نقش زنان برسلامت خانواده

خانواده از دیر زمان رکن اساسی جوامع انسانی به شمار می رود. سلامت خانواده از سه دیدگاه:

سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی قابل بررسی است و زن نیز به عنوان یکی از ارکان خانواده در این سلامت نقش مهمی ایفا می‌کند.
زنان هم دریافت کننده و هم ارائه دهندگان اصلی مراقبت ها در نظام سلامت هستند و توانمندسازی اعضای خانواده بخصوص زنان که بیشتر مراقبت‌های سلامت توسط آنها انجام می گیرد، می تواند تاثیر قابل توجهی بر ابعاد مختلف سلامت خانواده داشته باشد و زمینه را برای رشد و تربیت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی کودکان که آینده سازان جامعه هستند فراهم می سازد. چون، آموزش و فرهنگ از طریق زنان توسعه می یابد، نقش زنان در سلامت خانواده چندوجهی است و زنان اولین مدیران و اجراکنندگان مراقبت های سلامت هستند.

همه ما می دانیم که، اگر خانواده‌های یک جامعه به صورت متعادل و سالم باشند جامعه نیز از سلامت روانی برخوردار خواهد بود.

پدر و مادر مربیان و معلمین و صد البته، محیط خانه اصلی‌ترین آموزشگاه برای فرد است. حال سوالی که پیش می آید، اینست که زنان این آگاهی و رشد رو چگونه کسب کنند؟ و سوال دیگر اینکه، گفته شد زنان دهنده ی انرژی هستند، بنابراین باید این انرژی و آگاهی را در وجودشان داشته باشند تا دچار خلا و احساس پوچی نشوند.
در این مقاله و سایر مقالات آینده تصمیم بر آن داریم که برای رشد، آگاهی و حتی کارآفرینی زنان قدمی برداشته و مطالب مفیدی برای جامعه ی ارزشمند زنان و دختران ارائه دهیم.
با توجه به نقش های مختلف زنان ازجمله دوران بارداری، دوران شیردهی و پس از زایمان و حتی در دوران نوجوانی هم شرایط زنان و مردان باهم متفاوت است و نیازهای جسمی آنان متفاوت می باشد. سلامت زنان یکی از اولویت های اساسی سلامت جامعه و از اهداف توسعه ی هزاره ی سوم است. عوامل مختلفی طی دوره های زندگی زنان بر سلامت آنها تأثیرگذار هستند.
درشماره ی بعد، به عوامل مهم و موثر در این زمینه پرداخته
خواهد شد.

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب