بعد از آشنایی با مفهوم کسب و کار؛ نوبت به تشریح برنامهریزیهای مرتبط با شروع یک کسبوکار یا بهتر بگوییم مقدمات شروع بیزینس میرسد. پیش از هر موردی باید سه مفهوم ذکر شده را به صورت شفاف برنامه ریزی کنید.
۱) ایجاد طرح و هدف اصلی کسب و کار،
۲) اخذ تصمیمات اقتصادی اولیه در راستای اهداف کسب کار.
۳) تکمیل تمامی مراحل قانونی بسته به کشوری که کسب و کار راه اندازی میشود و تکمیل مراحل ثبت بین الملل در صورتی که بیزینش شما فراتر از مرز هاست.
در ادامه مبحث شماره قبل برای شروع یک بیزینس، در این شماره درباره چگونگی انجام برنامهریزی هر یک از موارد ذکر شده توضیح خواهیم داد.
برای روشن شدن مسیر فکری خود در راستای پدید آوردن بیزینس شخصی پیشنهاد میکنم، به این دو سوال کلیدی قبل از شروع بیزینس پاسخ دهید.
پاسخ این دو سوال میتواند مسیر فکریتان را بسیار هموار سازد و شما را قادر میسازد.
نود درصد مفاهیم مطرح شده در بیزینس کوچینگ را درک نمایید.
سوال اول:
بیزینس یعنی چه و معنی بیزینس من چیست؟
در این مرحله از ایجاد کسب و کار، آشنایی با چند مفهوم کلیدی ضرورت ویژهای دارد.
برای مثال، لازم است درباره دلایل، اهداف و چرایی ایجاد کسب و کارتان با خود کنار بیایید.
این که بدانید اصلا چرا میخواهید یک کسب و کار را راه اندازی نمایید از اهمیت بسیار ویژهای برخوردار است.
و سوال دوم:
چه مدل فروشی را مناسب کسب و کار خود میدانید؟
که برای پاسخ به ایم سوال ابتدا باید با مفهوم فرنچایز (فرانشیز)آشنایی کامل داشته باشید.
درک و احاطه به مفهوم فرنچایز به حدی حائز اهمیت است که بدون درک آن شانس توسعه کسب و کارتان در فضایی آرام را از دست خواهید داد.
مفهوم کلیدی بعدی که در کشیدن نقشه راه برای شما حائز اهمیت است آشنایی با مفهوم پرسونا است.
پرسونا (تصویری فرضی و شفاف از مخاطب هدف بیزینس) مفهومی است که چه در چیدمان برنامه کسبوکار و چه در شکل گیری مدل بیزینس نقشی بسیار اساسی ایفا میکند.
آشنایی با این مفاهیم از اهمیت ویژهای برخوردار است که در مطلب شماره بعد به طور کامل به تشریح آن خواهیم پرداخت.
قبل از آن اگر واقعا به طور جدی به شروع کسبوکار خود فکر کرده اید حتما در مورد سوالات مطرح شده به پاسخ واضح برسید تا در شماره بعد وارد مرحله تکمیل مدل کسبوکار خود شوید.