4
0

مشکلات حافظه و زوال عقل

مشکلات حافظه و زوال عقل

مشکل در به یادآوری نام افراد، یا به یادآوری آدرس و موارد دیگری از این قبیلِ آزاردهنده است. فراموش کردن نام فرزندان، نشانی منزل و یا سن خودتان، مشکلی جدی به‌شمار می‌آید. زوال عقل، بیماری مغزی است که برای فرد، به یاد آوردن رخدادهای اخیر را دشوار می‌سازد و بر ارتباطات و یادگیری او اثر می‌گذارد؛ درنهایت، افراد مبتلا به زوال عقل، نخواهند توانست از خود مراقبت کنند. با افزایش سن، قدری کاهش در حافظه غیرمنتظره نیست؛ هرچند افزایش سن، به خودی‌خود توضیح کافی در ناتوانی به یاد آوردن رخدادهای اخیر ندارد.

بسیاری از افراد، این‌که مشکل حافظه دارند را تشخیص می‌دهند و هنگامی که نمی‌توانند موضوعی را به خاطر آورند، احساس درماندگی و کلافگی می‌کنند. مشکل پیش‌رونده‌ی حافظه و گیجی و عدم درک درست زمان و مکان و انفجار احساسیِ متعاقب آن، می‌تواند به آشفتگی خانواده، سانحه و حتی آسیب به فرد منتهی شود.

علائم و نشانه‌های ممکن مشکلات

جدی حافظه

– از دست دادن حافظه‌ی اخیر

– مشکل در کلام

– عدم درک درست زمان و مکان

– تصمیمات نادرست در مورد لباس پوشیدن، فعالیت‌های اجتماعی یا کاری؛ پول

– به آسانی گم می‌شود

– رویدادهای مهم را فراموش می‌کند

– عصبانیت ناگهانی بی‌دلیل

– سرزنش دیگران در مورد جابه‌جا کردن اشیا

– نصفه گذاشتن کارها

– تکرار یک سؤال

– قطع ارتباط اجتماعی (به جمع علاقه‌ای ندارد)

برای بهبود حافظه چه باید کرد:

۱. یک فهرست تهیه کنید؛ این مسأله نقطه‌ضعف نیست که برای خرید روزانه یا دیگر فعالیت‌ها، فهرست به‌همراه داشته باشید. اگر می‌خواهید واقعاً به‌روز عمل کنید، از ابزارهای الکترونیک مثل تلفن‌های همراه هوشمند استفاده کنید.

۲. یک برنامه‌ی معین داشته باشید. این که به یاد آورید گام بعدی چیست، هنگامی که همواره از همان گام‌ها استفاده می‌کنید، آسان‌تر است.

۳. تلاش کنید برای یادآوری چیزها از تداعی استفاده کنید.

۴. فهرستی از رخدادهای آینده تقویم کنید.

۵. هموار چیزهای مهم مثل کلید، کیف‌پول و غیره را در محل ثابتی بگذارید.

۶. هنگامی که با شخص جدیدی آشنا می‌شوید، چندین بار در طول گفت‌وگو نام او را تکرار کنید تا مطمئن شوید نام او را به‌خاطر سپرده‌اید.

۷. به یاد آوردن واژه‌هایی که می‌دانید به ترتیب حروف الف‌با به‌دنبال آن بگردید ساده‌تر خواهد بود. امتحان کنید.

۸. ذهن خود را مشغول نگهدارید. تمام وقت خود را صرف دیدن تلویزیون نکنید؛ جدول‌های لغات متقاطع، جدول اعداد بازی‌های کارتی و خواندن، تمرکز ذهنی افزون‌تری لازم دارند. اگر ذهن‌تان استفاده نکنید، ضعیف‌تر می‌شود.

۹. آزمون ساده‌ی زیر به شما کمک می‌کند مشخص کنید که به ارزیابی بیش‌تری نیاز هست یا خیر:از فردی که مشکل حافظه دارد، بخواهید سه چیز را به خاطر بسپارد. از او بخواهید فوراً آن سه چیز را تکرار کند، سپس به فاصله‌ی پنج دقیقه از او بخواهید نام آن سه چیز را بگوید و در این فاصله از او بخواهید با یک کاغذ و مداد که به او دادید، ساعتی بکشد که ۱۰ دقیقه به ۲ را نشان دهد؛ اگر بتواند یک ساعت درست بکشد، یا دو سه مورد را درست به خاطر آورد، چندان جای نگرانی نیست و اگر نتواند به درستی آن ساعت را بکشد و نتواند نام چیزها را به یاد آورد، باید به پزشک مراجعه کند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید