نحوه نگهداری پته

امروز می پردازیم به نکات مهم و کلیدی نگهداری از سوزن دوزی ها به خصوص سوزن دوزی‌هایی که با نخ پشم و کرک است منجمله پته .

پته به دلیل پشم بودن شال و نخ، مستعد حشرات از جمله بید است. بید بدترین دشمن پته است که در محیط‌های گرم و مرطوب خیلی خوب رشد می کند .

لارو نوزاد بید  می باشد که خسارت اصلی را به پته می زند .  لارو برای رشد خود نیاز به پروتئین دارد و این پروتئین را از داخل پشم تهیه می‌کند.

بید در داخل پشم تارهایی می‌تند و دالان‌هایی درست می کند که داخل آنها تخم گذاری می کند. به همین شکل لارو ها تکثیر می شوند . حال با تمام این اوصاف چه باید کرد؟ در گذشته از گیاهان طبیعی برای دور کردن بید استفاده می کردند مثل سدر، کافور، تنباکو و کلپوره که چندان کارایی مفیدی نداشتند و تا زمانی که عطر و بوی خود را داشتند، حشره را دفع می کردند.

گاهی از نفتالین و صابون های معطر نیز برای این کار استفاده می کردند. طریقه استفاده هرکدام از این مواد به این شکل می‌باشد که داخل کیسه های کوچک قرار داده می شود و لا به لای پته گذاشته می شود و بعد از اتمام بو مجددا مواد داخل کیسه تعویض می‌گردد .

البته همه ی این موارد فقط برای جلوگیری از بید خوردگی و مراقبت بیشتر است. اما به طور ۱۰۰ ٪ نمی‌توان به عمل کردشان مطمئن بود. بهترین راه نگهداری از پته و سوزن دوزی‌ها این است که، بعد از دوخت حتما به صورت اصولی شسته شود، در جای خنک و روشن قرار داده و نگهداری شود و از همه مهم تر هراز گاهی هوا بخورد  و گاهی تکانده و در سایه پهن شود .
به تازگی اسپری ها و محلول های ضد بید وارد بازار شده که می تواند مفید واقع شود .
سعی کنید پته و سوزندوزی‌ها را تا نکنید تا در گذر زمان از خط تا دچار فرسایش و پارگی نشوند. بهتر است لول شوند و در پارچه پنبه ای یا نخی پیچیده شوند. در کاورهای پلاستیکی قرار داده نشوند و در مقابل نور مستقیم روشنایی اتاق و خورشید قرار نگیرند.

از همین نویسنده
این مطلب را به اشتراک بگذارید
آخرین مطالب