پرواز حس غریبی ست…

 

پرواز حس غریبی ست…

 

 

از زمانی که هواپیما توسعه یافته و برای امور تجاری، حمل و نقل و مسافرتی به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، شغل های زیادی بوجود آمد که یکی از آنها مهماندار هواپیما بود.

مهماندار هواپیما، عضو خدمه هوایی است که توسط خطوط هوایی برای تضمین ایمنی و آسایش مسافران در پروازهای تجاری و نیز جت‌های تشریفاتی ممتاز، به‌کار گرفته می‌شود.

وظیفه مهماندار کمک به مسافران برای داشتن سفری راحت، ایمن و لذت بخش است. به عبارتی در یک پرواز هوایی بیشترین مسئولیت پس از خلبان بر عهده مهماندار می باشد.

در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و غیره  برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند.

یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است.

البته هر فردی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمیتوان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند.

اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 

– سرکار خانم ملاجعفری، چرا شغل مهمانداری؟

پذیرش این نوع شغل معمولاً با روحیه افراد ارتباط مستقیمی دارد هرچند نمی توان احتمال پذیرش افراد را با دیدگاههای متفاوت در نظر نگرفت ولی عموماً افراد حاضر در این سطوح شغلی، تمایل کمتری نسبت به فعالیت های تکراری و روزمره مشاغل دیگر دارند.

– زمینه همکاری شما با سیستم هواپیمایی کشور از چه زمانی و به چگونه فراهم شد؟

طبق روال حضور سیستم حمل و نقل در کشور نیاز به وجود سرویس دهی چه از لحاظ ایمنی و چه از لحاظ رفاهی در داخل هواپیما به مانند سایر ایرلاین های دنیا احساس می شد و

شرکت های حمل و نقل هوایی اقدام به پذیرش و استخدام نیروی موردنیاز از طریق کانال های گزینش کردند.

– از نظر شما سختی های شغل مهمانداری چه چیزهایی می توانند باشند؟

به طور کلی همه مشاغل دارای سختی ها و مسایل خاص مربوط به خود می باشند اما اگر به طور خاص نیاز به اشاره باشد،

عدم وجود آگاهی کافی از حمل و نقل هوایی در بین روابط شغلی این فعالیت چه در روابط بین مسافرین و چه در افراد دست اندرکار گاهی مسبب ایجاد بازخوردهای منفی می شود که می توان آن را در تقسیم بندی سختی های این کار در نظر گرفت.

– آیا در جامعه ما، شرایطِ برابری از لحاظ شغلی برای خانمها در مقایسه با آقایان ایجاد شده است؟

به لحاظ رویکرد جنسیتی، درباره این شغل فرصت های شغلی در این فعالیت برای خانمها بیشتر بوده و عموماً پذیرش آماری جنس مذکر در اولویت دوم این شغل واقع شده است.

احساس می کنم فضای کار در جامعه ما به سمتی رفته که مرزها برداشته شده است و فضای کسب و کار و اقتصاد از لحاظ جنسیتی از تک قطبیتی خارج شده است اما هنوز مسیر برای رسیدن برابری های این چنینی طولانی و دراز است.

– موفقیت هایی که یک خانم یا آقای مهماندار می تواند در شغلش کسب کند چیست؟

تعریف شغلی و شخصیتی که هر فرد در این فضا از خود ارائه می کند بسیار حائز اهمیت و تعیین کننده در میزان موفقیت و عدم موفقیت او در این شغل می باشد و قاعدتاً یک هویت شغلی معتبر و قابل اطمینان از تضمین موفقیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

– سیستم شرکت هواپیمایی ماهان در مقایسه با سایر شرکت ها چگونه است؟

در کل مقایسه جز به جز شرکت ها با یکدیگر اساساً دقیق و قابل رجوع نمی باشد چراکه فضای مدیریتی و سیاستهایی که آنها در کار خود پیش می گیرند با یکدیگر متفاوت است اما

بهترین حالت ارزیابی یک سیستم بررسی میزان دستیابی به موفقیت آن در مقیاس یا اهداف تعیین شده و سیاست های اعلام شده می باشد.

– اینکه دائما در سفر هستید چه حسی دارد؟

به زبان ساده زمانی که ساعتهای عدم حضور در فضای شخصی و خانوادگی به بیش از حد استاندارد می رسد قاعدتاً مسائل و مشکلات خاص خود را به دنبال خواهد داشت.

البته حس خوب پرواز را نمی توان نادیده گرفت.

– شرایط سرمهمانداری چیست؟

ضوابط و نیازهای حاکم بر فضای شغلی شرکت تعیین کننده مقدمات حصول به رتبه سرمهمانداری می باشد و پس از آن قابلیت ها و شایستگی افراد تعیین کننده خواهد بود.

– اگر خانم یا آقایی علاقه به شغل مهمانداری هواپیما باشد باید از کجا شروع کند؟

مراحل ورود به این شغل بسته به اعلام نیاز شرکت ها و شرایط خاص پذیرش آنها می باشد ولی اصولاً سلامت و آشنایی با حداقل یک زبان غیرفارسی برای کلیه شرکت ها حائز اهمیت می باشد.

–  مهمانداری هواپیما را شغلی سخت می دانید یا آسان؟

به طور قطع هیچ شغلی خالی از محاسن و معایب نیست ولی بطور حتم،

مشاغلی که دارای شرایط خاص کاری مانند ساعات کاری نامنظم و ارتباط با طیف زیادی از ارباب رجوع هستند نسبت به بقیه مشاغل نیاز به انرژی و انعطاف پذیری بیشتری دارد.

 

 

 

– سخن شما با خانمهایی که علاقه مند به مشاغل بیرون از خانه هستند اما خانه داری فرصت ها را از آنها گرفته است؟

به عنوان یک انسان اعتقاد دارم که هر فرد آزادی کامل در رابطه با انتخاب شغل خود را دارد اما به عنوان یک زن باید گفت که این بسته به روحیات افراد،

متفاوت خواهد بود و این انتخاب به محدوده فردی و انتخاب شخصی وارد می شود که هر فرد با توجه به شرایط خود باید برای آن تصمیم گیری کند.

– زیبایی های یک پرواز خوب در چیست؟

پرواز یک فرآیند کار گروهی است و زمانی می توان به این فرآیند،

مطلوبیت اضافه کرد که بازخورد فعالیت چه در مواجه با مسافر و چه در مواجه با سایر همکاران در سطح مطلوب و خوبی از رضایت قرار گرفته باشد.

– و حرف آخر شما؟

پرواز حس غریبی است که یک مرغ مهاجر دارد!

کنده شدن چرخ هواپیما از زمین و محدود شدن فضای زندگی برای مدت کوتاهی در محدوده کابین این فرصت را به شما می دهد که

در فضای خارج از مسائل به آن ها نگاه کرد و شاید در بازگشت به دنیای واقعی راهکارهای موثرتری بواسطه حضور، ارتباط، برخورد و یا گفت و گو با افراد مختلف و تجربه شرایط متفاوت پیدا کرد.

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب