یک بام و دو هوا

|

۲۳ خرداد ۱۴۰۲

|

۰۴:۰۰

روز بزرگداشت مقام معلم در هنرستان‌های دختران و پسران

یک بام و دو هوا

سر کلاس با یک شاخه گل رز قرمز و یک گلدان کوچک زیبای سرامیکی  مواجه شدم. سیل پیام های تبریک سرازیر شد .آخر امروز روز معلم است…
ما یاد گرفتیم بی چشم داشت به دختران امروز که چون فرزندان نداشته ی ما هستند، هنر بیاموزیم و شاید به همین دلیل است که در لیست هنرستان نام ما هنرآموز است، نه یک معلم !!

برای اولین بار در طی پنج سالی که از تاسیس هنرستان  دخترانه با نام هنرهای زیبا می گذرد. اداره محترم ارشاد تصمیم می گیرد که روز معلم را در باغ مصفای فتح آباد همراه با هنرستان پسرانه جشن بگیرد!! جشنی که بیشتر به مراسم خشک اداری شبیه است…
اما چیزی که نگارنده را آزار داد و منجر به نوشتن این یادداشت کرد .تبعیض آشکار بین هنرآموزان مرد و زن است. می دانیم که همه معلمان ، در پرورش و آموزش نسل جدید  از جان مایه می گذارند. و می دانیم که در فرهنگ ایرانی اسلامی زنان مقدم هستند! از یک در ساده هم عبور کردن ، مردان بزرگ حق ورود را به زنان می دهند. اما در این مراسم ابتدا نام هنرآموزان و معلمان  مرد را خواندند اسامی طویلی که زمان زیادی را به خود اختصاص داد. و بعد نام  زنان هنرمند را خواندند…

تقدیر نامه ی مردان در پوشه ای رنگی همراه با کارت هدیه بود و اما برای تقدیر از بانوان به یک تقدیر نامه پیچیده شده در یک سلفون بسنده شده بود. در میان هنرجوهای دختر استعدادهای شگرف در زمینه موسیقی، بازیگری و کارگردانی و … است همان طور که پسران هنرستان مستعد هستند و در این سال ها خوش درخشیدند.باید به این نسل که شاهدان عینی و آگاه روزگار ماهستند،احترام به زنان و دختران را عمل بیاموزیم.

آنچه از نظرتان گذشت نمونه کوچکی از تبعیض جنسیتی است که در حق زنان روا میرود. نشریه زن و اجتماع به عنوان تنها نشریه تخصصی حوزه بانوان در جنوب شرق همواره سعی در بیان رویدادهای مرتبط با حوزه بانوان داشته است. در این مورد نیز سعی داشت با با تماس های متعدد با افراد متعدد پاسخ مقتضی دریافت کند.

ابتدا با توجه به پوشش این خبر در سایت اداره ارشاد، با کارشناس روابط عمومی تماس گرفته شد و سوال ” هدایای اعطا شده در جنش بزرگداشت روز معلم که برای معلمان هنرستان های کرمان برگزار شده توسط چه کسانی اهدا شده است؟” از ایشان پرسیده شد اما کارشناس روابط عمومی اعلام بی اطلاعی نمود و خبرنگار نشریه به ریاست روابط عمومی ارجاع داده شد که ایشان اعلام داشتند “این جنش توسط دانش آموزان تدارک دیده شده و اداره ارشاد در اهدای هدایا نقش نداشته است” . و برای شفاف سازی خبرنگار نشریه زن و اجتماع را معاونت هنری ارجاع دادند که متاسفانه طی تماس در ساعات مختلف و در روزهای مختلف موفق به تماس با ایشان نشدیم.

برای رعایت انصاف با امور هنرستان ها تماس گرفتیم و امور هنرستان ها نیز با این تفکر که “برگزاری این جشن به نشریات ارتباطی ندارد از پاسخ به طفره رفته و به باز معاونت هنری ارجاع داده شد که چنانچه در بالا نیز اشاره شد، خبرنگار موفق به صحبت با ایشان نشدند. خبرنگار نشریه این بار به سراغ مدیر هنرستان دخترانه رفت که ایشان نیز از پاسخ خودداری و پاسخ به هر سوالی را منوط به کسب اجازه از حراست اموزش و پرورش دانستند.

سوالی که ایجاد میشود این است برگزاری جنش بزرگداشت روز معلم که هر ساله و در تمام مقاطع تحصیلی انجام میشود و کار بسیار پسندیده ای نیز بشمار میرود، چرا هیچ سازمانی از منابع مالی پرداخت هدایای آن اطلاع ندارد و حاضر به پاسخگویی در تناقض هدایای داده شده در هنرستان دختران وپسران نیست؟ آیا این دوگانگی رفتاری در جنبه های دیگری چون ساعات کاری، مبلغ قرار داد و بهرمندی از امکانات نیز مشاهده میشود؟

نشریه زن و اجتماع آماده پاسخگویی دستگاه های ذیصلاح به منظور رفع شبهات میباشد.