دانشجویان و آموزش مجازی
آموزش دانشجویان طی ماه های گذشته و از ابتدای همه گیری ویروس کرونا جایگزین آموزش حضوری شد. مهمترین مزیت آموزش مجازی در شرایط کرونایی، کاهش استرس دانشگاهیان و خانواده های آنان از ابتلا به بیماری بود. اما از سوی دیگر این شرایط باعث شد که تعامل مستقیم بین اساتید و دانشجویان؛ و دانشجویان با یکدیگر و ارتباط مستقیم با فضای دانشگاه و استفاده از امکانات دانشگاه، از دست برود. علاوه بر این یادگیری در آموزش مجازی به اندازه آموزش حضوری به طور عمیق اتفاق نمی افتد. امکان بحث و گفتگوی گروهی بین اساتید و دانشجویان دارای محدودیت بوده و گاهی اوقات هم که درباره یک موضوع گفتگو صورت می گیرد به دلیل قطع و وصل شدن اینترنت یا کندی سامانه های دانشگاه این امر به طور کامل اتفاق نمی افتد. در کلاسهایی که آموزش به صورت یک طرفه و دانشجویان تنها شنونده مباحث درسی بوده و از سوی دیگر امکان ارتباط چهره به چهره وجود ندارد، حضور در کلاس برای دانشجویان و اساتید کسل کننده بوده و نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. مشکلات زیرساختی مربوط به اینترنت گاهی ورود به کلاس مجازی را با مشکل مواجه کرده و گاهی اوقات به خصوص در ساعاتی که بیشترین تعداد کلاس در حال برگزاری است، قطع و وصل مداوم کلاس برای دانشجویان اتفاق می افتد در نتیجه آنان از مباحث کلاسی جا مانده و یا به طور کامل آن را درک نمی کنند. علاوه بر این در ایام امتحانات مجازی، استرس قطعی اینترنت و مدیریت زمان باعث می شود که دانشجویان نتوانند نتیجه مطلوب را کسب کنند. بنابراین با توجه به آنچه گذشت می توان دریافت که آموزش مجازی دشواری های زیادی داشته و نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد. به امید این که به زودی بتوان به آموزش حضوری با سلامت کامل همه اعضای جامعه دست یافت.