گالری صنایع دستی نقشینه

گالری صنایع دستی نقشینه که در موزه صنعتی واقع است، از چند جهت اهمیت دارد اولا وجود موزه صنعتی که مانند نگینی است در خیابان بهشتی، این موزه دومین موزه معاصر معتبر در ایران است که آثار نفیس و منحصر به فرد از هنرمندان جهانی چون «هنری مور»، «آگوست رودن»، «وازارلی» و هنرمندان شاخص ایرانی چون «هوشنگ سیحون», «ایران درودی»، «پرویز کلانتری» را در خود جای داده است. هم چنین آثار« سهراب سپهری» و وسایل شخصی این شاعر معاصر، تنها در موزه صنعتی کرمان واقع است. ثانیا موزه صنعتی که این روزها با گل کاری و وجود آب نماهای متعدد به حق تبدیل به باغ موزه شده است، در کنار کتابخانه تخصصی هنر و گالری صنایع دستی محل دنجی است برای اهل دل و اهل هنر.

گالری صنایع دستی نقشینه بیش از یک دهه فعالیت دارد و هدف آن گسترش هنرهای اصیل و بومی کرمان چون «پته» است…

به قول حافظ «عیب می جمله که گفتی هنرش نیز بگو..»  با اینکه موزه از معتبرترین موزه های ایران است اما متاسفانه بسیاری از مردم کرمان حتی نام این موزه را نشنیده اند، موزه صنعتی پتانسیل بسیار بالایی در جذب گردشگر (ایرانی و خارجی) دارد که متاسفانه به هزاران دلیل این باغ موزه زیبا، اغلب چون خلوتکده ای امن است. ای کاش اداره ارشاد کرمان که متولی این موزه است با همکاری میراث و شهرداری با چاپ بنر، بیلبورد، بروشور برای معرفی موزه صنعتی اقدامی سازنده داشته باشند تا نام نیکی از مسولین وقت بماند. آن چنان که نام «حاج اکبر» بانی پرورشگاه صنعتی که سالهاست تبدیل به موزه شده است، در جریده عالم ثبت شده است.
کرمان با آن همه جاذبه تاریخی و گردشگری، اغلب مقصد مسافران نیست و بیشتر در مسیر شهرهاست که این امر هم به کم کاری مسولین بر می گردد.
بعد از واقعه اخیر کرمان (اعملیات تروریستی سالگرد حاج قاسم) چهره نامطلوبی از کرمان نشان داده شد و بیشتر مسافرین هراسی از این شهر نجیب و آرام دارند .
از دلایل دیگر مهجور ماندن موزه صنعتی نامنظم بودن کتابخانه را می‌توان اشاره کرد چرا که این کتابخانه تنها کتابخانه تخصصی هنر است و بسیاری از کتاب های ویژه در زمینه سینما، نمایش، موسیقی، فرش و نگارگری دارد. اما متاسفانه به دلیل نامنظم بودن شیفت کاری تعدادی از مراجعین آن ریزش کرده‌اند. نبود پارکینگ هم یکی از دلایل عمده عدم مراجعت به موزه است.
یک بنای اصیل که ثبت میراث فرهنگی است. با مجموعه ای از کافه کتاب، آمفی تئاتر، سینما تک، ورکشاپ های هنر، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، رونمایی از کتاب های نویسندگان کرمانی، می تواند هزاران مرد و زن، پیر و جوان را به قلب تپنده مرکز شهر بکشاند.ـ

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب