اسباب بازی های مناسب برای سنین مختلف 2

 


اسباب بازی های مناسب برای سنین مختلف

 

بخش دوم

از یک تا دو سالگی

کودک این در سن بسیار فعال است و از دویدن یا بالا رفتن از جایی و پرتاب کردن اشیا لذت می برد.

فرصت ها و موقعیت هایی برای بازی های آزادانه و فعال در خانه و بیرون از خانه برای کودک فراهم سازید و او به بازی های آزاد با توپ های کوچک تشویق کنید.

کودک ممکن است توپ را به طرف بزرگ ترها یا یک شی دیگر پرتاب کند.

از توپ های دارای اندازه متوسط و نرم استفاده کنید تا به کودک صدمه نزده و موجب ترس او نشود.

توانایی ساختن اشیا با دستان و انگشتان را در کودک تقویت کنید.

به بازی با قطعات توخالی، پیمانه ها و مانند آن ها و ابزاری که قابل انباشته شدن باشند راهنمایی کنید.

یک بازی آزاد با پیچ و مهره های پلاستیکی بزرگ تشویق کنید،

از عدم بلعیده شدن آن ها توسط کودکان اطمینان حاصل کنید.

کودک را به قرار دادن قطعات، مکعب ها و دیگر چیزها داخل پیمانه یا ظرف بزرگ تر تشویق کنید.

ظروفی با درها و دهانه های گشاد آماده کنید تا کودک به باز و بستن درپوش ها بپردازد.

در این سن، کودک به کنجکاوی درباره خودش می پردازد.

کودک را به بازی های آزادانه با آینه هایی که امنیت دارند و خطرآفرین نیستند تشویق کنید.

با کودک جلوی آینه بایستید یا بنشینید تا او درباره برداشت هایش درباره آنچه که می بیند صحبت کند.

تشویق کنید تا او حرکت های جنبشی و محرک ایجاد کند؛

یعنی در جلو آینه به وسیله دست ها و بدن حرکت هایی انجام دهد.

در این سن کودک توانایی تشخیص اشیا، حیوانات و انسان را از یک تصویر دارد.

یک اسکلت (بدن) پلاستیکی از حیوانات برای بازی های آزاد فراهم کنید. درباره نام هر حیوان، رنگ، صدا و مشخصه های دیگر آن با کودک صحبت کنید.

کتاب های تصویری ساده تهیه کنید.

از کودک بخواهید به محض این که شما آن ها را نام می برید به اشیا و حیوانات اشاره کند. درباره تصاویر صحبت کنید. درباره اندازه اشیا صحبت کنید.

برای مثال بگویید: «این یک توپ بزرگ است» یا «این قعطه کوچک تر از آن قطعه است».

دوتا سه سالگی

در دو سالگی توانایی ترسیم خط های دایره ای و یا زاویه دار ظاهر می گردند.

نزدیک به دو سالگی یک تاب برای کودک می تواند، یک کشتی فضایی تصور شود که به سیاره ای دوردست سفر می کند یا پرنده ای وحشی باشد که در آسمان پرواز می کند.

در دو سالگی کودک علاقه مند به کاسه های پلاستیکی، قاشق های چوبی، کلید و قوطی های خالی است.

از این رو، بهتر است ظروف کهنه و بعضی ظروف پلاستیکی، که ارزان قیمت است، برای کودکان تهیه شود.

در سال دوم زندگی،

بازی ها برای کودک دارای مفهوم خاص و عمیقی است. برای مثال،

ممکن است دختر بچه ای اسباب بازی خود را در ملافه بپیچد و در دهان خرس خود تکه نانی بگذارد و فعالیت هایی از این قبیل انجام دهد. از این روی، اسباب بازی هایی که در اختیار کودک قرار داده می شود، باید معنی دارتر باشد.

توپ، مکعب های بازی، عروسک، انواع حیوانات، ظروف و امثال آن می تواند جزو اسباب بازی های مناسب برای کودکان باشد.

در دو سالگی به صورت تک تک ورق می زند، تسبیح نخ می کند، بدون تقلید کاغذ را لوله می کند و با یک دست با قیچی کاغذ می برد.

کودک در 5/2 سالگی مداد را با انگشتان می گیرد و می تواند خط خطی کند، با مکعب پل می سازد، توپ را با پا شوت می کند.

در همین سال به دلیل افزایش قدرت عضلانی،

کودک وقتی خطی را رسم می کند با چشم نیز مراقب است که خط از محدوده تعیین شده خارج نگردد.

در 5/2 الی 3 سالگی تقلید کردن از والدین کار مورد علاقه کودکان است.

پسر از ماشین رانی لذت می برد و دختر به آشپزی و خانه داری علاقه مند است.

این سن ، سن تخیل و بازی حرفه ای کودک است.

دختر با یک کیف جراحی نقش دکتر و پرستار را بازی می کند و پس از تزریق آمپول به عروسکش،

درجه حرارت بدن او را اندازه می گیرد و یا نقش یک فروشنده را بازی می کند.

در این سنین هم دختران و هم پسران بازی های ساختن لگوها را دوست دارند و از نقاشی کردن لذت می برند.

عروسک برای دختر بچه ها و ماشین برای پسر بچه ها با ارزش ترین اسباب بازی هاست.

در سال سوم زندگی، با توجه به مهارت های بیش تری که کودک به دست می آورد،

باید اسباب بازی هایی در اختیارش قرار

گیرد که متناسب با توانایی هایش باشد؛

اسباب بازی هایی مانند

قطار، اتومبیل و مکعب هایی برای ساختن، عروسک هایی که بتواند لباس های آن ها را عوض کند و به آن ها غذا بدهد.

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *