارد و ازعوامـل موثـر بـر تربیـت ایـن حـس هویـت ملـی مـی تـوان بـه میـزان تحصیلات و آ گاهـی والدیـن، وضعیـت اقتصـادی خانـواده، سـبک زندگـی، میـزان انـس و الفـت بیـن اعضـای خانـواده اشـاره کـرد.