میوه و سبزیجات، منبع اصلی فیبر و ویتامینِ بدن

میوه و سبزیجات، منبع اصلی فیبر و ویتامینِ بدن

 

اعظم امیری- در بخش سوم نیز بر آنیم تا اصلی ترین بخش یک تغذیه سالم را برایتان تشریح نماییم. باید بدانیم که هر تغذیه ای که از سلامت کامل برخوردار است حتماً به میوه ها و سبزیجات توجه ویژه ای نموده است.

گروه میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزی ها در مقایسه با دیگر گروه های غذایی از پروتئین و انرژی کمتری برخوردار است اما منآبع اصلی فیبر، ویتامین و مواد معدنی بدن است. این مواد علاوه بر اینکه برای رشد و ترمیم بافت ها لازم هستند خاصیت آنتی اکسیدانی داشته از آبتلا به سرطان جلوگیری می کند. سبزی ها و میوه های به رنگ سبز تیره و زرد تیره و نارنجی حاوی ویتامین C،A هستند.  گوجه فرنگی، کدوحلوای، هویج، اسفناج، طالبی، هلو، آلو، شلیل و زردآلو جزو این گروه اند. بدن ما روزانه به حداقل 3 تا 4 واحد از غذاهای این گروه احتیاج دارد ( مصرف 3-4 واحد میوه و 3-5 واحد سبزیجات در روز توصیه می شود )

هر یک عدد از میوه ها و سبزیجات به اندازه یک سیب متوسط 1 واحد حسآب می شود مثل گلآبی، پرتقال، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی درشت هر کدام یک واحد محسوب می شوند. 12عدد گیلاس، یک خوشه انگور ( کوچک ) یک واحد حسآب می شود. یک لیوان سبزیجات خرد شده و نصف لیوان آب میوه ارزش یک واحد دارد.

 نکاتی درباره مصرف گروه میوه ها و سبزیجات

  • سبزیجات را تا جای ممکن خام مصرف کنید.
  • سبزیجات و میوه های خام را به خوبی شسته و پس از ضد عفونی مصرف نمائید.
  • سبزیجات را با آب کم و یا مثل اسفناج بدون آب بپزید
  • سالادی که تهیه می کنید با فاصله کمی قبل از سر و غذا باشد٬ زیرا ویتامین های موجود در آن در اثر در معرض هوا بدون تخریب می شود.
  • استفاده از چاشنی ها مانند آب لیمو آب نارنج و غوره و روغن زیتون برای سالاد بسیار بهتر از سس های مایونز است.
  • از میوه ها بصورت میان وعده استفاده کنید.
  • مصرف میوه بهتر از آب میوه است.

نکاتی درباره مصرف گروه مواد غذایی متفرقه

  • مصرف چربی ها ٬ شیرینی ها و چاشنی ها را محدود کنید
  • در مصرف چربی ها سعی کنید از روغن های مایع استفاده کنید .
  • بهتر است افراد دارای اضافه وزن مصرف مواد قندی و نوشآبه را به حداقل برسانند.
  • بهترین نوشیدنی آب سالم است.
  • مصرف چیپس را در رژیم غذایی به حداقل برسانید.
  • به خاطر داشته باشید مصرف یک نوبت از این مواد اثر منفی آشکاری بر سلامت ندارد. اثرات منفی آن با استفاده مکرر بروز می کند و به سلامت آسیب می رساند.
از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *