امروزه والدین علاقه دارند کودکانشان افراد موفقی در آینده باشند و علاوه بر پیشرفت در تحصیل مدارس در کسب و کار نیز مهارتهایی پیدا کنند. از این رو والدین ملزم میشوند مهارتهایی با موضوعیت کسب و کار و تجارت را نیز در خلال برنامه آموزشی روتین مدارس با کودکان به اشتراک بگذارند چرا که این مهارت کم ارزشتر از مهارتهای دیگر برای کودکان نمی باشد. ارزش و اهمیت این مسأله به حدی بالا و حائز اهمیت است که اخیرا در بین مفاهیم آموزشی نیز آموزش پس انداز و کسب و کار نیز گنجانده شده است. (پایه چهارم دبستان).
اما به علت تراکم بالای موارد اموزشی و فشردگی دروس و ارجعیت دادن به آموزش به مفاهیم ریاضی و علوم و… مسایل مهمی همچون کسب و کار در آموزش های رسمی ابتدایی و … به صورت اصولی ارزش داده نمی شود و حق مطلب بیان نمی گردد.
از آن جایی که از نظر روانشناسی آموزش به صورت کاملا مستقیم برروی کودکان و نوجوانان تاثیر چندان زیادی ندارد و فکر آنان را در گیر نمی کند، روانشناسان براین عقیده اند که آموزش ها باید به صورت غیر مسقیم و با تاثیرگذاری چند برابر باشد .
حال همانطور که می دانید یکی از ابزارهای بسیار مناسب برای آموزش به کودکان آموزش از طریق بازی است . کودکان را درگیر بازی های کسب و کاری کنید .
در این روش برای شروع، پول کاغذی و مقوایی در اختیارشان قرار داده می شود و ارزش این پول ها برایشان تعیین میگردد، تا آنها با هم به تجارت و بازی بپردازند. در این بین گاهی با خلاقیت خود، با نقاشی یا اسباب بازیهای خود یا هر گونه خلاقیتی که دارند محصولات یا خدماتی را برای ارائه در فروشگاه کودکانه خود می سازند و ارائه می دهند و والدین و یا همسالانشان مشتریان (غیر رسمی) آنها خواهند شد. در کسب و کار خیالی شان گاه موفق و دارای کسب و کار پر رونق و گاه بی پول و دارای کسب و کار کساد میگردند.
به کودکان براساس درآمد ماهیانه خانواده و نیاز متعادل او (بدون زیاده روی) مبلغی به عنوان هفتگی یا روزانه بدهید تا آن مبلغ را مدیریت کنند و در قبال خرج های منطقی او را تشویق کرده و اگر به صورت منطقی این کار را نکرد او را در دنیای واقعی در مقابل نتایج کار خود قرار دهید. مثلا از نتایج خرج بیش از حد، نداشتن پول برای خرید است و جدیت والدین را می طلبد.
بی شک میدانیم آموزش مستقیم مفاهیمی همچون سرمایه گذاری، خرید به موقع، بورس و درآمد را نمیتوان در چند جمله برای کودکان توضیح داد . حتی شفاف ترین و واضحترین توضیحات کاربردی و توصیفات کودکانه برای آنان نامفهوم خواهد بود. ازاین رو این دست مفاهیم را باید در خلال بازی و به صورت کاملا عملی به کودکان و نوجوانان آموزش داد تا در آینده بتوانند در این گونه فعالیت ها با علم بیشتری مشارکت داشته باشند.