«چشم هایش» داستان نجات «دختر افغان»

احتمالا  اکثر ما نام «شربت گل» را نشنیده باشیم اما قطعا خیلی از ما چهره او را دیده ایم ،عکس دختر یتیم  12 سالگی  که پدر و مادر خود را در بمب باران های  جماهیر شوروی به افغانستان از دست داده بود و با خواهر وبردادر خود به اردوگاه آوارگان در پاکستان پناهنده شده شده بود.
چاپ چهره او با چشمان نافذش  در سال 1984روی جلد نشنال جئوگرافیک توسط مک کوری ، او را به شهرتی جهانی رساند و به او لقب «دختر افغان» را داد،اما شربت گل نیز مانند اکثر خبرها در گیر و  داد زندگی روزمره از خاطرها رفت تا سال 2002 که باز استیو مک کوری،ا ورا دوباره پیدا کرد. شربت گل ازدواج کرده بود، چهره اش تکیده شده بود و این بار نیز تنها «چشمایش» به شربت گل سال 1984 شباهت داشت.
نام «دختر افغان» در سال 2016 به علت اقامت غیر قانونی و جعل کارت شناسایی  که در پاکستان بازداشت شده بود باز  در رسانه ها نمایان شد.
شهرت چشمای شربت گل باعث شد او درنهایت با هواپیما به کابل منتقل شود و از سوی اشرف غنی، رئیس جمهوری وقت این کشور در ارگ ریاست جمهوری مورد استقبال قرار گرفت  و کلید یک آپارتمان را نیز دریافت کرد.

چشمای شربت گل در نهایت باعث شد تا او بتواند در شرایط نابه سامان اخیر افغانستان به ایتالیا پناهنده شود.
چندی پیش دولت ایتالیا طی بیانیه ای عنوان کرد:«عکس «دختر افغان» نماد فراز و نشیب‌ها و درگیری‌های فصلی از تاریخ است که افغانستان و مردمش از سر می‌گذرانند.»

بنا بر اعلام دفتر ماریو دراگی، نخست‌وزیر ایتالیا، پس از آنکه شربت‌گل زمانی برای خروج از افغانستان درخواست کمک کرده، ایتالیا برنامه‌ای را برای کمک به او سازماندهی کرده بود.

ایتالیا می‌گوید که درخواست‌های متعددی را از سوی جامعه مدنی و سازمان‌های غیرانتفاعی فعال در افغانستان دریافت کرده بود که خواستار کمک به شربت‌گل برای خروج از افغانستان شده بودند.

 

از همین نویسنده ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *